Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze bedrijven doen het in coronatijd juist goed

Niet alle bedrijven zuchten onder het juk van de coronacrisis. Sommige ondernemers zien juist meer vraag dan ooit. Dit zijn goed lopende bedrijven in coronatijd.

goedlopende bedrijven in coronatijd

De coronacrisis zorgt voor lange rijen bij supermarkten en bouwmarkten. Videostreamers en chatdiensten kunnen het aantal thuiswerkers amper aan, terwijl webwinkels handen tekortkomen. Kortom, de economie schudt op zijn grondvesten. Welke bedrijven profiteren nog meer van de coronacrisis? In dit artikel bespreken we deze bedrijven die profiteren van corona:

  • Oogmeet-startup Easee
  • Seepje
  • Flow Traders
  • CM.com
  • Picnip
  • Crisp
  • Vanmoof
  • Vliegtuigrecyclaar APOC Aviation
  • Squla
  • Philips
  • Babywatcher

Oogmeet-startup Easee: bedolven onder verzoeken van ziekenhuizen

Voor startups die actief zijn in de zorg dienen zich nieuwe kansen aan. Een voorbeeld is Easee, de online oogmeetdienst van Yves Prevoo. Het bedrijf krijgt nu hulpverzoeken vanuit een groot aantal Nederlandse ziekenhuizen, zei Prevoo tegen MT/Sprout. Ook een ziekenhuis in Duitsland heeft interesse in de online oogmeting van de eerdere Startup van de Week.

Door de coronacrisis worden de meeste oogpatiënten op dit moment telefonisch geholpen. Daarbij kan de app van Easee een aanvulling zijn, bijvoorbeeld bij controles na een staaroperatie. Het commerciële belang staat volgens Prevoo even niet op de voorgrond. “We verwachten dat het wel iets zal opleven, maar dat is niet iets waar we nu mee bezig zijn. Sterker nog, dat aspect willen we nu geen drempel laten zijn.”

Seepje: handen wassen is big business

Het advies om zoveel mogelijk handen te wassen zorgt voor hoogtijdagen bij Seepje, de duurzame startup van Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies. Het aantal verkopen is sinds de uitbraak naar schatting vertienvoudigd, zegt medeoprichter Gabriëlse tegen MT/Sprout. Seepje levert aan onder meer Albert Heijn en Etos. “We zullen prijzen nooit verhogen”, zegt Gabriëlse. “Je wil dat die zepen naar zoveel mogelijk mensen gaan.” Seepje verkocht in 2019 in totaal 650.000 duurzame zeepproducten, waaronder ook vloeibaar wasmiddel en afwasmiddel.

Sinds de corona-uitbraak is het alle hens aan dek op het hoofdkantoor van Seepje: de bevoorradingsketen staat flink onder druk. Met een relatief klein team (dertien mensen) dat ook nog eens thuis moet werken, moeten Seepje de winkels van Albert Heijn en Etos bedienen. Winkels waar de schappen juist in hoog tempo leegraken.

Lees ook: Deze bedrijven doen écht iets voor zorgverleners

Flow Traders: flitshandel viert hoogtij

Handelshuis Flow Traders verdient goed aan een volatiele beursmarkt. Sinds de uitbraak van de crisis steeg het aandeel van het bedrijf van ongeveer 21- naar 30 euro per stuk. Van de 300 werknemers sliepen 70 mensen op kantoor in 2020. Verspreid door het Amsterdamse kantoor stonden tenten en matrassen opgesteld. Een kantoor als hotel is bij Flow Traders dankzij eigen douches, een sportschool, een eigen keuken en een gamehal net wat aantrekkelijker dan bij een gemiddeld bedrijf.

Flow Traders kreeg ook wat liefde van Zondag met Lubach:

Cm.com: online klantcontact meer in trek

Berichtendienst CM.com ziet sinds de uitbraak van het coronavirus zowel bij bestaande als nieuwe klanten “een significant volumegroei”, meldt het bedrijf van Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers, zonder overigens precieze groeicijfers te noemen. Klanten maken veel meer gebruik van CM.coms chatplatform om contact met hun klanten te onderhouden. Vooral logistieke bedrijven en ondernemingen die aan thuisbezorging doen zorgen voor groei.

Ook financiële instellingen en overheden maken meer gebruik van het platform van het Bredase bedrijf. De groei wordt getemperd door krimpende marketingbudgetten en winkels die dichtgaan. Daarnaast loopt het aantal ticketverkopen terug. Het sinds vorig jaar beursgenoteerde CM.com is bijvoorbeeld ticketplatform voor de Formule 1-race in Zandvoort, die gisteren werd uitgesteld.

Picnic: honderden extra werknemers nodig

Online supermarkt Picnic krijgt zoveel extra bestellingen dat het bedrijf op zoek is naar honderden nieuwe medewerkers. Door de coronacrisis zijn er simpelweg meer mensen die boodschappen willen hebben dan Picnic kan bezorgen, zegt woordvoerder Ruben Vermijs tegen Sprout. “We zitten elke dag aan onze maximale capaciteit.”

Ondertussen stijgt ook het aantal nieuwe aanmeldingen. Volgens Vermijs melden zich bij Picnic elke dag ongeveer net zoveel nieuwe gebruikers als er voor de crisis in een week bij kwamen. Ondertussen zijn de bestellingen ongeveer een derde groter dan normaal. Gevolg is wel dat veel klanten achter het net vissen, omdat het maximale aantal bezorgmomenten snel vergeven is.

Crisp: ook verse boodschappen gaan hard

Naast Picnic telt Nederland met Crisp nog een pure onlinespeler voor boodschappen. Het bedrijf van Tom Peeters, dat vers eten van meestal kleine ondernemers bezorgt, zag sinds de uitbraak van de crisis “een explosieve groei in het aantal klanten”, zegt de ondernemer tegen RTL Z. Het aantal bestellingen is volgens hem in 10 dagen verdrievoudigd.

Net als Picnic merkt Crisp dat klanten meer bestellen dan anders. Ook bij Crisp is er geen gebrek aan aanbod: “Er is een praktisch onbeperkt aanbod aan eten in Nederland en er zijn heel veel arbeidskrachten beschikbaar.”

Al het nieuws over de coronacrisis

VanMoof: veel meer fietsen online

Fietsenmaker VanMoof verkocht dankzij de coronacrisis sinds februari 2020 online 48 procent meer (elektrische) fietsen dan tijdens dezelfde periode het jaar ervoor, meldde het bedrijf van Taco en Ties Carlier in een persbericht. Na een prijsverlaging werden er in 24 uur tweehonderd tweewielers verkocht.

Ook in steden als New York kiezen minder mensen voor het openbaar vervoer, wat de vraag naar fietsen stuwt, vermoedt VanMoof. De stijging van de online verkopen komt goed uit, VanMoof besloot in het begin van de coronatijd om de fysieke winkels dicht te gooien.

Lees ook: 5 learnings over het businessmodel van Vanmoof

Vliegtuigrecyclaar APOC Aviation heeft deals voor het oprapen

APOC Aviation, de Sprout-challenger die handelt in herbruikbare vliegtuigonderdelen, is één van de bedrijven die nieuwe kansen krijgt door de coronacrisis. Het feit dat meer vliegtuigen momenteel buiten dienst worden gesteld kan leiden tot extra opdrachten, vertelt oprichter Max Lutje Wooldrik in de coronapodcast van ondernemersvereniging ONL.

Tegelijkertijd wordt er meer achterstallig onderhoud gedaan, wat de vraag naar onderdelen opdrijft. “Waar je vroeger echt moest vechten voor mooie deals, heb je die nu voor het uitkiezen.”

Squla: thuislesexplosie zorgt voor rokende servers

Sinds het sluiten van de scholen is thuisonderwijs groter dan ooit. Eén van de bedrijven die op de eerste rang zitten, is thuisschool-app Squla. Gemiddeld maken 60.000 leerlingen, ouders en docenten gebruik van het platform. Nadat onderwijsminister Slob bekend maakte dat de scholen dichtgingen, steeg het bezoekersaantal naar 240.000 per dag.

Elk voordeel heeft z’n nadeel: de servers van Squla bezweken in eerste instantie onder de gigantische toestroom van gebruikers.

Philips: twee keer zoveel beademingsapparatuur

Philips produceert extra medische apparatuur die gebruikt kan worden in de strijd tegen het coronavirus, meldde het bedrijf zondag. Het gaat onder meer om beademingsapparatuur en röntgen- en CT-scanners. Om de productie op te kunnen schroeven, moet Philips tijdelijk extra personeel aannemen.

Het bedrijf stort zich vooral op beademingsapparatuur, de productie daarvan werd verdubbeld. Dit betekent wel dat de productie van andere medische apparatuur tijdelijk werd opgeschort.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Babywatcher: meer thuisecho’s dan ooit

Babywatcher, een maker van echoapparaten voor thuis, zag de vraag “significant toenemen” omdat echoafspraken in ziekenhuizen worden geschrapt, meldt het bedrijf in een persbericht. “We zien aanzienlijk meer boekingen dan voor de coronacrisis”, zegt Raymond Bergs, die geen exacte aantallen noemt. “Uiteraard doen wij ons uiterste best om aan de vraag te kunnen voldoen.”

Het bedrijf levert nu ook aan huis, zonder contactmoment met de bezorger, en haalt Babywatchers ook weer thuis op. Begs: “Commercieel is de groei natuurlijk leuk, maar we willen graag meer doen. Al enkele verloskundigen gebruiken de Babywatcher of raden ons aan.”

Lees ook: Drive-in bioscopen doen goede zaken in VS

Goedlopende bedrijven in coronatijd

Welke bedrijven doen het goed tijdens corona?

Waar veel bedrijven in de problemen kwamen door de coronacrisis, zien een aantal bedrijven hun omzet juist groeien, zoals Picnic, Philips, Seepje en CM.com.