Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob stelt een nieuw rvb-lid voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering stelt hij een nieuw rvb-lid voor: een vrouw!

Van Bob
Aan heel mt
Onderwerp bezoek van ellen van maarssendonk

Beste MT-leden,
Zoals bekend hebben wij sinds twee maanden een vrouw in de raad van bestuur van ons concern: Ellen van Maarssendonk. Daarmee is toch maar mooi bewezen dat het kan, door het ­glazen plafond heen breken, zelfs bij ons. Als concern is dit toch wel iets om trots op te zijn. Maar nou komt het: mevrouw van Maarssendonk maakt momenteel kennis met alle divisies. En op die manier komt ze volgende week maandag bij ons langs, om ons wekelijks MT-overleg bij te wonen… Mijn oproep daarom bij deze: laten we haar hartelijk verwelkomen!
Bob

Hoi Bob,
Ja, geweldig, echt geweldig, zo’n vrouw in de raad van bestuur. Ik zie haar toch als een soort Neelie of een Nancy – kom, hoe heet ze ook weer, die bestuursvoorzitter van Wolters, nou ja, je weet wie ik bedoel, McKenzie, McCarthy? – als een voorbeeld dus, een rolmodel, iemand waar je je als vrouw aan kunt optrekken. Zelf zit ik nog steeds tegen dat glazen plafond aan te stoten. Soms is het echt beuken, om wanhopig van te worden, dat mag je best weten. En dan stimuleert het enorm dat zo’n vrouw erdoorheen komt en toch helemaal zichzelf, ja helemaal vrouw blijft. Ik vind het dan ook een eer om haar maandag te mogen ontmoeten!
Agnes van der Velden
Hoofd HR

Ha Bob,
Leuk zeg, dit bericht. Ik heb begrepen dat ze van Shell komt. Nou, dan weet je het wel: daar geven ze mensen – mannen én vrouwen – tenminste echt de kans om te groeien, om aan jezelf te werken, zeker ook aan je leidinggevende kwaliteiten, continu jezelf te empoweren, steeds maar weer aan je sterke én zwakke punten te werken. Topbedrijf! Fijn dat we op deze manier ook meteen een stukje van die Shell-cultuur binnenhalen aan de top van óns concern. In tegenstelling tot die mannen in onze raad van bestuur lijkt ze me ook iemand die enorm veel empathie in huis heeft, iemand die weet dat een echte leider ook warme menselijke kanten moet hebben, wat die mannen in onze raad van bestuur toch echt niet in zich hebben, dat stelletje klassieke haantjes. Ja, dat zie ik zo’n kanjer van een Ellen van Maarssendonk ook wel doen: dat ze een nuchtere tegenkracht vormt en die mannen af en toe met een opmerking op hun plaats zet.
Ronald Biemans
adjunct F&O

Goedemorgen Bob,
Kan nog leuk worden, dat MT… Ik geef het niet graag toe, want ook ik kom natuurlijk niet graag over als een softie, maar laat ik het maar zeggen zoals het is: vrouwen kunnen gewoon veel beter luisteren. Ze gaan niet steeds de strijd aan, zoals ons mannelijke managers. Nee, ze gaan de dialóóg aan. Dat is toch wel heel anders dan die mannen in onze raad van bestuur die je voortdurend onderbreken en alles willen meten en staven aan data en cijfers en die je, zoals onze cfo, voortdurend aankijken alsof je een of andere debiel bent. Zo’n vrouwelijke topmanager is tenminste vatbaar voor argumenten…
Arthur Lennaarts
Chief controller

Beste MT-leden,
Ja, ik zie er ook erg naar uit, naar deze samenwerking. Helemaal mee eens: een vrouw is voor onze raad van bestuur zonder twijfel een grote aanwinst. Fijn, zo’n exponent van het moderne leiderschap waarin luisteren centraal staat. Ik probeer dat zoals jullie weten en hopelijk ook merken zelf ook in de praktijk te brengen. Ik denk dan ook dat ik veel van haar kan leren. Laten we er dus een leuke, informele bijeenkomst van maken waarin agendapunten nou eens een keer geen rol spelen. Waarin we eindelijk ook eens kunnen vertellen hoe dat nou is, hoe dat voelt, MT zijn van een divisie met een raad van bestuur met zulke vaak tórenhoge eisen.
Bob

Goedemiddag,
Ik ben de PA van Ellen van Maarssendonk. Zoals u weet komt zij maandag langs bij uw divisie. In dat kader graag uw ­aandacht voor het volgende:

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Zij wil graag van u een heldere uiteenzetting over de strategie van uw divisie voor de komende vijf jaar. Graag als PowerPoint, maximaal 15 pagina’s, maximaal 3 bulletpoints per pagina.
  • Van u wordt verwacht een van relevante data en cijfers voorziene prognose op uw specifieke markten, eveneens betreffende de komende vijf jaar, eveneens als PowerPoint, in dit geval maximaal 5 pagina’s, maximaal 2 bulletpoints per pagina.
  • Tevens zal zij, kort, uiteenzetten wat de financiële targets zullen zijn voor Q3 en Q4. Discussie hieromtrent is in deze fase van de procesvorming geen issue en is dan ook geen agendapunt.
  • Mevrouw Maarssendonk arriveert om 09.05 uur en moet om uiterlijk 09.35 weer weg. Wilt u daarom om uiterlijk 09.35 uur afronden middels maximaal vijf conclusies?

Tot slot: het onderwerp Shell dient in geen geval ter sprake te worden gebracht. Mevrouw Van Maarssendonk heeft geen enkele behoefte om aan dit deel van haar werkverleden te worden herinnerd.

Met vriendelijke groet,
Sonja Attema
PA to Board Member Mrs. E. van Maarssendonk

Lees ook:

Waarom ik DEI niet van onze website haal – en andere ceo’s dat ook niet zouden moeten doen

De snelheid waarmee Amerikaanse bedrijven hun diversiteitsbeleid afbouwen, is ronduit verontrustend, vindt Charlie MacGregor, ceo van hotelketen The Social Hub. Los daarvan is het ook gewoon onverstandig. ‘Al die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt?’

charlie macgregor the social hub diversiteit inclusie beleid
Charlie MacGregor, ceo van The Social Hub: 'Ik hoop - en denk - dat veel bedrijven gewoon aan het 'Trump-washen' zijn.'

Terwijl de wereld om ons heen razendsnel verandert, wil ik graag stilstaan bij iets dat ik moeilijk te bevatten vind. De snelheid waarmee grote Amerikaanse bedrijven hun DEI-beleid afbouwen, is ronduit surrealistisch en verontrustend om te zien.

Als oprichter en ceo van The Social Hub vraag ik me af wat dit eigenlijk over ons zegt.

Ik moet er meteen bij zeggen dat ik dit schrijf vanuit een bevoorrechte positie. Ik ben een witte, heteroseksuele en valide man, ik heb een opleiding kunnen genieten en een fijne opvoeding gehad. Mijn hele leven lang heb ik kunnen profiteren van de voordelen die onze samenleving biedt.

‘Anti-waarden’

Laten we eens kort stilstaan bij wat het acroniem DEI eigenlijk betekent: Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie. Laat die woorden even op je inwerken. En stel je dan voor wat het betekent als je dit niet steunt, als je juist het tegenovergestelde nastreeft: Uniformiteit, Ongelijkheid en Uitsluiting.

Het is toch ondenkbaar dat je anno 2025 in de westerse wereld een team zou willen leiden op basis van die ‘anti-waarden’ – zeker als je een breed en internationaal publiek probeert aan te spreken.

Lees ook: Diversiteit staat onder druk: nu komt de echte test voor leiders

DEI kreeg momentum als een gezamenlijke reactie op de moord op George Floyd in 2020, door een witte politieagent, midden op de dag en vastgelegd op camera. Het onweerlegbare bewijs vormde de aanleiding voor de Black Lives Matter-protesten die zomer en ontketende een golf van steunbetuigingen voor meer diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Samen met de bredere bewustwording die de MeToo-beweging had gebracht, kwam een pijnlijke waarheid naar boven. Een waarheid zo oud als de mensheid zelf: onze samenlevingen en economieën zijn geen gelijk speelveld. Ze bevoordelen structureel een bepaald type mens: de witte, heteroseksuele man. Mensen zoals ik, dus.

Succesvoller en winstgevender

Het was een kantelpunt dat de Amerikaanse mythe – hard werken is de weg naar succes – ontkrachtte. In plaats daarvan werd pijnlijk duidelijk hoe diepgeworteld de systematische ongelijkheid is. Het bood de wereld een uniek moment van zelfreflectie.

Al in juni 2020 publiceerde het World Economic Forum een DEI-toolkit voor bedrijven. Wat me vooral opviel, was dat daarin niet alleen het morele belang werd benoemd, maar ook het zakelijke. Dat is geen hogere wiskunde. De wereld ís divers.

Bedrijven die een inclusieve werkcultuur creëren en het volledige potentieel van menselijke diversiteit benutten, zijn succesvoller. Dat blijkt ook uit de cijfers: uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven met een divers managementteam tot 39 procent winstgevender zijn dan organisaties zonder.

Lees ook: ‘Trumps oorlog tegen ‘woke’ is precies wat diversiteit nodig heeft

Bij The Social Hub bedienen we een wereldwijd klantenbestand. Net als de vele S&P 500-bedrijven die hun DEI-beleid inmiddels aan het terugdraaien zijn. Aan die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je die klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt? Teams die de mensen aan de top kunnen helpen om de wensen, behoeften en uitdagingen van groepen met een andere achtergrond dan zijzelf te begrijpen? Groepen die, als je ze optelt, de meerderheid vormen?

Balans vinden die werkt

Een veelgehoord argument is dat DEI ‘te ver is doorgeschoten’. En ja, er zijn extremen aan de linkerkant die intimiderend kunnen zijn. Maar het is aan ons – mijn collega-ceo’s – om hierin een balans te vinden die werkt voor zowel onze mensen als onze bedrijven.

Want voor mij zijn een divers personeelsbestand en een eerlijk en inclusief personeelsbeleid vanzelfsprekend. Wij willen en hebben een divers team; we geven iedereen gelijke kansen en doen ons best om alle medewerkers zich welkom en gezien te laten voelen. Dat is tenslotte precies wat we ook elke dag doen voor onze gasten.

Lees ook: Nederlandse bedrijven gaan niet mee in Trumps oorlog tegen DEI

Onze hubs zijn veilige, gastvrije plekken voor iedereen. Ons hotel in het centrum van Amsterdam was tijdens Pride bijvoorbeeld de officiële Pride Hub, al onze locaties hebben genderneutrale toiletten en ons netwerk van ambassadeurs bestaat uit mensen met diverse achtergronden, waarvan velen tot LGBTQIA+-gemeenschap behoren.

Daarnaast ben ik bijzonder trots op onze TSH Talent Foundation, waarmee we ‘changemakers scholarships’ aanbieden: huisvesting en ontwikkelingskansen voor briljante maar kansarme studenten, die we willen helpen hun potentieel te benutten. Afgelopen herfst werd onze inzet beloond toen we een B Corp werden, een enorme mijlpaal voor ons.

‘Trump-washen’

Ik ben van nature een superoptimistisch persoon, dus een groot deel van mij hoopt – en denkt – dat de grote internationale bedrijven die het mes in hun diversiteitsbeleid zetten gewoon aan het ‘Trump-washen’ zijn: een oude, witte, mannelijke bullebak tevreden houden door die drie letters van hun websites te halen, maar ondertussen geen echte anti-DEI-acties ondernemen.

Maar ik kies ervoor het anders te doen. Ik sta er trots voor: wij steunen DEI. Als je het mij vraagt, is dit de enige weg.