Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eerder maakte Dirk-Jan Stoppelenburg Scotch & Soda groot, nu is Blokker aan de beurt

Het moederbedrijf van Blokker krijgt met Dirk-Jan Stoppelenburg een nieuwe topman aan het roer. Stoppelenburg is een bereisd man met een lang cv. Zo maakte hij eerder furore bij modemerk Scotch & Soda. 'Dirk-Jan is een goede kapitein op een veilig schip.'

Michiel Witteveen zwaait af als topman bij de Mirage Retail Group, het moederbedrijf van retailformules Blokker, Big Bazar en Intertoys. Dat melden de dagbladen NRC en de Telegraaf maandagochtend. In een interview met Radio 1 laat Witteveen maandagochtend weten president-commissaris bij het bedrijf te blijven en meerderheidsaandeelhouder. Witteveen schuift oud-ceo van Scotch & Soda Dirk-Jan Stoppelenburg naar voren als nieuwe topman van het Blokker-moederconcern. ‘Een frisse, fruitige ceo past beter bij een beursgang dan ik’, zegt hij tegen het Financieele Dagblad. Aan Stoppelenburg de belangrijke taak om het concern naar de beurs te begeleiden.

Man van de wereld

Stoppelenburg kun je gerust een man van de wereld noemen. Zijn studietijd in Leiden in de jaren ’80 beëindigde hij al na een half jaar, om een drie jaar durende wereldreis te maken. Eenmaal uitgereisd, besloot hij opnieuw te gaan studeren, maar dan in Zweden. In het Scandinavische land studeerde hij economie en later oriëntalistiek.

Hij vond er de liefde en nog altijd woont hij in het Zweedse Lund, met vrouw en kinderen. Ook begon Stoppelenburg er een succesvolle carrière in het bedrijfsleven, die hij in 1993 aanving bij verpakkingsconcern Petra Tak. Stoppelenburg zei er eerder over tegen – toen nog – Management Team: ‘Ze hadden een programma waarbij jong talent zes maanden naar een ongebruikelijke locatie werd gestuurd. Ik kwam in Iran terecht, waar ik de plaatselijke zuivelindustrie in kaart moest brengen.’

Na zijn periode in Iran werkte Stoppelenburg voor het verpakkingsbedrijf in Turkije, de Kaukasus, Zweden, Zwitserland, Zuid-Afrika, Thailand, Vietnam en zijn oude thuisland Nederland. In de laatste jaren van zijn dienstverband, van 2004 tot en met 2008, was hij er managing director voor de Benelux-divisie. Toen Stoppelenburg in 2008 door een headhunter werd gescout om ceo bij modebedrijf Gant te worden in Stockholm, zei hij droogjes dat dat bedrijf dat ‘aan alle variabelen voldeed’.

Scotch & Soda

Stoppelenburg werkte tot 2014 bij Gant, om vervolgens aan de slag te gaan bij het Nederlandse modemerk Scotch & Soda. Daar was hij tot 2019 ceo. Onder de leiding van Stoppelenburg maakte Scotch & Soda de transitie van groothandel naar retailer. Het aantal winkels steeg van 11 naar 225 stuks, mede dankzij het kapitaal van eigenaar Sun Capital.

‘Scotch & Soda is zoals de meeste modebedrijven begonnen als wholesalebedrijf’, legde  Stoppelenburg bij zijn afscheid in 2019 uit aan vakblad Retailtrends. ‘Toen ik hier begon, kwam denk ik nog 85 procent van de omzet uit de groothandel. Nu is dat minder dan de helft.’  Om mee te kunnen in de vaart der volkeren, besloot Stoppelenburg extra in te zetten op e-commerce en winkels in grote warenhuizen, zoals de Bijenkorf. ‘Dat was een uitdaging voor alle modebedrijven en niet iedereen slaagde daarin. Voor sommigen bleek de transitie funest.’

Matige groei

Toch slaagde Stoppelenburg er zelf ook niet in om zijn groeidoelstellingen bij Scotch & Soda te halen. Zo nam de omzet in het boekjaar 2017-2018 maar met maar 1 procent toe, tot 339 miljoen euro. Scotch & Soda maakte dat boekjaar slechts een bescheiden winst van 900.000 euro. In 2019 gaf Stoppelenburg het ceo-stokje van het modebedrijf daarom door, om nog enige tijd als president-commissaris voor het modeconcern te fungeren. Opvallend feitje: die rol nam hij toen over van Witteveen. Later dat jaar begon Stoppelenburg ook als voorzitter van de raad van commissarissen van Mirage.

Als ik terugkijk op 2018 heb ik mijn vrouw 140 van de 365 dagen gezien

Als reden voor zijn vertrek als ceo bij Scotch & Soda gaf Stoppelenburg indertijd zelf aan dat hij het reizen zat was. ‘Ik ben hier gekomen met het idee dat het leuk zou zijn om het werk een paar jaar te doen’, zei de manager tegen Retailtrends. ‘Ik zit er nu vijf jaar en het gaat prima met Scotch. De eigenaar is happy. Ik kan hier zo nog een paar jaar blijven, maar dat was nooit de bedoeling. Dan blijf ik te lang van huis. Mijn vrouw komt uit Zweden en mijn kinderen wonen daar. Als ik terugkijk op 2018 heb ik mijn vrouw 140 van de 365 dagen gezien. Sommige mannen van mijn leeftijd vinden dat heel goed nieuws, maar ik niet.’

‘Geen crisismanager’

Nu Stoppelenburg ceo bij het in Amsterdam gevestigde Mirage is geworden, zal hij vermoedelijk toch weer vaker van huis zijn. Mirage verkeert volgens merken- en retaildeskundige Paul Moers in ieder geval wel in een gunstige positie: ‘Alle Mirage-formules zijn de afgelopen tijd in rustig vaarwater terechtgekomen. Blokker heeft de grootste ombouwoperatie uit de geschiedenis gedaan. Het bedrijf is al lang niet meer verliesgevende formule die het jaren was. Michiel Witteveen heeft het daarmee fantastisch gedaan. Hij is al 67 jaar, dus het is voor hem tijd om wat gas terug te nemen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dirk-Jan Stoppelenburg is een goede kapitein op een veilig schip

‘Dirk-Jan Stoppelenburg is geen crisismanager, maar een manager voor de lopende zaken’, vindt Moers. ‘Hij is een man van minder ongeduld dan Michiel Witteveen. Dat hij het stokje overneemt, is denk ik ook wel verstandig. Als je naar de beurs gaat, zul je je bedrijf rustig moeten managen. Meer kun je je niet permitteren. Dirk-Jan is een goede kapitein op een veilig schip. Hij is niet de opruimer en de veranderaar, maar de begeleider.’