Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reputation Talks 2: ‘We hebben secretaresses met een groter bedrijfsaandeel dan sommige directieleden’

Medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs, zeggen we elkaar vaak braaf na. Maar hoe voeg je de daad bij het woord? Leer van de lessen van koplopers uit de MT500:  ‘Wij willen betekenisvol werk voor iedereen.’

reputatie talk 2

Reputatie komt te voet en gaat te paard

‘Je kunt je aan de buitenkant mooi voordoen, maar als het aan de binnenkant niet zo is dan heb je een korte reputatie’, zegt Valentijn van Poucke, verantwoordelijk voor marketing & communicatie bij Alfa Accountants. Het wordt dus hoog tijd – als je dat al niet deed – om je medewerkers op het schild te hijsen.

In de serie Reputation Talks gaan we in gesprek met koplopers uit de MT500. In de tweede aflevering schuiven behalve Van Poucke ook aan: Renée Suzanne Janssen, directeur marketing, corporate communicatie Olympia en Erwin Vos, manager marketing & communicatie CSU. Hun organisaties zijn koplopers uit de MT500, dé ranglijst van bedrijven met de beste reputatie in Nederland.

Betekenisvol werk voor iedereen

Medewerkerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs, klinkt de mantra. Maar hoe voeg je de daad bij het woord? Bij uitzendorganisatie Olympia draait het om betekenisvol werk voor iedereen. ‘Al onze activiteiten worden daarop gericht. Wij willen een gidsrol oppakken in de maatschappij omdat we  vinden dat iedereen daar recht op heeft’, zegt Renée Suzanne Janssen.

En daar is het bedrijf intern mee begonnen. ‘Wij hebben intern een onderzoek gedaan naar betekenisvol werk en het verschil gemeten of mensen tevreden, gemotiveerd of geïnspireerd aan het werk zijn.’ Een derde binnen de organisatie zegt geïnspireerd aan het werk te zijn. ‘En ons doel is binnen drie jaar tenminste de helft van de mensen geïnspireerd aan het werk te hebben.

Meer dan alleen een salaris overmaken

Schoonmaakorganisatie CSU wil veel meer zijn dan de werkgever die maandelijks het salaris overmaakt en daarvoor heeft het bedrijf verschillende initiatieven ontwikkeld. ‘Wij willen onze medewerkers blij en tevreden houden. De mensen zijn bij ons de dienstverlening, dus die zijn heel belangrijk.’

Met het programma Fris in je werk biedt CSU allerlei oplossingen en instrumenten aan voor vakmatige én persoonlijke ontwikkeling. Van sporten met korting tot gratis fysiotherapie, maar ook hulp bij schulden of het programma Heathy women. Dat laatste richt zich op klachten van vrouwen in de overgang. ‘We hebben vrij veel vrouwen in dienst en die populatie wordt steeds ouder. Die klachten komen dus ook vaker voor en daar willen we hen graag in bijstaan.’

Lees ook: Coronacrisis? De bedrijven uit de MT500 houden hun reputatie recht overeind 

Bij Alfa Accountants is het bedrijf van alle medewerkers. Letterlijk. Alle medewerkers – in vaste dienst – zijn aandeelhouder van het bedrijf. En iedereen kan certificaten bij kopen. ‘Er zijn secretaresses die groter aandeel hebben dan sommige directieleden. Dat geeft bijzondere dynamiek. We doen dingen echt samen. Het geeft saamhorigheid en het levert interessante discussies en veel betrokkenheid op . Medewerkers zijn stakeholder én shareholder tegelijk.’

Bekijk de reputation Talks