Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob stelt een nieuw rvb-lid voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering stelt hij een nieuw rvb-lid voor: een vrouw!

Van Bob
Aan heel mt
Onderwerp bezoek van ellen van maarssendonk

Beste MT-leden,
Zoals bekend hebben wij sinds twee maanden een vrouw in de raad van bestuur van ons concern: Ellen van Maarssendonk. Daarmee is toch maar mooi bewezen dat het kan, door het ­glazen plafond heen breken, zelfs bij ons. Als concern is dit toch wel iets om trots op te zijn. Maar nou komt het: mevrouw van Maarssendonk maakt momenteel kennis met alle divisies. En op die manier komt ze volgende week maandag bij ons langs, om ons wekelijks MT-overleg bij te wonen… Mijn oproep daarom bij deze: laten we haar hartelijk verwelkomen!
Bob

Hoi Bob,
Ja, geweldig, echt geweldig, zo’n vrouw in de raad van bestuur. Ik zie haar toch als een soort Neelie of een Nancy – kom, hoe heet ze ook weer, die bestuursvoorzitter van Wolters, nou ja, je weet wie ik bedoel, McKenzie, McCarthy? – als een voorbeeld dus, een rolmodel, iemand waar je je als vrouw aan kunt optrekken. Zelf zit ik nog steeds tegen dat glazen plafond aan te stoten. Soms is het echt beuken, om wanhopig van te worden, dat mag je best weten. En dan stimuleert het enorm dat zo’n vrouw erdoorheen komt en toch helemaal zichzelf, ja helemaal vrouw blijft. Ik vind het dan ook een eer om haar maandag te mogen ontmoeten!
Agnes van der Velden
Hoofd HR

Ha Bob,
Leuk zeg, dit bericht. Ik heb begrepen dat ze van Shell komt. Nou, dan weet je het wel: daar geven ze mensen – mannen én vrouwen – tenminste echt de kans om te groeien, om aan jezelf te werken, zeker ook aan je leidinggevende kwaliteiten, continu jezelf te empoweren, steeds maar weer aan je sterke én zwakke punten te werken. Topbedrijf! Fijn dat we op deze manier ook meteen een stukje van die Shell-cultuur binnenhalen aan de top van óns concern. In tegenstelling tot die mannen in onze raad van bestuur lijkt ze me ook iemand die enorm veel empathie in huis heeft, iemand die weet dat een echte leider ook warme menselijke kanten moet hebben, wat die mannen in onze raad van bestuur toch echt niet in zich hebben, dat stelletje klassieke haantjes. Ja, dat zie ik zo’n kanjer van een Ellen van Maarssendonk ook wel doen: dat ze een nuchtere tegenkracht vormt en die mannen af en toe met een opmerking op hun plaats zet.
Ronald Biemans
adjunct F&O

Goedemorgen Bob,
Kan nog leuk worden, dat MT… Ik geef het niet graag toe, want ook ik kom natuurlijk niet graag over als een softie, maar laat ik het maar zeggen zoals het is: vrouwen kunnen gewoon veel beter luisteren. Ze gaan niet steeds de strijd aan, zoals ons mannelijke managers. Nee, ze gaan de dialóóg aan. Dat is toch wel heel anders dan die mannen in onze raad van bestuur die je voortdurend onderbreken en alles willen meten en staven aan data en cijfers en die je, zoals onze cfo, voortdurend aankijken alsof je een of andere debiel bent. Zo’n vrouwelijke topmanager is tenminste vatbaar voor argumenten…
Arthur Lennaarts
Chief controller

Beste MT-leden,
Ja, ik zie er ook erg naar uit, naar deze samenwerking. Helemaal mee eens: een vrouw is voor onze raad van bestuur zonder twijfel een grote aanwinst. Fijn, zo’n exponent van het moderne leiderschap waarin luisteren centraal staat. Ik probeer dat zoals jullie weten en hopelijk ook merken zelf ook in de praktijk te brengen. Ik denk dan ook dat ik veel van haar kan leren. Laten we er dus een leuke, informele bijeenkomst van maken waarin agendapunten nou eens een keer geen rol spelen. Waarin we eindelijk ook eens kunnen vertellen hoe dat nou is, hoe dat voelt, MT zijn van een divisie met een raad van bestuur met zulke vaak tórenhoge eisen.
Bob

Goedemiddag,
Ik ben de PA van Ellen van Maarssendonk. Zoals u weet komt zij maandag langs bij uw divisie. In dat kader graag uw ­aandacht voor het volgende:

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Zij wil graag van u een heldere uiteenzetting over de strategie van uw divisie voor de komende vijf jaar. Graag als PowerPoint, maximaal 15 pagina’s, maximaal 3 bulletpoints per pagina.
  • Van u wordt verwacht een van relevante data en cijfers voorziene prognose op uw specifieke markten, eveneens betreffende de komende vijf jaar, eveneens als PowerPoint, in dit geval maximaal 5 pagina’s, maximaal 2 bulletpoints per pagina.
  • Tevens zal zij, kort, uiteenzetten wat de financiële targets zullen zijn voor Q3 en Q4. Discussie hieromtrent is in deze fase van de procesvorming geen issue en is dan ook geen agendapunt.
  • Mevrouw Maarssendonk arriveert om 09.05 uur en moet om uiterlijk 09.35 weer weg. Wilt u daarom om uiterlijk 09.35 uur afronden middels maximaal vijf conclusies?

Tot slot: het onderwerp Shell dient in geen geval ter sprake te worden gebracht. Mevrouw Van Maarssendonk heeft geen enkele behoefte om aan dit deel van haar werkverleden te worden herinnerd.

Met vriendelijke groet,
Sonja Attema
PA to Board Member Mrs. E. van Maarssendonk

Lees ook:

LinkedIn dwingt nu ook professionals in de iktatuur: heel zakelijk Nederland wordt vlogger

Sinds kort beloont LinkedIn het maken van videocontent, waardoor berichten met alleen maar tekst of foto’s minder opvallen. Ondernemers en ambitieuze professionals ontkomen al langer niet aan de iktatuur, maar dankzij LinkedIn worden we allemaal influencer – of we dat nou willen of niet.

linkedin vloggen video
Foto: Getty Images

Menig founder zal onderschrijven dat het aan het begin van een onderneming belangrijk is om ‘kabaal te maken’: zoveel mogelijk mensen laten weten dat je bedrijf bestaat.

Ook ambitieuze professionals werken aan het personal brand. Meer zichtbaarheid zorgt voor een opvallender profiel dan andere kandidaten voor dezelfde vacature. Wie zich wel eens online manifesteert, herkent deze digitale spagaat: het is vrijwel onmogelijk om online helemaal jezelf te zijn.

Schrijver Bas Heijne verwoordde dat mooi in NRC: ‘We leven allemaal in een aandachtscultuur. Je wil jezelf laten zien, aandacht vragen voor iets dat je hebt gemaakt of meegemaakt, iets verkopen of applaus krijgen. Het is een constante competitie in een overvolle arena.’

‘Wie de blik van anderen wil vangen in de digitale wereld, moet zichzelf of zijn waar een beetje aantrekkelijk ensceneren, alsof je een podium beklimt voor een publiek of een studio binnenloopt waarin je alle camera’s op je gericht weet. Je bent het zelf, maar net even anders.’

De digitale dorpspomp

Dat betekent overigens niet dat de hele Zuidas alleen maar bezig is met het maken van TikTok-filmpjes. Kenniswerkers verzamelen zich doorgaans rondom de digitale dorpspomp LinkedIn.

Successen worden er gevierd (‘ik ben dankbaar voor), kwetsbaarheid geveinsd (‘lang getwijfeld of ik dit zou delen) en bescheidenheid getracht (‘mag bekend maken dat’). Zo blijkt maar weer: elk platform heeft eigen mores en jargon. Het zijn stijlregels die dankbaar worden gepersifleerd:

Elke ondernemer of ambitieuze professional wordt uiteindelijk in enige mate (LinkedIn-)influencer, of-ie dat nou wil of niet. Het is de iktatuur: de dictatuur van het ik, dat gezien, gevierd en gedeeld moet worden.

Race to the bottom

Bedrijfspagina’s bereiken namelijk minder gebruikers dan persoonlijke profielen. Tesla heeft zo’n 20 miljoen volgers op X; Elon Musk heeft er 200 miljoen. Mensen doen liever zaken met andere mensen dan met een organisatie; marketeers noemden dat human-to-human-marketing (die term mag je briljant en/of vreselijk vinden).

Het Ik heeft dankzij sociale media een steeds belangrijkere plek in de maatschappij, bewijst ook de verkiezing van Time’s Person of the Year in 2006: You.

LinkedIn staat bekend als een ethischer platform dan X, Facebook, Instagram en TikTok. Het zakelijke sociale medium investeert in een serieuze redactie, drijft niet op polarisatie (zoals X), verpest het zelfbeeld van kinderen niet (Facebook en Instagram) en maakt jongeren niet binnen een half uur moedwillig verslaafd (TikTok). Maar ook LinkedIn is sinds kort gevangen in de race to the bottom om aandacht en schermtijd.

LinkedIn volgt

TikTok groeide als kool, omdat korte filmpjes ervoor zorgen dat gebruikers langer in de app blijven. Jaloers op het succes van TikTok, lanceerde Instagram een soortgelijke feature: Reels. En YouTube ‘bedacht’ Shorts.

Sinds een maand volgt LinkedIn het voorbeeld van andere platformen en beloont makers van videocontent met meer bereik. Anekdotisch bewijs: mijn video’s krijgen 100.000 views, berichten met alleen tekst zo’n 1.000 kijkers (!).

Dankzij video’s blijven meer mensen langer op LinkedIn, zodat Microsoft (eigenaar van LinkedIn) meer advertenties verkoopt en dus meer aandeelhouderswaarde creëert. Kapitalisme en technologie schudden elkaar de hand in het ooit idealistische Silicon Valley.

Meer engagement met vloggen

Daarom mag verwacht worden dat elke ingenieuze ingeving van andere platformen wordt overgenomen door LinkedIn. Het brengt ons op de vraag of YouTube het voorland is van LinkedIn.

Wordt zakelijk Nederland niet alleen influencer, maar na verloop van tijd ook vlogger? Waren de TikTok-dansjes van ceo’s niet cringe genoeg? Volgens LinkedIn leveren video’s 1,4 keer meer engagement op dan andere formats op LinkedIn.

Frankwatching raadt aan een video niet langer te laten duren dan 90 seconden. Met andere woorden: lovenswaardig dat jouw bedrijf bezig is met een relativiteitstheorie 2.0, maar als het niet in een filmpje past van anderhalve minuut jammer dan.

De schaamte ervaren

Heijne, wederom, weet wat ondernemers en managers te wachten staat: ‘En dus moet je je positie voortdurend bevechten. Dat verklaart de verslaving aan clicks en likes, de behoefte om gezien te worden.’

‘Die verleiding om gezien te willen worden is onweerstaanbaar, maar ook is er schaamte – schaamte voor je eigen berekendheid, de al te opzichtige behoeftigheid, het alledaagse exhibitionisme van het kijk-toch-even-naar-mij.’ Schaamte die we allemaal, vroeger of later, ervaren als we voor LinkedIn onze camera in selfiestand zetten.

Meer lezen van Aaron Mirck: