Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Alexander Klöpping (Blendle haalt 4 miljoen op)

Online kranten- en tijdschriftenkiosk Blendle heeft onlangs 4 miljoen euro aan financiering opgehaald. Volgens medeoprichter Alexander Klöpping zal onder meer flink geïnvesteerd worden in luisterdienst Blendle Audio. Een profiel van Klöpping.

Blendle Alexander Klöpping MT
Foto: Getty Images

‘Investeerders stoppen geen geld in ons bedrijf als ze er niet in geloven’, zei Alexander Klöpping begin dit jaar in een interview met Quotenet. ‘Tot nu toe is voor het ons erg makkelijk geweest om geld op te halen. Als het echt slecht zou gaan, zou het veel moeilijker zijn om extra financiering op te halen. Ik kijk naar onze omzet, en zie dat het goed zit.’

Vandaag werd bekend dat Blendle onlangs 4 miljoen aan nieuws investeringen heeft opgehaald. Dat geld is vooral hard nodig door de snelle groei in het buitenland. Als je alleen het personeel meerekent dat werkt aan de Nederlandse versie en kijkt naar de kosten en omzet, zou Blendle volgens Klöpping winstgevend zijn.

Alexander Klöpping

Alexander Klöpping Blendle MT
                                  Foto: Blendle

Alexander Paul Klöpping (1987) studeerde Nieuwe media aan de Universiteit van Amsterdam en is internetondernemer, blogger, en spreker op het gebied van internet en gadgets. In 2005 studeerde hij in de Verenigde Staten, met geld dat hij had verdiend door op zijn 16de het internetbedrijf The Gadget Company op te richten. Hij participeerde in de VS in de verkiezingscampagne van zowel de Democratische als Republikeinse partij. ‘George W. Bush was net verkozen en ik snapte niet dat zo’n groot deel van de bevolking zo dom was. Dat kon ik alleen begrijpen door erheen te gaan’, tekent Vrij Nederland op uit zijn mond. Hierop volgde een scriptie over de verkiezingscampagne van Obama.

Klöpping werkte op een aantal internetredacties, schreef het boek Wikileaks, alles wat je niet mocht weten (2011) en richtte in 2014 Blendle mede op. Deze online kiosk biedt artikelen van 120 titels; onder meer Trouw, Volkskrant, AD en tijdschriften zoals De Groene Amsterdammer, Quote, Linda en Humo. Lezers kunnen per artikel betalen of een vast bedrag per maand voor twintig artikelen per dag.

Voor veel uitgevers leek Blendle het antwoord voor hun al jaren tanende oplages en inkomsten van hun printtitels. ‘Het probleem is niet dat er te weinig journalistiek gemaakt wordt, maar dat mensen er niet meer mee in aanraking komen’, zei Klöpping tegen Vrij Nederland.

In het oprichtingsjaar haalde Klöpping als het personage ‘Alexander Klöpgeest’ zelfs de Donald Duck. ‘Ze kozen mij omdat het blad die week programmeertaal promootte’, zei hij tegen het AD. ‘Ze lieten zien dat kinderen zich niet hoeven te schamen als ze zich in computers verdiepen. Dat was in mijn jeugd wel anders. Toen was je een sociale outcast als je alleen op je kamer zat te pielen aan je pc.’

Hosanna

Vlak na de oprichting investeerden de Amerikaanse New York Times en het Duitse Axel Springer 3 miljoen euro en lang was de berichtgeving over een van de meest gehypete Nederlandse startups lyrisch. Tot 2017. Een ontslagronde koste meer dan 10 procent van de medewerkers hun baan. ‘Achteraf gezien zijn we te snel naar het buitenland gegaan’, zei Klöpping tegen Quotenet.

Ook stopten Telegraaf en NRC in 2017 met het aanbieden van hun artikelen via het platform. NRC schreef in een verklaring te stoppen ‘omdat we, ondanks al onze sympathie, oprecht vrezen dat Blendle op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek’.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In december bleek uit het jaarverslag over 2016 dat het voortbestaan van de onderneming ‘onzeker’ is en er ‘gerede twijfel bestaat over de continuïteit van de onderneming na april 2018’ als het de komende periode geen nieuwe investering weet aan te trekken, schreef het Financieele Dagblad. Door de hoge investeringen had het bedrijf eind 2016 een negatief eigen vermogen van € 1,8 miljoen. Cijfers over 2017 zijn nog niet gepubliceerd.

Nieuwe investeringen

Eerder investeerden behalve de New York Times en Axel Springer Nikkei en INKEF Capital al in Blendle. De digitale kiosk heeft nu nieuwe investeerders aangetrokken. BookSpot, onderdeel van Novamedia, en de Deense ondernemer Morten Strunge steken samen 4 miljoen in het bedrijf. Blendle gaat met het geld investeren in marketing en de eerder dit jaar gelanceerde Blendle Audio, een voorleesdienst waarbij ‘de mooiste stemmen van Blendle je iedere dag de interessantste artikelen voorlezen’.