Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Bram Schot (Audi): ‘Audi is niet bang voor Tesla’

Audi staat aan de vooravond van het grootste productoffensief ooit: twintig nieuwe modellen in anderhalf jaar tijd. Salesdirecteur Bram Schot is op volledig zijn plek bij het luxeautomerk. ‘Dit is mijn stiel.

Mark Horn
Je leest nu: Bram Schot (Audi): ‘Audi is niet bang voor Tesla’

Automan Bram Schot woont en werkt al jaren in Duitsland. Hij droomt zelfs in het Duits. Toch blijft hij Nederlander in hart en nieren. Elk weekend vliegt hij naar Amsterdam, waar zijn familie en tijdelijk ook weer zijn twee in Amerika studerende zoons wonen. Dan leest hij Nederlandse kranten. ‘Mijn zoons verklaren me voor gek, omdat het zo ouderwets is, maar ik kan in het weekend niet zonder Volkskrant, NRC en Parool.’

Sinds afgelopen zomer is Schot de hoogste Nederlander bij het Duitse autoconcern Audi. Als bestuurslid is hij verantwoordelijk voor marketing, sales en services. Hij trad aan na een grote reshuffle van het bestuur, waarbij vier van de zeven bestuurders werden vervangen. Het waren turbulente tijden voor het Duitse luxeautomerk. Het bedrijf was verwikkeld in een onderzoek naar emissiefraude en Audi verloor marktaandeel aan concurrenten BMW en Mercedes. Inmiddels zit Schot, die hiervoor bij Volkswagen de bedrijfswagentak runde, ruim een half jaar op de bovenste verdieping van het enorme Audi-complex in Ingolstadt, een uur rijden van München.

Hoe kijk je terug op het afgelopen halfjaar?

‘Het ging allemaal heel snel. We kwamen binnen met vier nieuwe directieleden. Dan komt er veel op je af. Er liepen zoveel dingen tegelijk dat het meer een kwestie was van hoe snel ben je ingewerkt. Na een maand of anderhalf, twee konden we accenten gaan zetten.’

Waarom hebben ze jou gevraagd?

‘Zowel de families Porsche en Piëch als de raad van commissarissen en onze baas Matthias Muller (de CEO van Volkswagen, red.) waren ervan overtuigd dat ik de juiste man op deze plek was. En ik was ervan overtuigd dat ik het kon. Het gesprek waarin ze mij vroegen, duurde letterlijk dertig seconden. Maar ik ken ze natuurlijk al een tijdje en zij weten wat ze aan mij hebben.’

Wat trof je aan?

‘De verkoopcijfers lagen ver onder die van het jaar ervoor, maar uiteindelijk hebben we toch nog een record neer weten te zetten. Oké, het is 0,6% boven het laatste record, maar zo laat je wel zien dat je het kunt. En dat kan alleen als je kwaliteit aan boord hebt. Je kunt lang over een crisis praten, maar als je het jaar met een record afsluit, heb je toch iets goed gedaan. Toch waren het best vier lastige eerste maanden.’

Hoe heb je de boel rechtgetrokken?

‘Het was niet heel ingewikkeld, het was een kwestie van het juiste doen. Dat lukt natuurlijk niet in vier maanden, de weg naar boven was al voor mijn komst ingezet. Audi heeft veel kwaliteit in huis, die kwaliteit had alleen een zetje in de juiste richting nodig. Mijn managementstijl is wel anders dan ze in Duitsland gewend zijn. Nederlanders zijn anders. Ze kunnen met verschillende culturen omgaan, zijn flexibel tussen de oren, zijn heel stabiel, blijven rustig en zien paden die anderen niet zien.’

Wat maakt je enthousiast voor de klus bij Audi?

‘Ik denk dat dit merk veel meer potentieel heeft dan tot nu toe door de buitenwereld werd verondersteld. We staan aan de vooravond van het grootste productoffensief in de geschiedenis van dit merk. De komende achttien maanden lanceren we twintig nieuwe modellen. Dat is heel veel. Ga maar na, een nieuwe auto ontwikkelen kost gemiddeld drie tot vier jaar en wij gaan twintig nieuwe modellen op de weg MT01 Mobiliteit zetten. We hebben een jong team, het borrelt hier. Dat is leuk.

De weg die we ingaan, is niet in beton gemetseld. Het is een mooie combinatie van wat Duitse bedrijven kunnen en wat de omgeving op dit moment vraagt. Dat vind ik spannend. Zie dit productoffensief, al die gebalde kracht en de zin om de wereld te veroveren… Dan dank je God op je blote knieën dat je hier op deze stoel zit. Vooral als marketing- en salesman; dan schreeuw je sowieso om nieuwe producten. Daar kan het dus niet meer aan liggen.’

Lees het hele interview met Bram Schot in de nieuwe MT. Klik hier voor een abonnement.