Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De voordelen die je hebt als vrouwelijke ceo

Genderongelijkheid is nog steeds een naar feit in de top van bedrijven. Dat dit echter ook onvoorziene voordelen kan opleveren voor minderheden, laat deze studie zien.

Vrouwelijke ceo’s, we zien ze nog te weinig. Neem startup-mekka Silicon Valley. Nog geen 3 procent van de door vc’s gesteunde startups zou een vrouwelijke ceo hebben. Uit onderzoek uit 2014 bleek: niks geen diversiteit aldaar, want ook latino’s en zwarten zouden er bekaaid vanaf komen.

Slechts 10 procent in de top is vrouw

Maar ook in Nederland is de top van het bedrijfsleven nog niet erg divers. We streven nog steeds naar 30 procent vrouwen in de top, maar hebben dat streefcijfer nog lang niet gehaald. Voorlopig blijven we steken op 10 procent topvrouwen.

Stel dat je een vrouwelijke ceo bent, dan zorgt het leven in een mannenbolwerk voor de nodige uitdagingen. Je moet er misschien harder aan trekken, om je ongevraagde status als minderheid te compenseren. Een recente studie van de Yale School of Management onderzocht echter iets anders: zijn er in dit kader ook voordelen voor minderheden?

Champagne-onderzoek

Om dit te testen, keken de onderzoekers naar de druivenmarkt in het Franse Champagne. In deze eeuwenoude sector verkopen druivenboeren hun waar direct aan wijnproducenten.

Vrouwelijke druivenhandelaren blijken meer te verdienen in Champagne

Slechts 14 procent van al deze druivenverkopers blijkt vrouw te zijn. Zij worden dan ook geregeld gediscrimineerd door hun mannelijke tegenhangers. Sommige mannen zouden belangrijke technische gesprekken alleen onderling voeren. Ook zouden zij wel eens denken dat expertise binnen hun vak slechts een mannending is.

Oftewel: een harde wereld om als vrouwelijke leider in rond te lopen, zou je zeggen. Toch blijkt dit op financieel vlak niet het geval te zijn, zo ontdekten ze in de Verenigde Staten. Vrouwelijke druivenboeren blijken 1 tot 2 procent meer te verdienen dan hun mannelijke concurrenten.

Het team keek hiervoor naar 5.700 transacties gedurende een periode van zeventien jaar. Deze paar procenten lijken niet veel, maar ze zouden volgens de onderzoekers al snel goed zijn voor meer dan 2.500 euro aan omzet per jaar. Dat is dus ruim 42.500 euro in zeventien jaar, exclusief rente.

Onderlinge band

Vrouwelijke druivenhandelaren bespreken onderling belangrijke marktinformatie

Maar hoe komt dit nu precies? Om dat te onderzoeken, spraken de onderzoekers met 67 mensen, waaronder druivenboeren, -experts en ceo’s van wijnhuizen. Wat bleek: de vrouwen blijken onderling een bijzondere band te hebben opgebouwd. Ze bespreken onderling bijvoorbeeld belangrijke marktinformatie, die de mannen voor zichzelf willen houden.

De onderzoekers beredeneren dat dit vaker het geval is met minderheden. Zodra zij worden uitgesloten, gaan ze meer als groep opereren, wat – zoals dit voorbeeld aangeeft – dus ook tot onvoorziene voordelen kan leiden.

Een bijkomend voordeel voor de vrouwelijke druifkwekers is dat zij elkaars informatie meer vertrouwen. Doordat ze meer met elkaar optrekken, versterkt hun band namelijk.

Mannelijke druivenkwekers zijn juist meer argwanend naar elkaar en delen hierdoor minder snel informatie over de markt en prijzen. Hierdoor weten zij hun producten uiteindelijk iets minder concurrerend in de markt te zetten.

Informatiefrictie

Als er dus sprake is van een grote minderheidsgroep (14 procent in dit geval), zo beredeneren de onderzoekers, dan zoeken de leden elkaar vaker op om elkaar verder te helpen. Niet alleen op sociaal gebied, maar ook op zakelijk vlak.

Dit soort uitkomsten zouden volgens de onderzoekers ook op kunnen gaan voor technologiebedrijven, bijvoorbeeld in Silicon Valley. Er moet volgens hen dan wel sprake zijn van ‘informatiefrictie’, oftewel: een dominerende partij die informatie liever voor zichzelf houdt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Of dit ook opgaat voor Silicon Valley, zal uitgezocht moeten worden door een nieuw onderzoeksteam. Wat we wel weten, is dat vrouwelijke ceo’s in de Verenigde Staten inmiddels meer verdienen dan mannelijke. Dit laat een recente studie van databureau Equilar en AP zien.

Een disclaimer is dan weer dat slechts 21 van de 346 topfuncties in dit laatstgenoemde onderzoek werden vervuld door vrouwen, maar toch: er komen steeds meer barsten in het eeuwenoude glazen plafond.