Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob stelt een nieuw rvb-lid voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering stelt hij een nieuw rvb-lid voor: een vrouw!

Van Bob
Aan heel mt
Onderwerp bezoek van ellen van maarssendonk

Beste MT-leden,
Zoals bekend hebben wij sinds twee maanden een vrouw in de raad van bestuur van ons concern: Ellen van Maarssendonk. Daarmee is toch maar mooi bewezen dat het kan, door het ­glazen plafond heen breken, zelfs bij ons. Als concern is dit toch wel iets om trots op te zijn. Maar nou komt het: mevrouw van Maarssendonk maakt momenteel kennis met alle divisies. En op die manier komt ze volgende week maandag bij ons langs, om ons wekelijks MT-overleg bij te wonen… Mijn oproep daarom bij deze: laten we haar hartelijk verwelkomen!
Bob

Hoi Bob,
Ja, geweldig, echt geweldig, zo’n vrouw in de raad van bestuur. Ik zie haar toch als een soort Neelie of een Nancy – kom, hoe heet ze ook weer, die bestuursvoorzitter van Wolters, nou ja, je weet wie ik bedoel, McKenzie, McCarthy? – als een voorbeeld dus, een rolmodel, iemand waar je je als vrouw aan kunt optrekken. Zelf zit ik nog steeds tegen dat glazen plafond aan te stoten. Soms is het echt beuken, om wanhopig van te worden, dat mag je best weten. En dan stimuleert het enorm dat zo’n vrouw erdoorheen komt en toch helemaal zichzelf, ja helemaal vrouw blijft. Ik vind het dan ook een eer om haar maandag te mogen ontmoeten!
Agnes van der Velden
Hoofd HR

Ha Bob,
Leuk zeg, dit bericht. Ik heb begrepen dat ze van Shell komt. Nou, dan weet je het wel: daar geven ze mensen – mannen én vrouwen – tenminste echt de kans om te groeien, om aan jezelf te werken, zeker ook aan je leidinggevende kwaliteiten, continu jezelf te empoweren, steeds maar weer aan je sterke én zwakke punten te werken. Topbedrijf! Fijn dat we op deze manier ook meteen een stukje van die Shell-cultuur binnenhalen aan de top van óns concern. In tegenstelling tot die mannen in onze raad van bestuur lijkt ze me ook iemand die enorm veel empathie in huis heeft, iemand die weet dat een echte leider ook warme menselijke kanten moet hebben, wat die mannen in onze raad van bestuur toch echt niet in zich hebben, dat stelletje klassieke haantjes. Ja, dat zie ik zo’n kanjer van een Ellen van Maarssendonk ook wel doen: dat ze een nuchtere tegenkracht vormt en die mannen af en toe met een opmerking op hun plaats zet.
Ronald Biemans
adjunct F&O

Goedemorgen Bob,
Kan nog leuk worden, dat MT… Ik geef het niet graag toe, want ook ik kom natuurlijk niet graag over als een softie, maar laat ik het maar zeggen zoals het is: vrouwen kunnen gewoon veel beter luisteren. Ze gaan niet steeds de strijd aan, zoals ons mannelijke managers. Nee, ze gaan de dialóóg aan. Dat is toch wel heel anders dan die mannen in onze raad van bestuur die je voortdurend onderbreken en alles willen meten en staven aan data en cijfers en die je, zoals onze cfo, voortdurend aankijken alsof je een of andere debiel bent. Zo’n vrouwelijke topmanager is tenminste vatbaar voor argumenten…
Arthur Lennaarts
Chief controller

Beste MT-leden,
Ja, ik zie er ook erg naar uit, naar deze samenwerking. Helemaal mee eens: een vrouw is voor onze raad van bestuur zonder twijfel een grote aanwinst. Fijn, zo’n exponent van het moderne leiderschap waarin luisteren centraal staat. Ik probeer dat zoals jullie weten en hopelijk ook merken zelf ook in de praktijk te brengen. Ik denk dan ook dat ik veel van haar kan leren. Laten we er dus een leuke, informele bijeenkomst van maken waarin agendapunten nou eens een keer geen rol spelen. Waarin we eindelijk ook eens kunnen vertellen hoe dat nou is, hoe dat voelt, MT zijn van een divisie met een raad van bestuur met zulke vaak tórenhoge eisen.
Bob

Goedemiddag,
Ik ben de PA van Ellen van Maarssendonk. Zoals u weet komt zij maandag langs bij uw divisie. In dat kader graag uw ­aandacht voor het volgende:

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Zij wil graag van u een heldere uiteenzetting over de strategie van uw divisie voor de komende vijf jaar. Graag als PowerPoint, maximaal 15 pagina’s, maximaal 3 bulletpoints per pagina.
  • Van u wordt verwacht een van relevante data en cijfers voorziene prognose op uw specifieke markten, eveneens betreffende de komende vijf jaar, eveneens als PowerPoint, in dit geval maximaal 5 pagina’s, maximaal 2 bulletpoints per pagina.
  • Tevens zal zij, kort, uiteenzetten wat de financiële targets zullen zijn voor Q3 en Q4. Discussie hieromtrent is in deze fase van de procesvorming geen issue en is dan ook geen agendapunt.
  • Mevrouw Maarssendonk arriveert om 09.05 uur en moet om uiterlijk 09.35 weer weg. Wilt u daarom om uiterlijk 09.35 uur afronden middels maximaal vijf conclusies?

Tot slot: het onderwerp Shell dient in geen geval ter sprake te worden gebracht. Mevrouw Van Maarssendonk heeft geen enkele behoefte om aan dit deel van haar werkverleden te worden herinnerd.

Met vriendelijke groet,
Sonja Attema
PA to Board Member Mrs. E. van Maarssendonk

Lees ook:

Bedrijven, benoem een hofnar: ‘Ik hoor soms meer dan de vertrouwenspersoon’

Als professioneel hofnar - 'profnar' - houdt Juri Hoedemakers bestuurders een spiegel voor. Hij gaat op zoek naar blinde vlekken binnen organisaties en zegt het management onverbloemd de waarheid. ‘Mijn aanpak is luchtig, maar doeltreffend.'

De Werkprofessor Juri Hoedemakers

De NS zou volgens Juri Hoedemakers wel een hofnar kunnen gebruiken. Het bedrijf is veel in het nieuws vanwege de aanhoudende personeelstekorten, voor ongeveer 2200 functies worden mensen gezocht.

‘Je gunt de HR-directeur ondersteuning van iemand die de blinde vlekken op een luchtige, maar doeltreffende manier bovenhaalt’, zegt hij in De Werkprofessor-podcast. ‘Bijvoorbeeld vanuit de rol van entertainer. Want de vacatureteksten van NS zijn vaak ongelooflijk saai. Probeer het eens in de vorm van een gedicht of laat mensen auditie doen voor NS De Musical. Noem de conducteur voortaan ‘train boss’.’

Kritiek op de koning

Ooit was de hofnar de enige persoon aan het hof die kritiek mocht leveren op de koning. Dat deed hij grappend, maar het ging veel verder dan vermaak – er werd wel degelijk naar hem geluisterd. Naast entertainer kan de hofnar volgens Hoedemakers optreden in maar liefst zestien verschillende rollen: van vertrouweling of sfeerbewaarder tot criticus.

Hoedemakers heeft deze historische rol naar het bedrijfsleven gebracht. Hij won in 2020 de scriptieprijs van de Rotterdam School of Management met zijn scriptie over de meerwaarde van de hofnar in moderne organisaties, schreef er drie boeken over en promoveert inmiddels op het onderwerp.

Daarnaast werkt hij als professionele hofnar – ‘profnar’ – bij verschillende bedrijven (o.a. Afas, DSW Zorgverzekeraar, Douane Nederland) én traint hij anderen via zijn Narre Gilde om dezelfde rol te vervullen.

Eerlijke spiegel

Een hofnar legt blinde vlekken binnen bedrijven op een luchtige, maar doeltreffende manier bloot en kan organisaties op die manier helpen groeien. Ook als er niets mis lijkt te zijn. Want, zegt Hoedemakers: ‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.’

Anders dan een consultant heeft een hofnar geen politieke, financiële of persoonlijke belangen. ‘Dit maakt hem volledig onafhankelijk, wat essentieel is om organisaties een eerlijke spiegel voor te houden.’

Nog een verschil met een consultant: de hofnar is geen adviseur. Hoedemakers haalt de informatie binnen bedrijven op, bij de werknemers. ‘Het lastigste? Zonder oordeel luisteren’, zegt hij. ‘Het gaat niet om mijn mening, maar om die van de mensen die er werken.’

Uit ervaring weet hij dat een hofnar veel boven kan krijgen. ‘Mensen vinden de hofnar geen bedreiging. Ik krijg misschien nog wel meer te horen dan de vertrouwenspersoon.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Eerlijkheid is de basis voor organisatiegroei – Een hofnar brengt volgens Hoedemakers de ‘rauwe werkelijkheid’ naar boven door onverbloemde feedback te geven vanuit de werkvloer. ‘Dit helpt organisaties de kloof te overbruggen tussen de gewenste en gevoelde werkelijkheid. Dat wil zeggen: de missie en visie van een bedrijf, versus hoe de medewerkers dat ervaren. Zo kunnen problemen effectiever worden geadresseerd.’
  • Vier de positieve blinde vlekken – Een blinde vlek hoeft niet per definitie iets negatiefs te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan over het niet voldoende vieren van successen op individueel- of bedrijfsniveau. HR-verantwoordelijken kunnen hiervan leren: maak successen zichtbaar, vier die met je team en geef medewerkers vaker waardering en complimenten.
  • Onbevooroordeelde feedback leidt tot betere HR-besluiten – Omdat een hofnar geen persoonlijke of financiële belangen heeft, kan hij onbevangen feedback geven. Dat biedt HR een waardevol perspectief bij bijvoorbeeld het aanpakken van wervingsproblemen of het verbeteren van interne processen. Bovendien versterkt het de cultuur als medewerkers actief bij de strategische besluitvorming worden betrokken.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.