Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

In het nieuws: George Clooney (tequilamerk Casamigo)

Hij kan niet alleen acteren, maar ook nog heel aardig zakendoen: George Clooney. De Amerikaanse acteur heeft zijn tequilamerk Casamigos voor 1 miljard dollar verkocht aan het Britse drankenconcern Diageo, bekend van  Smirnoff-wodka en Johnnie Walker-whisky.

In het nieuws: George Clooney Hij kan niet alleen acteren, maar ook nog heel aardig zakendoen: George Clooney. De Amerikaanse acteur heeft zijn tequilamerk Casamigos voor 1 miljard dollar verkocht aan het Britse drankenconcern Diageo, bekend van Smirnoff-wodka en Johnnie Walker-whisky. Clooney richtte het merk in 2013 op samen met zakenpartners Rande Gerber en Michael Meldman. Oorspronkelijk was het het plan om de tequila aan vrienden en familie te geven, maar toen het in 2013 op de markt kwam was het direct een hit onder het grote publiek. Het voorlopige aankoopbedrag van 700 miljoen dollar kan nog oplopen tot 1 miljard als de resultaten voor de komende drie jaar behaald worden. Die resultaten zijn flink: sinds het tequilamerk op de markt is, stijgt de winst ieder jaar met meer dan 50 procent. Het idee voor een eigen tequilamerk ontstond toen Clooney samen met vriend Rande Gerber kluste aan hun vakantiehuizen in Mexico, die in de kustplaats Cabo San Lucas aan elkaar grenzen. ‘En wat doe je als je in Mexico bent? Je drinkt een boel tequila’, aldus Gerber tegen de Amerikaanse televisiezender CNBC. Na een aantal maanden met vervelende katers, vroegen de twee zich af of het niet mogelijk was om een eigen, katervrije tequila te maken. De zoektocht begon, samen met hun friend Michael Meldman. De eisen die aan de distilleerderij in het Mexicaanse Jalisco werden voorgelegd waren simpel: ‘De smaak moest goed zijn, zonder een branderig gevoel op het moment dat je het doorslikt. We wilden de tequila met ijs kunnen drinken, zoveel als waar we zelf behoefte aan hadden zonder een kater de volgende dag’, vertelt Gerber. Na maanden werd uiteindelijk de perfecte tequila gevonden. Casamigo, dat losjes vertaald huis van vrienden betekent, was allereerst bedoeld voor vrienden. Rande Gerber is eigenaar van twee nachtclubs in New York, Michael Meldman is een vastgoedtycoon. ‘We waren niet op zoek naar een nieuwe business.’ De flessen werden verkocht als samples, maar nadat er in twee jaar duizend flessen als ‘voorbeeld’ waren verzonden, moesten de flessen als merk verkocht worden. De flessen sloegen direct aan bij het grote publiek en vooral ook bij rijke en beroemde Amerikanen. Dat betekende een flinke stijging van de prijs: 45 tot 55 dollar per fles, wat in 2016 een omzet opleverde van 70 miljoen dollar. Voor dit jaar is het tequilamerk hard op weg om 170.000 dozen van 12 flessen per stuk te verkopen. Clooney en zijn compagnons blijven wel betrokken bij Casamigos. De deal - de grootste aankoop sinds 2014 voor Diageo - moet in de tweede helft van 2017 rond zijn. Casamigo
Je leest nu: In het nieuws: George Clooney (tequilamerk Casamigo)

Clooney richtte het merk in 2013 op samen met zakenpartners Rande Gerber en Michael Meldman. Oorspronkelijk was het het plan om de tequila aan vrienden en familie te geven, maar toen het in 2013 op de markt kwam was het direct een hit onder het grote publiek.

Het voorlopige aankoopbedrag van 700 miljoen dollar kan nog oplopen tot 1 miljard dollar als de resultaten voor de komende drie jaar behaald worden. Die resultaten zijn flink: sinds het tequilamerk op de markt is, stijgt de winst ieder jaar met meer dan 50 procent.

Katervrij

Het idee voor een eigen tequilamerk ontstond toen Clooney samen met vriend Rande Gerber kluste aan hun vakantiehuizen in Mexico, die in de kustplaats Cabo San Lucas aan elkaar grenzen. ‘En wat doe je als je in Mexico bent? Je drinkt een boel tequila’, aldus Gerber tegen de Amerikaanse televisiezender CNBC. Na een aantal maanden met vervelende katers, vroegen de twee zich af of het niet mogelijk was om een eigen, katervrije tequila te maken.

De zoektocht begon, samen met hun friend Michael Meldman. De eisen die aan de distilleerderij in het Mexicaanse Jalisco werden voorgelegd waren simpel: ‘De smaak moest goed zijn, zonder een branderig gevoel op het moment dat je het doorslikt. We wilden de tequila met ijs kunnen drinken, zoveel als waar we zelf behoefte aan hadden zonder een kater de volgende dag’, vertelt Gerber.

Samples

Na maanden werd uiteindelijk de perfecte tequila gevonden. Casamigo, dat losjes vertaald huis van vrienden betekent, was allereerst bedoeld voor vrienden. Rande Gerber is eigenaar van twee nachtclubs in New York, Michael Meldman is een vastgoedtycoon. ‘We waren niet op zoek naar een nieuwe business.’ De flessen werden verkocht als samples, maar nadat er in twee jaar duizend flessen als ‘voorbeeld’ waren verzonden, moesten de flessen als merk verkocht worden.

De flessen sloegen direct aan bij het grote publiek en vooral ook bij rijke en beroemde Amerikanen. Dat betekende een flinke stijging van de prijs: 45 tot 55 dollar per fles, wat in 2016 een omzet opleverde van 70 miljoen dollar. Voor dit jaar is het tequilamerk hard op weg om 170.000 dozen van 12 flessen per stuk te verkopen.

Clooney en zijn compagnons blijven wel betrokken bij Casamigos. De deal – de grootste aankoop sinds 2014 voor Diageo – moet in de tweede helft van 2017 rond zijn.