Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘De medewerkers zijn het belangrijkst, niet de zaak’

Managers over hun favoriete managementboek. Het boek Peopleware leerde Joost van Dreunen (40) van het Amerikaanse Superdata Research hoe hij zijn team het beste op kon bouwen.  

verantwoordelijkheid Getty
Je leest nu: ‘De medewerkers zijn het belangrijkst, niet de zaak’

Waarom inspireerde dit boek u?

‘Het boek is eind jaren negentig geschreven door Tom Demarco en Timothy Lister, twee Amerikaanse consultants die het bij het juiste eind hadden. Zij stelden dat de mensen het allerbelangrijkste zijn op het moment dat je een bedrijf begint. Hiërarchie keurden zij af: krijgen medewerkers meer vrijheid, dan werken ze beter. Tegenwoordig zie je dat deze boodschap in veel bedrijven is opgenomen. Of je een IT-bedrijf hebt of in een hotel werkt als manager: de verstandhouding met personeel en klanten is het allerbelangrijkste.’

Hoe heeft u dit inzicht zelf toegepast in de praktijk?

‘Ik ben begonnen met een stage in New York. Voor een groot reclamebureau zocht ik uit wat internet voor hen ging betekenen. Het was 1999, niemand had precies een idee hoe groot het internet zou worden. Uiteindelijk kreeg ik de mogelijkheid om bij een denktank te gaan werken op de Business School van Columbia University, en heb daar uiteindelijk ook een PhD gehaald.’

‘Ik begon mijn eigen bedrijf, SuperData Research, dat marktonderzoek doet voor de game-industrie. Inmiddels hebben we 25 mensen in dienst, maar het uit handen geven van mijn taken vond ik een van de moeilijkste dingen van het opstarten van een bedrijf. Als analist was ik constant bezig met het managen van mezelf. Als je groeit, moet je mensen aannemen en ineens dingen delen.’

Wat maakte dat zo moeilijk?

‘Bij het bouwen van een team gaat het niet alleen om jou, dat kan als een bedreiging voelen. Je bouwt iets op, en ineens moet je dat overdragen aan iemand anders die voor jouw kindje moet gaan zorgen. Bovendien leven we niet meer in een tijdperk waarin iedereen 40 jaar voor dezelfde baas blijft werken. Er bestaat loyaliteit naar mensen en minder naar je bedrijf. Gaat iemand na een jaar weg, dan voelt dat dus als een persoonlijk falen.’

Hoe hielp het boek je daarbij?

‘Ik leerde meer structuur aan te brengen in mijn organisatie, en het belang van mijn personeel voorop te stellen. Aan het begin was ik enkel analist, tegenwoordig leid ik managers die onder mij werken door hetzelfde proces als ik heb doorstaan. Peopleware leerde mij dat communicatie daarbij het allerbelangrijkste is: benadruk dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen zaken binnen het bedrijf.’

Hoe communiceer je dat dan naar je medewerkers?

‘Aan nieuwe medewerkers wordt gevraagd om hun eigen doelstellingen te formuleren. Doordat ze dat zelf opstellen, zullen ze meer verantwoordelijkheid voelen.’

In welke situatie zou u het boek aanraden aan anderen?

‘Ik heb een aantal exemplaren van het boek in mijn kantoor liggen en leen ze geregeld uit aan andere ondernemers die net begonnen zijn. Op het moment dat je meer wil doen dan je in je eentje kunt bewerkstelligen, dan moet je zo’n boek lezen om een breder perspectief te zien van wat er mogelijk is. Ik kan het dus aan iedereen aanraden in die situatie.’

Peopleware is verkrijgbaar via Managementboek