Medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs, zeggen we elkaar vaak braaf na. Maar hoe voeg je de daad bij het woord?...
Een glanzende reputatie, een imago zonder kleerscheuren. Dat wil toch ieder bedrijf?
Een goed imago gaat hand in hand met reputatie. Reputatiemanagement behelst meer dan alleen maar je klanten perfect bedienen. MT/Sprout deelt de belangrijkste inzichten wat jij als manager en leider kunt doen aan een goede bedrijfsreputatie.
Medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs, zeggen we elkaar vaak braaf na. Maar hoe voeg je de daad bij het woord?...
De nieuwe serie Reputation Talks gaat op zoek naar lessen van koplopers uit de MT500, dé ranglijst van bedrijven met...
Een goede naam beschermt je bedrijf bij onverwachte tegenslagen. Bovendien is reputatie van levensbelang, want die biedt onderscheid in een wereld waarin bedrijven en producten steeds meer op elkaar lijken.
Door reputatie te managen monitor je structureel alle berichtgeving die beïnvloedt hoe mensen naar jouw product of merk kijken. Het belangrijkste doel van reputatiemanagement is om hiermee aan de slag te gaan en zo de reputatie te verbeteren of beschermen.
Reputatiemanagement is een essentieel onderdeel van het bewaken van je reputatie. Maar wat behelst dit allemaal? Hieronder de vijf belangrijkste vragen over het managen van je reputatie. Plus natuurlijk de antwoorden:
Als manager en leider kun je door reputatiemanagement structureel monitoren welke berichtgeving en activiteiten mensen beïnvloeden hoe ze naar jouw product of dienstverlening kijken. Hiermee vorm je een strategie waarmee je de publieke opinie kunt bepalen, monitoren én mogelijk kunt beïnvloeden. Om zo de reputatie te verbeteren of beschermen.
Reputatiemanagement is niet hetzelfde als (interne) bedrijfscommunicatie en public relations. Wel worden deze twee instrumenten ingezet voor reputatiemanagement.
Als we het hebben over reputatiemanagement dan hebben we het ook vaak over online reputatiemanagement, merkreputatiebeheer en bedrijfsreputatiebeheer. Allemaal dient het hetzelfde doel: perceptie vormgeven en de publieke opinie over een organisatie of merk op niveau houden.
‘Iedere ondernemer heeft een reputatie, of je je daar nu bewust van bent of niet’, zegt reputatie-expert Frank Peters. Volgens hem is een goede bedrijfsreputatie van levensbelang en biedt een sterke reputatie ook bescherming bij reputatieturbulentie, veroorzaakt door issues en crises.
Kortom het is reputatievet voor roerige tijden.
Waar je als manager vroeger alleen in tijden van crisis aandacht had voor reputatiemanagement is het nu orde van de dag. Iedere manager en leider moet het hoog op de agenda hebben staan. Waarom?
Met miljarden internetgebruikers ligt alles zo op straat en is een mening sneller gevormd dan ooit. Zonder aandacht voor reputatiemanagement loop je risico op afnemende winsten en, in het ergste geval, een faillissement.
De urgentie is helder, een manager kan niet om reputatiemanagement heen. Op naar de praktijk: want hoe gaat dat eigenlijk? Leiders en managers opgelet; je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden.
Leer van de lessen van koplopers uit de MT500, dé ranglijst van bedrijven met de beste reputatie in Nederland: