Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Elektrisch rijden op c-level

Je leest nu: Elektrisch rijden op c-level

Een fraaie auto, formaat BMW 5-serie, die 480 kilometer ver komt op batterijen? Daar wordt ook een ceo wel een tikje nieuwsgierig van. Athlon lokte er in no time tientallen naar zijn nieuwste aanbod: de Tesla S.

Indrukwekkend? Ja, de fraaie Tesla Model S maakt zeker indruk, zoals hij zich voor het eerst in Nederland laat zien. Maar pas écht indrukwekkend is het gegeven dat leasemaatschappij Athlon met zijn mini-roadshow in Rotterdam en Amsterdam tientallen ceo's naar de Tesla wist te lokken. En dat terwijl de Rabo-dochter zijn uitnodiging een paar dagen tevoren verstuurde, om een model te komen besnuffelen dat op dit moment nog niet rijdt en pas volgend jaar leverbaar wordt. Hadden die ceo's niets beters te doen?

Tesla S

Wacht even: dit is niet zomaar een auto, en evenmin de zoveelste elektrische auto met haken en ogen. Het Amerikaanse Tesla, dat met een elektrische tweezits roadster vanuit Silicon Valley de gevestigde orde in autoland al de stuipen op het lijf joeg, werkt hard aan een vierzits opvolger. De Tesla Model S wordt de eerste volwaardige elektrische auto van behoorlijk niveau, waarvoor zelfs ceo's zich niet hoeven schamen. Met afmetingen die die van een BMW 5-serie benaderen, voldoende zit- en bagageruimte en prestaties die er prima mee door kunnen. Aan de acceleratie van rond de zes seconden naar de honderd en een top van het dubbele kom je toch nauwelijks te kort.

480 km actieradius

Maar dat een elektrische auto lekker kan rijden, was geen nieuws. Meer aandacht gaat in de regel uit naar de actieradius: hoe ver houdt het stille en – plaatselijk – schone alternatief het uit op een volle batterijlading? Terwijl de nu leverbare modellen in de praktijk niet veel verder komen dan 120 kilometer, kan de klant bij Tesla aanvinken of zijn Model S voldoende accu's aan boord moet krijgen om 255 kilometer, 370 kilometer of zelfs 480 kilometer verder te raken. Die laatste uitvoering heeft voor 85 Kwh Lithium-ion (laptop)batterijen aan boord, een pakket van meer dan 500 kilo waarmee desondanks het gewicht van het geheel onder de 1800 kilo blijft. Zelfs als we de gebruikelijke korting wegens overdrijven toepassen, zou de dikste Tesla dus Nederland kunnen doorkruisen op één accu-lading.

Game changer

Dat zou hem wel eens tot de 'game-changer' kunnen maken waar de gelovers in puur elektrisch rijden op wachten. Want Tesla belooft zijn vlotte executive car ook nog eens bescheiden te prijzen: instappen moet mogelijk worden vanaf 50.000 euro en zelfs de topper met de langste adem zal voor rond de 75 mille leverbaar worden: keurig tussen de Audi's A6, BMW 5-series en Volvo's S80 waar een beetje leidinggevende het tegenwoordig wel voor doet.

Restwaarde

Maar actieradius is natuurlijk niet het enige vraagteken bij de elektrische auto. De restwaarde, de levensduur van de accu; er zijn een paar onzekerheden rond de investering waar boekhouders bloednerveus van zullen worden. Dan is het prettig om dergelijke sommetjes over te laten aan een leasemaatschappij. En dat is in het geval van de Tesla S Athlon: die heeft er namelijk alvast 150 van gereserveerd in Silicon Valley, zodat de eerste wagens die naar ons continent komen, naar de klanten zullen gaan in de 7 landen waar Athlon actief is.

Kenan Aksular gaat bij Athlon over alle projecten op het gebied van duurzame mobiliteit en heeft zelf het genoegen mogen smaken in de VS in een Tesla S prototype te mogen rijden. "Dat rijdt fantastisch, mede doordat het chassis helemaal is ontworpen rond de accu's. Een motor is er niet, wat zorgt voor een ongekend laag zwaartepunt en dat merk je goed in bochten." Maar het gaat hem en Athlon er niet om zo hard mogelijk bochten te kunnen nemen, het is om de doorbraak van de elektrische auto te bespoedigen dat Aksular tekende voor 150 productieslots. "Wij steken onze nek uit omdat we erin geloven dat de huidige vorm van mobiliteit eindig is: we staan over 15 jaar echt niet nog steeds met zijn allen in de file te ronken. Het klopt dat er haken en ogen zitten aan het investeren in elektrisch rijden, maar wij nemen een deel van de risico's voor onze rekening."

CEO pool

Die restwaarde, zegt Ursular, is inderdaad een grote onbekende. "Maar daar speelt het voordeel dat we op veel markten actief zijn. in Noorwegen heeft elektrisch rijden een vlucht genomen, het kan goed zijn dat daar over drie jaar een goede markt is voor tweedehands elektrisch." Of het elektrisch rijden wel echt bevalt, daar heeft Athlon ook een mouw aan gepast: er zijn kortere looptijden van 2 jaar voor de lease van een Tesla S. Nog creatiever klinkt de CEO Pool: Athlon zet de eerste 10 Tesla's klaar voor ceo's die niet voortdurend, maar af en toe hun Audi of BMW willen omwisselen voor een elektrische wagen.

Afrekenen per kilometer

Dat wordt dan een witkar op bijzonder niveau, maar met autodelen draait Athlon ook op andere plekken en met andere modellen proef. "De trend is, dat jongere mensen minder hechten aan het bezit van een auto. Dat zullen we vaker loskoppelen van het gebruik: we zetten een pool autos neer bij bedrijven, maar we zijn ook bezig met een regionaal project voor autodelen. We leven nu natuurlijk nog van het leasen van auto's, maar uiteindelijk draait het om mobiliteit, die we in de toekomst zouden moeten afrekenen per kilometer." 

Lees ook:

Weet jij als leider wat je valkuilen zijn?

Iedere leidinggevende heeft een voorkeur voor een bepaalde managementstijl. Het is de aanpak die je het makkelijkst afgaat en waarvoor je ook het vaakst kiest. Maar daar kleven ook risico's aan.

Risico's nemen
Je leest nu: Weet jij als leider wat je valkuilen zijn?

Het lijkt een boude bewering, maar Frans van de Ven is ervan overtuigd. Iedereen kan volgens hem een goede leider zijn. Als je maar in slaagt het beste uit jezelf en uit anderen te halen. Van de Ven is executive coach & talent strategy advisor bij Randstad RiseSmart. Ook doceert hij aan de Vlerick Business School. Hij schreef een boek over waar leiderschap in essentie om draait: zelfinzicht en je bewust zijn van wat je bij andere mensen veroorzaakt. De titel, hoe kan het ook anders: Iedereen kan leiden.

Leiderschap draait volgens Van de Ven om twee dingen: een positieve invloed op je collega’s uitoefenen en authentiek maatwerk toepassen. Dat betekent in zijn ogen dat je je managementstijl aanpast aan de context en de situatie. Om dat bewuster te doen, moet je wel weten welke stijlen je hanteert. Maar ook hoe je daarmee de mist in kan gaan. Van de Ven onderscheidt acht managementstijlen. Iedere stijl heeft, zegt hij, zijn éigen valkuilen waarvoor je alert moet zijn.

Acht stijlen met hun valkuilen

* De directieve leider

Je bent pragmatisch en efficiënt. Je ziet graag snel resultaat. Voor beslissingen laat je je leiden door een rationele analyse van de feiten. Je focust je graag op operationele taken. Ook ben je een meester in het vinden van praktische oplossingen. Je durft wel risico’s te nemen, maar die zijn goed gecalculeerd. Je organiseert het werk via duidelijke processen en richtlijnen.

Valkuilen: Je loopt soms zó ver voor de troepen uit dat anderen moeite hebben om je bij te benen. Je kan anderen daardoor opbranden, ook al omdat je weinig aandacht hebt voor hun noden en behoeften. Je wijkt niet graag af van je koers. Daardoor sta je niet altijd open voor creatieve ideeën van collega’s. Als het niet loopt zoals je wil, duik je in de details en ga je micromanagen.

* De ondernemende leider

Je bent assertief en doelgericht. Bij beslissingen laat je je leiden door wat jou praktisch en logisch lijkt. Je focust je op het realiseren van een ambitieuze missie. Daarbij ga je vindingrijk en innoverend te werk. Je deinst er niet voor terug om risico’s te nemen, zonder alle gevolgen op voorhand te analyseren. De problemen die je tegenkomt, los je onderweg wel op.

Valkuilen: Je bent zo competitief dat je het niet altijd even nauw neemt met de regels. Als je het gewenste eindresultaat maar bereikt. Je brengt persoonlijke offers om je ambitieuze visie te bereiken en verwacht dat ook van anderen. Je houdt daarbij weinig rekening met wat al die flexibiliteit soms betekent. Je begint een nieuw project en gaat vaak al heel snel door met het volgende. Het oplossen en afronden van alle praktische eindjes laat je aan anderen over.

* De inspirerende leider

Je bent enthousiasmerend en motiverend. Je houdt van innovatie, nieuwe ideeën en brainstormen. Bij beslissingen laat je je leiden door wat boeiend en interessant aanvoelt. Je focust op het realiseren van een creatieve visie. Je betrekt medewerkers er graag bij en staat open voor alle creatieve ideeën. Je geeft anderen de kans hun taken in te vullen op hun eigen autonome manier.

Valkuilen: Je hebt zoveel ideeën dat je er zelden in slaagt om ze allemaal te realiseren. Het lijkt wel alsof er alleen maar ideeën bijkomen. Dat maakt dat anderen de kat uit de boom kijken voor ze meedoen. Kritiek op je ideeën neem je persoonlijk. Om conflicten te vermijden, ga je de discussie over die kritiek uit de weg. Gefocust op een project blijven werken, is een echte uitdaging.

* De verbindende leider

Je bouwt op je relaties en je netwerk om mensen mee te krijgen in een bepaalde richting. Je ziet in elk probleem een kans. Je houdt ervan om creatieve en gemeenschappelijke oplossingen te vinden. Grote brainstorms vind je fijn.  Je laat je voor beslissingen leiden door de belangen en gevoelens van alle betrokkenen. Daarbij kijk je hoe realistisch de oplossing is. Je hecht veel belang aan het respecteren van je eigen waarden en die van anderen.

Valkuilen: Je houdt zoveel rekening met de mening van anderen dat je eigen opvattingen en belangen naar de achtergrond verdwijnen. Je hoopt conflicten te vermijden door zelf taken op je te nemen. Je onderschat daarbij de hoeveelheid werk. Je bent namelijk optimistisch en wil graag iedereen te vriend houden. Als het je allemaal te veel wordt, kruip je in de ‘arme ik’-rol om zo alle aandacht naar je toe te trekken. Je stelt geen voorwaarden voor je een (onmogelijk) taak aanvaardt.

* De dienende leider

Je bent empathisch, zorgzaam en een goede luisteraar. Je kent de mensen met wie je samenwerkt door en door. Je bent gedreven door een visie met veel (maatschappelijke) zingeving. Samenwerken met anderen om die visie te bereiken geeft je veel energie. Je betrekt je team bij beslissingen. Je bent innovatief en doordacht in je aanpak. Je staat altijd klaar om je mensen te ondersteunen.

Valkuilen: Je houdt absoluut niet van conflicten en kan moeilijk overweg met kritiek. Je geeft ook niet graag kritiek omdat je bang bent voor het schaden van de goede relaties. Je neemt werk over om een conflict te vermijden. Je houdt van afwisseling. Tegelijkertijd geven teveel activiteiten en deadlines je een ongemakkelijk gevoel. Je moet prioriteiten stellen en ‘nee’ zeggen. Dat gaat je niet altijd goed af. Je kan daardoor niet helpen zoals je wil.

* De participatieve leider

Je bent toegewijd en consciëntieus. Iedereen moet zich thuis voelen in je team. Bij je beslissingen laat je je leiden door de feiten, hun waarden en de praktische gevolgen voor alle betrokken medewerkers. Je zet je eigen belangen opzij voor de ambities, voorkeuren en belangen van de rest. Je werkt graag aan projecten die een verschil maken voor anderen. Zeker als je die mensen daarmee kan helpen.

Valkuilen: Je wil graag dat iedereen zich goed voelt bij een gekozen oplossing of aanpak. Je duwt niet door, maar offert de kwaliteit van het resultaat op in het belang van de harmonieuze persoonlijke relaties. Op momenten dat er (te) veel prioriteiten op je bord liggen, vind je het moeilijk om te kiezen. Je verliest je in de praktische details en hebt moeite om de langetermijnvisie en prioriteiten voor ogen te houden.

*De strategische leider

Je bent rustig en accuraat. Je leidt op basis van je expertise. Je aanpak is steeds grondig en onderbouwd. Voor beslissingen laat je je leiden door de feiten en een objectieve analyse van de voor- en nadelen van de mogelijke oplossingen. Je geeft anderen veel vrijheid om op hun eigen manier bij te dragen. Je blijft kalm in hectische situaties en komt met logische, praktische oplossingen. In een gestaag tempo zet je door tot de resultaten zijn bereikt.

Valkuilen: Je bent niet voor baanbrekende of revolutionaire oplossingen. Je werkt graag in je eentje en vindt het moeilijk als anderen zich met je werk bemoeien. Ze mogen je niet opjagen. Je bent bezig met feiten en hebt weinig voeling en interesse voor hoe anderen je aanpak ervaren. Je vindt het moeilijk als anderen je logische en duidelijke richtlijnen niet volgen. Emoties hebben weinig nut om tot een praktische oplossing te komen.

*De visionaire leider

Je bent gefocust en vastberaden. Je combineert expertise en intuïtie om tot een inspirerende en creatieve visie voor de toekomst te komen. Als denker in scenario’s heb je snel door wat de risico’s en de voordelen zijn. Daarmee win je het vertrouwen van je team. Je aanpak is vindingrijk en innovatief. Je kiest voor een kansrijke oplossing en de voordelen daarvan op termijn. Je bent ondernemend en hebt een groot doorzettingsvermogen.

Valkuilen: Je werkt graag alleen, in je eigen tempo en volgens je eigen agenda. Je hebt een hekel aan bureaucratische procedures. Over koetjes en kalfjes praten is niet aan jou besteed, daar verlies je alleen maar nuttige tijd mee. Je hebt weinig oog voor de gevoelens van anderen. Je bent zo bezig met je visie dat je weinig interesse en aandacht hebt voor alle details. Je denkt vaak snel. Zo snel dat anderen je niet kunnen volgen.