Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe cultuurgoeroe Erin Meyer het geheim van Netflix ontrafelde

Weinig bedrijven hebben zo'n stormachtige groei meegemaakt als Netflix. Hoe behoud je - in het oog van de orkaan - grip op je bedrijfscultuur en kernwaardes? Cultuur-expert Erin Meyer legt in gesprek met de MT/Sprout Business Books Podcast haar bevindingen bloot.

Erin Meyer en Reed Hastings

Luister de MT/Sprout Business Books Podcast via SpotifyApple Podcasts of Soundcloud.

Met ruim 200 miljoen abonnees in 190 landen is Netflix niet meer weg te denken uit het wereldwijde entertainmentlandschap. Het is dan ook niet elke dag dat je een mail krijgt van de ceo. Het overkwam Erin Meyer, auteur van de in 2014 gepubliceerde bestseller The Culture Map. Netflix-baas Reed Hastings had het werk tot zich genomen en was direct verkocht. Of Meyer naar het hoofdkantoor kon komen om de cultuur bij Netflix onder de loep te nemen. Haar bevindingen zijn opgeschreven in het werk No Rules Rules (affiliate link).

Waarom heb je dit boek geschreven? 

Dat is een interessante vraag, want ik heb persoonlijk vrij weinig met de bedrijfscultuur bij corporates. Vaak is de cultuur die ze naar buiten toe etaleren, niet de cultuur die binnen de organisatie daadwerkelijk ervaren wordt. Het focust zich teveel op wat het bedrijf zou willen zijn, in plaats van de werkelijkheid vandaag de dag. Ik was echter al voeg gegrepen door het Netflix Culture Deck dat Reed jaren terug publiceerde en inmiddels meer dan 20 miljoen keer bekeken is. Een van de slides zei dat middelmatige prestaties ‘beloond’ werden met een royale ontslagvergoeding. Dat vond ik uitermate verbazingwekkend omdat bij INSEAD, waar ik les geef, we altijd leren dat psychologische veiligheid van medewerkers een randvoorwaarde is voor succes. Tegelijk was er dit innovatieve, succesvolle bedrijf die zich niets aantrok van psychologische veiligheid, maar glashard zegt dat wanneer je niet presteert – je kunt fluiten naar je baan. Daar is ooit mijn fascinatie voor Netflix begonnen.

Je schrijft dat het succes van Netflix komt doordat ze medewerkers als volwassenen behandelen, wat bedoel je daarmee?

Binnen Netflix is het het concept van ‘vrijheid en verantwoordelijkheid’. Dat betekent dat ze weinig regels en strikte processen hebben vastgelegd, maar dat ze tegelijkertijd wel verwachten dat mensen zich volledig toewijden aan het bedrijf en hun rol. Deze gedachte komt voort uit het softwarebedrijf dat Reed voor Netflix had opgericht. Zoals bij veel kleine bedrijven was ook daar weinig formeel vastgelegd, maar in de groeifase begonnen mensen daar misbruik te maken van die vrijheden. Zo was er een medewerker die iedere week business class vloog, waardoor de reiskosten de pan uit vlogen en er regels moesten komen die precies omschreven wanneer er wel en niet business class gevlogen mocht worden. Door de regeldruk verlieten meer en meer creatieve geesten het bedrijf. Vanaf dat punt wilde Reed een bedrijf met weinig regels, maar wat tegelijkertijd wel efficiënt en bestuurbaar zou blijven. Zijn filosofie was dat wanneer je alleen de allerbeste professionals zou aantrekken en de middenmotor en profiteurs zou afstoten – je mensen veel vrijheid kan geven.

Je schrijft ook over de ‘keepers test’, kan je dat concept uitleggen? 

Ook al heb je de allerbeste in je team aangenomen, het komt geregeld voor dat mensen na verloop van tijd niet meer op de top van hun kunnen presteren. Je kunt ze dan aansporen om harder te werken of motivatie-trajecten opstarten. Maar bij Netflix is er een simpele maatstaf die bepaalt of je mensen in je team moet houden: stel je voor dat persoon x of y vandaag bij je komt met de mededeling dat ze bij de concurrent gaat werken, zou je er alles aan doen om die persoon binnen boord te houden? Zo ja, dan hoort hij of zij bij Netflix thuis, zo niet dan is het tijd om diegene te bedanken voor zijn of haar inzet. Netflix wordt gerund als een olympisch team, je werkt met de beste mensen, maar je plaats in het team is niet gegarandeerd.

Is de cultuur alleen geschikt voor techbedrijven of werkt dit ook in andere branches?

De cultuur die in het boek beschreven staat is toepasbaar op creatieve organisaties en organisaties die razendsnel moeten innoveren. Het is niet geschikt voor de traditionele maakindustrie of sectoren waar veiligheid en het voorkomen van mislukkingen topprioriteit is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Luister de MT/Sprout Business Books Podcast via SpotifyApple Podcasts of Soundcloud. De 25ste aflevering bespreekt de belangrijkste lessen uit:

  • Denk als een rebel over het belang van diversiteit door Matthew Syed
  • Onward over de succesvolle ommekeer van Starbucks in crisistijd door Howard Schultz
  • Niet te breken van oud-commando Sander Aarts
  • Een interview met Erin Meyer over het boek dat ze schreef met Netflix-ceo Reed Hastings ‘No Rules Rules’