Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze obstakels maken van jou een minder effectieve leider (en zo voorkom je dat)

Hoe effectief je bent als leider daar heb je zelf een grote invloed op. Maar ook de organisatie en collega’s kunnen voor beperkingen zorgen die tot gevolg hebben dat je niet het maximale uit jezelf haalt. Zo kun je hier volgens onderzoekers het best mee omgaan.

Effectieve leiders Getty Images
Je leest nu: Deze obstakels maken van jou een minder effectieve leider (en zo voorkom je dat)

De onderzoekers ondervroegen 97 managers op middelbaar niveau in Polen. 57 procent van de groep was man. Ze kwamen vier competenties en bijbehorende beperkingen tegen die zorgen dat leiders minder effectief presteren. De inzichten deelden ze in een artikel op INSEAD Knowledge.

Onderbuikgevoel

De eerste obstakel die managers tegen kunnen komen is bij het nemen van beslissingen over toekomstige trends en behoeften. Een goede leidinggevende kan dit goed voorspellen. Een valkuil is dat managers op een gegeven denken dat hun onderbuikgevoel altijd klopt. Ze nemen dus op basis van gevoel beslissingen en gebruiken geen ondersteunende gegevens. Uit een rapport van KPMG blijkt dat 56 procent van de ceo’s geen vertrouwen heeft in de gegevens die ze gebruiken bij het nemen van beslissingen.

Wil je voorkomen dat je dat als leider op een gegeven moment ook denkt, is het belangrijk om samen te werken met uitstekende analisten. Begrijp wat ze vertellen en verbind daar conclusies aan.

Medewerkers van andere afdelingen inspireren

Het tweede obstakel is weerstand van collega’s. Leidinggevenden willen werknemers meekrijgen met ideeën en veranderingen. Leiders proberen dan ook soms medewerkers van andere afdelingen of externe deskundigen te bereiken. Misschien vinden collega’s niet dat jij het recht hebt om eisen te stellen. Bij het bereiken van medewerkers die niet direct onder jou vallen, moet een leider dus manieren vinden om toch te inspireren.

Managers doen er goed aan om eerst alleen de juiste mensen te bereiken in plaats van de boodschap direct aan iedereen te willen vertellen. Zo krijg je in kleine stapjes werknemers mee. Daarnaast moeten managers rekening houden met de organisatiestructuur en luisteren naar werknemers. Het is namelijk makkelijker anderen te bereiken als je hun behoeften begrijpt en hen voordelen kunt bieden.

Lees ook: Hoe je ervoor zorgt dat leidinggevenden succesvol blijven presteren

Een voorbeeld waarbij dit niet goed ging is bijvoorbeeld Donald Trump. Hij had enorm veel macht en luisterde niet veel naar zijn personeel. Het gevolg was dat hij gedurende zijn presidentschap veel medewerkers verloor.

Te veel emoties

Leiders kunnen zichzelf verbeteren door regelmatig ervaringen uit het verleden te analyseren en daar conclusies aan te verbinden. Managers die dit goed en regelmatig doen kunnen daar hun effectiviteit mee vergroten. De twee beperkingen die leiders hierbij tegen kunnen komen zijn: het risico om te emotioneel te worden over situaties en de verleiding om problemen op te willen lossen op onethische manieren.

Uit eerder onderzoek blijkt dat die onethische verzoekjes van leidinggevenden regelmatig gedaan worden: 22 procent van de respondenten gaf in dat onderzoek aan druk te voelen om gedrag te vertonen dat niet door de beugel kan. De mogelijke gevolgen hiervan zijn: mindere motivatie en prestaties van werknemers.

Lees ook: Onethisch verzoekje aan medewerker? De negatieve gevolgen liggen op de loer

Storen aan kantoorpolitiek

Als leider is het belangrijk om de visie van het bedrijf goed te kunnen formuleren en communiceren. Een obstakel is kantoorpolitiek. Stoort een leider zich hier te veel aan, dan is het lastig om dit te bereiken. Managers doen er daarom goed aan om de organisatiecultuur te tolereren en samenwerkingen te stimuleren.

Door er alleen maar tegenin te gaan vergroot een leidinggevende zijn effectiviteit niet. Een voorbeeld die de onderzoekers noemen: de voormalig ceo van Harman International Industrial uitte veel kritiek op de bestaande kantoorpolitiek. Maar deze kantoorpolitiek hoort bij de organisatiecultuur en door daar in het openbaar kritiek op te uiten, beïnvloedde dat zijn leiderschap.

Helicopter view

Leidinggeven moeten zich bewust zijn van eventuele beperkingen die ze tegen kunnen komen. Managers zouden daarom als een helikopter boven de organisatie moeten hangen. Ook is het belangrijk om in te zoomen op eigen emoties, het gedrag van werknemers en de motivatie die collega’s hebben. Alleen dan kunnen leiders beperkingen herkennen en er actief mee proberen om te gaan.