Tegenwoordig worden twee soorten boeken uitgegeven: boeken die wel en boeken die niet over psychologie gaan. Een overzicht.
Als je jezelf afgelopen zomer in een boekenwinkel had opgesloten, was je veel over jezelf te weten gekomen. Bijvoorbeeld hoe je jezelf voor de gek houdt, waardoor je verkeerde beslissingen neemt (in Beslist, Chip & Dan Heath). Hoe je langzaam dreigt af te stompen door het overmatig gebruik van digitale media (in Digitale Dementie, Manfred Spitzer). Hoe je veranderprocessen in organisaties kunt begrijpen vanuit de hersenwetenschappen (in De triggerzone, Simon Sijbrands).
Concrete toepassingsgebieden
De psychologie regeert op het schap van de nieuwe publicaties. Met de komst van steeds betere hersenscanners kunnen we in de hersenpan bij onze gedachten naar binnen gluren en de diepste emoties blootleggen. De resultaten worden nu in tal van boeken vertaald naar concrete toepassingsgebieden – zoals beslissingen nemen en veranderkunde. Voeg bij deze steeds geavanceerdere hersenvorsing het feit dat Daniel Kahneman in 2011 Thinking, Fast and Slow uitbracht, de samenvatting van het geniale werk dat hij samen met Amos Tversky deed. Het tweetal had helemaal geen hersenscanners nodig om onze denkgewoontes en -fouten bloot te leggen. Veel andere psychologieboeken doen – eerlijk gezegd – vooral Kahnemans boek dunnetjes over.
Niet verschenen
Dus veel psychologie in het schap; welke boeken zagen we intussen niet langskomen deze zomer? Stevige bedrijfsportretten à la De Prooi. Pakkende biografieën van (falende) topondernemers zoals Marlies Dekkers of Hans Breukhoven. Auteurs, aan de slag!
Zomerboekenoverzicht; psychologieafdeling:
- Beslist, Chip & Dan Heath, Lev. boeken. Waarom onze belissingen vaak irrationeel zijn en hoe het wél moet.
- Digitale dementie, Manfred Spitzer, Atlas Contact. Hoe digitale media onze digitale vermogens aantasten.
- De triggerzone, Simon Sijbrands, Mediawerf. Veranderkunde vanuit het oogpunt van de neurowetenschappen.
- Spiegel aan de top, Yvonne Burger, Mediawerf. De kunstjes, kundes en kunsten van executive coaching.
- Hoe erger hoe beter, Jeffrey Wijnberg, Scriptum. Pleidooi voor een zogeheten 'provocatieve psychologie': de kunst van het kwetsen.
Zomerboekenoverzicht; non-psychologie:
- De beslissende voorsprong, Patrick Lencioni, Business Contact. Boek van de maand, bruikbare handvatten voor cultuurverandering.
- Own the future, Michael Deimler, Richard Lesser e.a.(red.), Wiley. Managementadviezen van ruim 100 Boston Consulting Group-adviseurs.
- Toonaangevend. Xavier Bekaert, Gillis Jonk e.a., Lannoo Campus. Over de succesfactoren van ikonen zoals het Concertgebouworkest en de All Blacks-rugbyploeg.
- Online marketing expert, Jeroen Bertrams, Scriptum. Het instrumentarium voor marketers groeit met de dag; Bertrams beschrijft de mogelijkheden stuk voor stuk.
- Maak werk van je droom, Mark Schalekamp, Business Contact. Auteur legt uit hoe hij zijn dromen verwezenlijkte.
- Eerlijk, Paul Wilkes, Ten Have. Handleiding voor een open en eerlijk leven gebaseerd op de biechttraditie.
- Advocaat van de duivel, Caspian Woods, Van Duuren. Pleidooi om wat vaker de regels in de wind te slaan.
Heruitgaves:
- Personal branding in turbulente tijden, Cees Harmsen & Rolf Rosenmöller, Thema. De noodzaak en aanpak van personal branding. 3e gewijzigde druk.
- Waarom doen we dit eigenlijk?, Michiel van de Molen, Van Duuren. De businesscase bij projecten. 2e herziene druk.
- Ontdek LinkedIn, Miriam van der Have, Van Duuren. 2e editie.
- Schrijven voor het web & sociale media, Annelies Verhelst & Victor Peters, Van Duuren. 2e editie.
- The first 90 days, Michael D. Watkins, Harvard Business Review Press. Uit 2003 daterende gids voor de eerste 90 dagen in een nieuwe functie. Nieuwe editie.