Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pas op voor luxe, het leidt tot sjoemelen

Luxe leasewagens en ruime werkkamers vergroten het risico dat je werknemer zich niet houdt aan geldende regels. 

Er zijn allerlei factoren in je omgeving die kunnen bijdragen aan een machtig gevoel. Een dure auto bijvoorbeeld. Om het effect proefondervindelijk te testen zetten gedragseconomen van onder meer het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology hun proefpersonen in een dikke wagen met luxe, lederen bekleding. Wat gebeurde er? De proefpersonen parkeerden de bolide vaker op plekken waar je niet mag staan. Ze lapten de parkeerregels dus aan hun laars. Uit gegevens van leasemaatschappijen in ons land blijkt dat de kans op een bon met afstand het grootst is bij chauffeurs die een Porsche leasen.

Vals spelen

Ook op kantoor zijn er factoren die bijdragen aan een gevoel van macht. Kijk maar eens naar het bureau waaraan je zit te werken. Misschien zit je wel in zo’n open kantoortuin met flexplekken. Of wellicht ben je gezegend met een eigen werkkamer die je al dan niet moet delen. Hoe dan ook: hoe luxer de werkplek, hoe meer de werknemer een gevoel van macht ervaart. Deze hypothese testten de gedragseconomen door proefpersonen aan bureaus van verschillende afmetingen een spel te laten spelen. Wat bleek? Hoe groter het bureau, des te meer er vals gespeeld werd.

In de watten

Zoals bij veel experimenten in de gedragseconomie is het laatste onderzoek alleen nog in een laboratorium uitgevoerd, waar een werksituatie kunstmatig is nagebootst. De resultaten bieden desondanks wel stof tot nadenken over allerlei leuke arbeidsvoorwaarden voor werknemers. Hoe meer werknemers in de watten gelegd worden, hoe machtiger ze zich wanen en hoe meer ze in de verleiding komen om het niet al te nauw te nemen met de regels.

De tien geboden

Dan maar geen mooie, ruime werkkamer of dikke leasebak? Dat lijkt me niet reëel, noch wenselijk. Toch, hoe verder een medewerker klimt binnen een bedrijf, hoe meer aandacht er moet zijn voor integriteit. Misschien dat een ander onderzoek – van Dan Ariely, onder studenten aan de University of California – aanknopingspunten biedt voor een oplossing. Het onderzoek wees uit dat de studenten minder spiekten tijdens tentamens als ze vooraf gevraagd werd aan de Tien Geboden uit de Bijbel te denken. Misschien is het een idee om de tien belangrijkste gedragsregels binnen het bedrijf op een prominente plek in iedere grote werkkamer te hangen?

Beeld via Flickr.

MEER COLUMNS VAN ELINE RONNER?