Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is het geheim van Game Changers

Wat is de overeenkomst tussen BinckBank, Buurtzorg en Booking.com? Het donderdag geïntroduceerde boek Game Changers analyseert het succes van 26 Nederlandse ondernemers die het spel in hun markt veranderen.

BinckBank, Buurtzorg en Booking.com zijn alle drie Nederlandse bedrijven die succesvol zijn binnen hun markt dankzij nieuwe technologieën en bedrijfsmodellen. Door die vernieuwing veranderen ze de regels van het spel. Aan de hand van deze en nog 23 andere game changers laten de vier auteurs van het zojuist verschenen boek Game changers zien wat nodig is om de spelregels te veranderen en komen ze met concrete adviezen.

15 paradoxen

Om met succes de spelregels te veranderen is een goed idee cruciaal, maar bijna nooit een garantie voor succes. Vooral het proces erna is doorslaggevend. Dan gaat het om het voortdurend bijstellen van het nieuwe idee door een juiste combinatie van creativiteit en flexibiliteit. Dit gebeurt in nauwe samenspraak met hulptroepen in de directe omgeving zoals medewerkers, klanten en leveranciers. De auteurs beschrijven dit proces aan de hand van 15 verschillende paradoxen.
Het overbruggen van deze schijnbare tegenstellingen is bepalend voor succes. Hoe dit in zijn werk gaat illustreren ze met praktijkvoorbeelden uit de onderzochte ondernemingen. Zo vond BinckBank een goede balans in de zogenaamde cultuurparadox. De combinatie van een gesloten cultuur van ‘we against the world’ met een open cultuur gericht op samenwerking droeg bij aan het succes van de internetbroker. Dopper-oprichter Merijn Everaarts (foto) daarentegen weet met veel succes de schijnbare tegenstelling tussen commercie en idealen te overbruggen; de zogenaamde missieparadox.

Drie spelveranderaars

Het boek Game Changers onderscheidt drie verschillende spelveranderaars: spelmakers en directe en verborgen uitdagers. Een spelmaker komt met een nieuw concept dat een geheel nieuw spel creëert. Zo bracht de Dutch Dance een radicale verandering in de muziekwereld teweeg. Dit voorbeeld komt in een apart hoofdstuk uitgebreid aan de orde. Directe uitdagers zoals Buurtzorg openen rechtstreeks de aanval op de gevestigde orde. De verborgen uitdagers doen dit op een meer gemaskeerde manier. Bijvoorbeeld door zich eerst op een niche in de markt te richten.

De gevestigde orde hoeft overigens niet machteloos toe te kijken hoe ze door spelveranderaars van het bord gemept worden. Het boek beschrijft vijf verschillende verdedigingsstrategieën die ondernemers kunnen inzetten. Dat varieert van het negeren van de nieuwkomer tot het al dan niet volledig overnemen van het nieuwe spel. Zo pasten de meeste banken hun bedrijfsmodel aan na de komst van BinckBank. Ook laten de auteurs zien hoe organisaties hun vermogen om te veranderen kunnen versterken zodat ze adequaat kunnen inspelen op het veranderende speelveld.

Tilburg University

Het onderzoek voor dit boek is gedaan door een team van de Tilburg University onder leiding van hoogleraar Arjan van den Born, in opdracht van de Stichting Management Studies. Van den Born is net als de andere auteurs Ad van den Oord, Arjan van Witteloostuijnen en Pim van Klink, gespecialiseerd in economische en managementvraagstukken. Samen slaagden zij erin een boek te schrijven met academische diepgang, dat tevens een inspiratiebron is voor managers die bezig zijn met vernieuwing en innovatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

cover_boek_gamechangersGame Changers, Hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen
Ad van den Oord, Arjen van Witteloostuijn, Arjan van den Born, Pim van Klink
ISBN: 9789023255116, Van Gorcum, Prijs: € 29,95