Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob ontdekt een pikant filmpje op Youtube

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer wordt er getongd op ‘joetuub'.

Van Susan
Aan
Bob
Onderwerp
Filmpje op YouTube

Hoi Bob,
Ik wist ook van niks, maar ik hoorde het net van Karin en die had het van George: er staat op YouTube een filmpje van het uitstapje van onze Salesafdeling en het is echt niet best wat je ziet. Het zijn opnamen uit een bar, 's avonds laat, en je ziet hoe (ja, sorry dat ik dit moet opschrijven) Anouk en Harry tongen (ja, o zo brave Harry, die ja) en dan zie je even later, zij het vaag, hoe diezelfde Harry een paar stompen tegen zijn hoofd krijgt van Ruud en… nou ja, gewoon verschrikkelijk. Ik weet niet wie dit op YouTube heeft gezet, ik vrees een collega, maar 't is een meer dan misselijke grap. En bovendien, dat hoef ik jou niet te vertellen, kan dit de reputatie van ons bedrijf érnstig schaden.
Susan Wilmars
HR Manager

Hoi Susan,
Ik heb net gekeken en het is wat je zegt: verschrikkelijk om te zien zeg. Kunnen we dat filmpje er niet héél snel afkrijgen? Ik bedoel: dat ze alles tonen wat Britney Spears doet, mij best hoor, maar onze eigen managers… En dat Ruud, als chef, dit allemaal toeliet… Ik zal hem in elk geval streng berispen.
Bob

Bob,
Dat heeft geen zin, joh, om zo'n filmpje er af te halen. Het schijnt er al een uur op te staan en in de wereld van internet is dat een eeuwigheid. Hoor nu ook van Joke dat het filmpje inmiddels is overgenomen door stupidmanagers.com, waar ze allemaal rare filmpjes over managers hebben en het is ook al te zien, volgens Hubert, op minstens twee plekken op corporatestupidity.com.
Susan Wilmars
HR Manager

Dag Bob,
Volgens Susan zit je er nogal mee dat er een filmpje op internet schijnt te staan met enkele managers van jou erop. Joh, ik zou er niet mee zitten. Wie gaat er nou kijken naar dronken, tongende managers? Nou dan! Geloof me: waait binnen 10 minuten over.
David Willemars

Ha die Bob,
Ik zat net nieuwe boeken over asset management te zoeken op diverse managementsites en toen kwam ik ineens een goor filmpje tegen en nou begrijp dat dit jouw mensen zijn. Nou, over asset management gesproken! M'n collega's hier zijn ook niet meer van die site af te slaan!
Rinus den Oever
Deputy Director Finance

Hé Bob!
Willem (je weet wel, van vroeger, Lange Willem) zendt me net een filmpje door. Staat op funniestmanagementvideos.com. Willem zegt dat dit managers zijn van jouw bedrijf. Echt? Hé, Bob (en dan noemden we je vroeger nog wel Saaie Bob!), wilde tent run jij, zeg!
Mr. P. van der Velden
Haastra, Meesters & Van der Velden Advocaten

Hoi Bob,
Ik stuur je bijgaand een filmpje, staat op managersarepeopletoo.com, joh, je gelooft het niet… Is dat echt jouw Sales Chief Ruudje? Kijken!
Rob Paas
Leverton Associates

Hé Bob,
Long time no see! We moeten snel weer eens afspraken, jongen! Zeg, zijn dat echt jouw mensen die op dat filmpje op sillymanagers.com staat? En ik maar denken dat jij zo'n suffe divisie runt!
Sander Leiberman R.A.

Goedemorgen Bob,
Of volgens mij is het al avond bij jou. Zit for the time being even in Singapore voor een klus en Bernard, die for the time being even in Sydney zit voor een klus, stuurde mij dit filmpie en dat schijnen jouw mensen te zijn.
Meindert de Leeuw
De Leeuw Private Equity

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoi Bob,
Las onlangs in The Financial Times dat steeds meer bedrijven filmpjes op YouTube en andere sites zetten, soms hele weirde filmpjes, om zo op te vallen en van hun bedrijf een conversation piece te maken, want je moet qua positionering vér gaan in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Begrijp ik goed dat dit filmpje van jouw bedrijf inhaakt op die trend en je aldus op een new communication level zit? Zal vooral onder twintigers erg aanslaan en dat was natuurlijk ook je bedoeling. Knap!
Joris Lindemans
Out of the Box Communication Solutions

Bob,
Ik kon je even niet vinden, maar als je dit leest: graag asap Hoofdkantoor bellen. De bestuursvoorzitter wil je heel dringend spreken. Begreep niet goed waar het over ging. Iets met tongen op joetuup? Klonk niet goed, Bob.
Anneke de Wit
PA to the MD

Waarom ik DEI niet van onze website haal – en andere ceo’s dat ook niet zouden moeten doen

De snelheid waarmee Amerikaanse bedrijven hun diversiteitsbeleid afbouwen, is ronduit verontrustend, vindt Charlie MacGregor, ceo van hotelketen The Social Hub. Los daarvan is het ook gewoon onverstandig. ‘Al die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt?’

charlie macgregor the social hub diversiteit inclusie beleid
Charlie MacGregor, ceo van The Social Hub: 'Ik hoop - en denk - dat veel bedrijven gewoon aan het 'Trump-washen' zijn.'

Terwijl de wereld om ons heen razendsnel verandert, wil ik graag stilstaan bij iets dat ik moeilijk te bevatten vind. De snelheid waarmee grote Amerikaanse bedrijven hun DEI-beleid afbouwen, is ronduit surrealistisch en verontrustend om te zien.

Als oprichter en ceo van The Social Hub vraag ik me af wat dit eigenlijk over ons zegt.

Ik moet er meteen bij zeggen dat ik dit schrijf vanuit een bevoorrechte positie. Ik ben een witte, heteroseksuele en valide man, ik heb een opleiding kunnen genieten en een fijne opvoeding gehad. Mijn hele leven lang heb ik kunnen profiteren van de voordelen die onze samenleving biedt.

‘Anti-waarden’

Laten we eens kort stilstaan bij wat het acroniem DEI eigenlijk betekent: Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie. Laat die woorden even op je inwerken. En stel je dan voor wat het betekent als je dit niet steunt, als je juist het tegenovergestelde nastreeft: Uniformiteit, Ongelijkheid en Uitsluiting.

Het is toch ondenkbaar dat je anno 2025 in de westerse wereld een team zou willen leiden op basis van die ‘anti-waarden’ – zeker als je een breed en internationaal publiek probeert aan te spreken.

Lees ook: Diversiteit staat onder druk: nu komt de echte test voor leiders

DEI kreeg momentum als een gezamenlijke reactie op de moord op George Floyd in 2020, door een witte politieagent, midden op de dag en vastgelegd op camera. Het onweerlegbare bewijs vormde de aanleiding voor de Black Lives Matter-protesten die zomer en ontketende een golf van steunbetuigingen voor meer diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Samen met de bredere bewustwording die de MeToo-beweging had gebracht, kwam een pijnlijke waarheid naar boven. Een waarheid zo oud als de mensheid zelf: onze samenlevingen en economieën zijn geen gelijk speelveld. Ze bevoordelen structureel een bepaald type mens: de witte, heteroseksuele man. Mensen zoals ik, dus.

Succesvoller en winstgevender

Het was een kantelpunt dat de Amerikaanse mythe – hard werken is de weg naar succes – ontkrachtte. In plaats daarvan werd pijnlijk duidelijk hoe diepgeworteld de systematische ongelijkheid is. Het bood de wereld een uniek moment van zelfreflectie.

Al in juni 2020 publiceerde het World Economic Forum een DEI-toolkit voor bedrijven. Wat me vooral opviel, was dat daarin niet alleen het morele belang werd benoemd, maar ook het zakelijke. Dat is geen hogere wiskunde. De wereld ís divers.

Bedrijven die een inclusieve werkcultuur creëren en het volledige potentieel van menselijke diversiteit benutten, zijn succesvoller. Dat blijkt ook uit de cijfers: uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven met een divers managementteam tot 39 procent winstgevender zijn dan organisaties zonder.

Lees ook: ‘Trumps oorlog tegen ‘woke’ is precies wat diversiteit nodig heeft

Bij The Social Hub bedienen we een wereldwijd klantenbestand. Net als de vele S&P 500-bedrijven die hun DEI-beleid inmiddels aan het terugdraaien zijn. Aan die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je die klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt? Teams die de mensen aan de top kunnen helpen om de wensen, behoeften en uitdagingen van groepen met een andere achtergrond dan zijzelf te begrijpen? Groepen die, als je ze optelt, de meerderheid vormen?

Balans vinden die werkt

Een veelgehoord argument is dat DEI ‘te ver is doorgeschoten’. En ja, er zijn extremen aan de linkerkant die intimiderend kunnen zijn. Maar het is aan ons – mijn collega-ceo’s – om hierin een balans te vinden die werkt voor zowel onze mensen als onze bedrijven.

Want voor mij zijn een divers personeelsbestand en een eerlijk en inclusief personeelsbeleid vanzelfsprekend. Wij willen en hebben een divers team; we geven iedereen gelijke kansen en doen ons best om alle medewerkers zich welkom en gezien te laten voelen. Dat is tenslotte precies wat we ook elke dag doen voor onze gasten.

Lees ook: Nederlandse bedrijven gaan niet mee in Trumps oorlog tegen DEI

Onze hubs zijn veilige, gastvrije plekken voor iedereen. Ons hotel in het centrum van Amsterdam was tijdens Pride bijvoorbeeld de officiële Pride Hub, al onze locaties hebben genderneutrale toiletten en ons netwerk van ambassadeurs bestaat uit mensen met diverse achtergronden, waarvan velen tot LGBTQIA+-gemeenschap behoren.

Daarnaast ben ik bijzonder trots op onze TSH Talent Foundation, waarmee we ‘changemakers scholarships’ aanbieden: huisvesting en ontwikkelingskansen voor briljante maar kansarme studenten, die we willen helpen hun potentieel te benutten. Afgelopen herfst werd onze inzet beloond toen we een B Corp werden, een enorme mijlpaal voor ons.

‘Trump-washen’

Ik ben van nature een superoptimistisch persoon, dus een groot deel van mij hoopt – en denkt – dat de grote internationale bedrijven die het mes in hun diversiteitsbeleid zetten gewoon aan het ‘Trump-washen’ zijn: een oude, witte, mannelijke bullebak tevreden houden door die drie letters van hun websites te halen, maar ondertussen geen echte anti-DEI-acties ondernemen.

Maar ik kies ervoor het anders te doen. Ik sta er trots voor: wij steunen DEI. Als je het mij vraagt, is dit de enige weg.