Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Met deze beloningsvormen behoud je waardevolle medewerkers (en geld op de bank)

Veel ondernemers bieden waardevolle medewerkers een snelle ‘salarisspurt’. Logisch, maar een dure grap. Er zijn ook andere beloningsvormen. Expert Esther Mallant geeft 9 alternatieve secundaire arbeidsvoorwaarden om personeel aan je te binden.

beloningsvormen personeel
Je leest nu: Met deze beloningsvormen behoud je waardevolle medewerkers (en geld op de bank)

Hoger salaris of andere beloningsvormen?

Veel ondernemers hebben de neiging om medewerkers te waarderen met salarisverhogingen. Maar er zijn ook andere manieren om je waardering te uiten, met alternatieve beloningsvormen.

Is deze situatie herkenbaar? Je bent enthousiast over een medewerker en vindt dat hij zijn salaris absoluut waard is. Hij levert je bedrijf veel meer op dan hij je kost. Je geeft hem daarom elk jaar een flinke salarisverhoging en breidt zijn aanvullende arbeidsvoorwaarden vlot uit. Als hij maar tevreden blijft…

Toch is het niet handig om je medewerkers (te) snel beloningsstappen te laten zetten. Realiseer je dat afspraken over beloning niet makkelijk zijn terug te draaien. Bouw je beloning liever stapsgewijs op, zodat er steeds iets valt weg te geven en je de kosten in de hand houdt. Snelle beloningsstappen creëren een verwachting bij je medewerkers die je op langere termijn wellicht niet vol kunt (of wilt) houden. Waarmee de kans op gedemotiveerde medewerkers ontstaat.

Alternatieve beloningsvormen

Overweeg in plaats van harde euro’s eens andere beloningsvormen. Zaken die een eenmalige investering vragen of zelfs niets kosten, maar die je medewerkers waarderen. En die jou als werkgever extra aantrekkelijk maken. Dit zijn 9 manieren om je medewerkers te belonen zonder (veel) geld te investeren.

1. Flexibele werktijden

Al jaren aan het stijgen in de top 10 van meest gewaardeerde arbeidsvoorwaarden. Bedenk dat niet iedereen behoefte heeft aan flexibele tijden, maar voor medewerkers met veel privéverplichtingen is dit een prettige mogelijkheid om de balans tussen werk en privé gezond te houden.

2. Thuis werken

Door corona begrijpt zo’n beetje elke werkgever inmiddels het nut van thuiswerken. Ook na de lockdowns is het bieden van de mogelijkheid om thuis te werken aantrekkelijk voor medewerkers. Bovendien kan het de productiviteit flink vergroten als je medewerker behoefte heeft aan rust en afstand. Bijvoorbeeld om tot creatieve ideeën te komen, zaken op een rij te zetten of een rapport uit te werken. Ook voor medewerkers met een lange reistijd is twee of drie dagen per week thuiswerken fijn.

2. Creëer een inspirerende werkomgeving

Bouw aan een positieve werkomgeving en schaf speelapparaten zoals een pingpongtafel, dartbord of voetbaltafel aan. Het speelaanbod heeft als positief bijeffect dat je medewerkers vaker bewegen, hun hoofd leegmaken en met elkaar verbinden.

3. Bied extra vrije tijd

Bijna elke medewerker vindt het fijn om extra vrije tijd te krijgen. Afhankelijk van je bedrijf kunnen de kosten van extra vrije uren beperkt blijven tot productiviteitsverlies, mits je vervanging moet regelen. Bedenk wat in jouw bedrijf haalbaar is.

4. Werk aan bedrijfstrots

Geef je op voor awards of ondernemerswedstrijden. Betrek je medewerkers bij het traject en geef ze hierin zoveel mogelijk verantwoordelijkheden. Erkenning voor jullie werk geeft je medewerkers een enorme boost.

Lees ook: Waarom elk bedrijf heldere kernwaarden moet hebben 

5. Stimuleer saamhorigheid

Neem het initiatief of stimuleer initiatieven om elkaar ook naast het werk op een gezellige manier te ontmoeten, door een hardloopclub te vormen, een kookgroep te starten of deel te nemen aan bedrijfstoernooien.

6. Bied vervoersmiddelen

De mogelijkheid om een bedrijfsauto of -fiets onder werktijd te gebruiken, is prettig voor een medewerker die voor zijn werk of in zijn pauze naar een andere locatie moet reizen. Ook voor de sportieve medewerker biedt de bedrijfsfiets een actieve invulling van zijn lunchtijd. Alleen al het feit dat je het aanbiedt, heeft een positieve impact.

7. Geef ruimte voor zingeving

Steeds meer medewerkers vinden zingeving belangrijk. Ook wanneer je onderneming geen sociale of maatschappelijke purpose heeft, kun je zingeving in het werk toevoegen. Je kunt met elkaar een goede doelendag organiseren of, omdat geen medewerker hetzelfde is, iedereen een persoonlijk goed doel laten kiezen. Laat elke medewerker één of twee dagen per jaar – in werktijd – aan dit doel bijdragen. Daarmee geef je ook gelijk invulling aan je maatschappelijke betrokkenheid als werkgever.

9. Wees gul

Vier zoveel mogelijke grote en kleine successen met je bedrijf.  Wie wordt er niet blij van een spontane cadeaus? Kleine investering, groot plezier.

Welke beloningsvormen passen bij jouw bedrijf?

De bovenstaande lijst biedt een aantal concrete ideeën om je te inspireren. Vraag ook aan andere ondernemers welke originele vormen zij gebruiken om hun medewerkers te belonen.

Neem eens 10 minuten de tijd en stel je eigen lijstje samen met beloningsvormen die bij je bedrijf en medewerkers passen. Kies één vorm, bedenk of je er iemand bij wilt betrekken en plan in je agenda wanneer je ermee aan de slag gaat. Lijstjes lezen ter inspiratie is goed, er concreet mee aan de slag gaan in je bedrijf is beter!

Fiscale of wettelijke voorwaarden beloningen

Voor sommige beloningsvormen gelden fiscale voorwaarden (zoals de werkkostenregeling) of wettelijke voorwaarden (bij thuiswerken). Check altijd waar je bij jouw alternatieve beloningsvormen rekening mee moet houden.