Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: kokendwaterkraan Quooker, na jaren buffelen in de kelder nu een internationaal exportsucces.
Prototypes en inzinkingen
De kraan waar kokend water uitkomt spruit voort uit een idee dat in 1970 opkwam bij Henri Peteri, ingenieur bij Unilever. Dat bedrijf was destijds volop bezig met instant producten: poeder, kokend water erover, klaar… Zonde dat je dat water altijd eerst aan de kook moet brengen, dacht Peteri. Hij zegde zijn goedbetaalde baan op om in zijn kelder te gaan werken aan een kraan met een reservoir voor kokend water. Er volgden vele prototypes – en minstens evenzovele twijfels en inzinkingen.
Vanaf 1985 zorgde zoon Niels (nu 50) voor een nieuwe technische impuls, zodat in 1989 toch nog de eerste 30 Quookers van de band konden rollen. Zoon Walter (nu 47) bracht in 1993, toen er jaarlijks al zo’n 500 Quookers werden verkocht, meer commercieel denken mee. De omzet nam sindsdien hard toe. Tussen 2005 en 2007 was Quooker zelfs het op één na snelstgroeiende productiebedrijf van Nederland, met een elke twee jaar verdubbelende omzet. Dit jaar gaan er circa 40.000 Quookers over de toonbank. In Nederland wordt momenteel ongeveer 1 op de 10 nieuwe keukens geleverd met een Quooker. Ook de verkoop in het buitenland breidt zich sinds 2004 snel uit; de kokendwaterkraan is inmiddels in 10 landen verkrijgbaar. Het zorgt ervoor dat Peteri BV, na jarenlang ploeteren in de kelder, sinds 2000 zelfs winst kan presenteren.
‘Wij zijn de standaard’
Voor het water kokend heet uit de Quooker komt, gaat het door een koolstoffilter, zodat het er zuiver uitkomt. Het energiegebruik valt mee: een jaar lang 3 liter water in het roestvrijstalen reservoir op 110 graden houden kost zo’n 20 euro. Dat is niet veel meer dan de waterkoker of een fluitketeltje in verbruik kost. En je pakt ook nooit te veel water. Veilig is hij ook: er komt maar 0,05 liter kokend water per seconde uit, in kleine vernevelde druppeltjes. Dat is een stuk minder gevaarlijk dan een omvallende waterkoker. De kraanuitloop is bovendien geïsoleerd, en een aanraking dus niet heet. En er zit een kinderslot op: eerst duwen, dan pas open draaien.
Vooral de sinds 2000 gepatenteerde PRO3VAQ, het hoogvacuüm geïsoleerde reservoir, zet de concurrenten op achterstand. Walter Peteri: “In de marketing hebben we tegenwoordig het voordeel dat we ons niet écht hoeven te onderscheiden. Wíj zijn de standaard, zíj moeten met iets nieuws komen. Al blijven ook wij natuurlijk continu innoveren.” Gebruikers zijn in elk geval overwegend enthousiast. Niet alleen laten masterchefs zich op tv lovend over de kraan uit, de helft van de eigenaren zegt de kraan inmiddels 10 keer vaker te gebruiken dan de magnetron.
Sjouwen en doorgaan
Een nieuw huishoudelijk product aan de man brengen wat niemand kent, dat valt niet mee. “Vanaf 1995 zochten we constant retailers en consumenten op”, herinnert Walter Peteri zich. “De rode draad was sjouwen, volhouden, doorgaan. Wie thuis een Quooker liet installeren veranderde meteen in een promotor, maar de marktacceptatie had veel tijd nodig. De bereidheid van resellers om een Quooker in de showroom te zetten volgde daar weer op. Langzaam.”
Na 2000 begon de Quooker steeds zichtbaarder te worden. De vestiging in Ridderkerk groeide; vandaag de dag werken er 80 man, die zich met name bezighouden met productvernieuwing en ontwikkeling. Wel wat anders dan vroeger, toen drie Peteri’s het bedrijf gaande hielden. Het blijft een typisch familiebedrijf, zegt Walter. “Onze reclame straalt kwaliteit en strak design uit, al jaren in dezelfde stijl en sfeer. Maar het product moet ook geen exclusieve niche worden. Iedereen moet het kunnen kopen, dat vinden wij een vorm van maatschappelijke betrokkenheid.”
Nooit marktonderzoek gedaan
De naam ‘Quooker’ ontstond eind jaren ’80, in een groepsproces, herinnert Walter Peteri zich. “We hadden een lijst suggesties, maar we vonden het eigenlijk allemaal niks. Dan maar Quooker, zeiden we, van Quick Cooker. Haha, zo gaan die dingen.” De Q bleek een echte voltreffer, en zorgde voor herkenbaarheid. “We hebben nooit marktonderzoek gedaan. Gelukkig, anders waren we er waarschijnlijk acuut mee gestopt.”
Behalve het logo en de zorgvuldige productbescherming is ook de service belangrijk. De ervaring leerde dat het snel en alert verhelpen van problemen de stemming bij afnemers radicaal doet omslaan, zegt Walter. “Het moet wel goed werken, vinden wij. Een erezaak. Want Quooker, dat zijn we zelf.”
Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online