Persson’s opa (Erling) zette de internationale modeketen H&M op in 1947. Hij had door de Verenigde Staten gereisd en was onder de indruk van hoe de Amerikanen grote hoeveelheden kleding tegen een lage prijs verkochten, vooral in New York. Persson zette in Europa daarom een eigen winkel op: Hennes – een afgeleide van ‘haar’ in het Zweeds (Västerås). Toen de winkel succesvol werd, besloot Persson de winkel uit te breiden. Hij nam een aantal winkels over, schrapte alle collecties behalve de mannenkleding en gaf het de naam Mauritz, naar de naam van de overgenomen winkel. Die twee winkels – en namen – voegde hij samen, zo ontstond de naam voor H&M.
Zijn zoon Stefan Persson nam het stokje over en gaf dit – via een tussenpersoon – weer door aan zijn eigen zoon Karl-Johan in 2009. Karl-Johan groeide op in een rijke familie. Zijn vader Stefan, zus Charlotte, broer Tom en tante Lottie zijn, net als hijzelf, miljardair geworden. Persson zelf is volgens Forbes momenteel 2 miljard dollar waard. Een deel van zijn vermogen geeft hij graag uit aan sporten. Hij tennist veel en heeft ook de Stockholmse voetbalclub een tijdje financieel gesteund.
H&M
Karl-Johan Persson nam eerst een kijkje buiten het familiebedrijf. Hij studeerde economie in Londen en probeerde erna een naam voor zichzelf te maken in de evenementenbranche. In 2005 besloot hij voor zijn vader te gaan werken bij Hennes & Mauritz. Voordat hij in 2009 als CEO aan de slag ging, werkte hij zich via verschillende functies naar de top. Hij was onder meer hoofd van uitbreiding, business development, marketing en nieuwe business. Daarvoor werkte hij vanuit Denemarken, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels woont hij met zijn gezin weer in Stockholm.
Bestuurslid
Naast zijn taken als voorzitter van het bestuur van H&M, vervult Persson nog andere bestuursrollen. Zo zit hij in de rvb van de Zweedse Kamer van Koophandel en die van de GoodCause foundation. Daarnaast is hij aandeelhouder van Ramsbury Invest AB en heeft hij ruim 12.000 aandelen in handen bij H&M.
Nieuwe formule: Arket
De nieuwe winkelformule, Arket, opent vandaag in Amsterdam. Met de weinige fysieke winkels wil H&M een gevoel van exclusiviteit creëren, de prijs van de producten zal dan ook wat hoger liggen dan de bekende H&M-koopjes. Daarmee worden vooral jonge tienermeisjes met weinig geld aangetrokken. Arket gaat mikken op drukke dertigers, die geen tijd en zin hebben om in de rij te staan voor goedkope kleding die na een seizoen weer uit de mode is.