Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob loopt imagoschade op als werkgever

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering loopt Bob imagoschade op als werkgever.

Beste Bob,
Sorry, jongen, maar ik moet toch 'nee' zeggen tegen je aanbod om bij jouw divisie te komen werken. De reden is simpel: ik kies toch voor HKLP. Ze hebben me gewoon meer te bieden. Ik wens je veel succes met het invullen van de vacature, zal niet meevallen in deze tijd van arbeidskrapte.
John de Grave

Beste John,
Hier schrik ik eerlijk gezegd nogal van. Ik dacht namelijk dat we goed bezig waren en makkelijk tot overeenstemming zouden komen. Toch?
Bob

Bob,
Nou, eerlijk gezegd vond ik de procedure nogal rommelig. Ik kwam voor een gesprek, jij was de afspraak vergeten, ene Huizinga verving je en zei zuinig dat er nog twee kandidaten waren, nou goed, bleek later dat hij met een andere functie in de war was. Toen dat misverstand de wereld uit was, meldde hij me dat ik hoe dan ook niet moest denken dat, omdat ik persoonlijk door de directeur was benaderd, alles al in kannen en kruiken was: ik moest eerst een assessment doen. Had jij mij niets over verteld. Heel vreemd allemaal. En toen begon die Huizinga me ook nog te vertellen dat het op de afdeling waar ik de leiding over zou krijgen één grote puinhoop was. Had je me ook al niet verteld.
John de Grave

John,
Ja, nogmaals, sorry, zeker voor die Huizinga, gewoon een heel naar type (en, geloof me, dat is echt een uitzondering!), maar dat hadden we toch allemaal al uitgepraat? Ik heb je nog speciaal mee uit lunchen genomen in La Rive. Ja, stom dat ik jou heb laten betalen, maar ik neem aan dat mijn secretaresse dat inmiddels heeft overgeboekt? Volgens mij hadden we tijdens die lunch een prima gesprek, toch?
Bob

Bob,
Nee, dat geld heb ik nog niet terug, maar dit terzijde (al vind ik het trouwens best raar dat ik je secretaresse er al twee keer over heb moeten bellen). Het ging me niet eens om die rekening, Bob, ik vond het gewoon raar dat je eerst zegt dat dit een heel belangrijk gesprek is en dat je dan halverwege ineens wegrent, roepend: ‘Ik moet nu naar een echt belangrijke afspraak, bel je snél!' Ik voelde me ineens minder dan niks.
John de Grave

John,
Maar zo was dat helemaal niet bedoeld! De bestuursvoorzitter belde, móest me meteen spreken, nou ja, die man… als je niet doet wat hij zegt, en wel meteen, dan hang je, John, dat vindt hij zelfs leuk: zijn managers angst aanjagen, lekker treiteren, je ziet het aan zijn smoel af.
Bob

Bob,
Ja, nog zo wat: in eerste instantie kom je met verhalen dat die tent van jou zo leuk is, zo informeel, dat het barst van de plannen… En toen, tijdens die lunch, na die ene whisky, begin je eerst flink af te geven op die Huizinga, die volgens jou voortdurend aan je stoelpoten zaagt, dan aan de bestuursvoorzitter, die volgens jou nog niet eens het woord strategie kan spéllen… Ja, hoor ‘s, dan kan je mij het niet kwalijk nemen dat ik ernstig ga twijfelen of ik bij zo'n club wel wil werken.
John de Grave

John,
Ach, zo was dat allemaal niet bedoeld, ik had die whisky ook moeten laten, kan ik absoluut niet tegen, zeker niet als ik moe ben, en ik was echt moe die dag, had net die hele afhandeling van de Q3-prognose achter de rug, daarom wou de bestuursvoorzitter me ook met spoed spreken trouwens: meneer vond de targets weer eens te laag. Maar die man heeft ook echt goede kanten hoor, heel standvastig bijvoorbeeld, ja, de ene na de andere ceo valt om, maar hij blijft maar zitten. En die Huizinga, ach, elk bedrijf heeft toch zo'n jakhals?
Bob

Bob,
Kan allemaal wel zijn, maar die lunch was drie weken geleden – en vervolgens heb ik niets meer van je gehoord.
John de Grave

John,
Ja, stom van me. Ik had het zó druk, moest ineens weer alle targets herzien… en weet je wat: wilde ik je juist vanochtend bellen, beter laat dan nooit, hahaha, kon ik echt nergens meer je nummer vinden! Dat geloof je toch niet!
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klopt, Bob, dat geloof ik inderdaad niet. Tot ziens.
John de Grave

Foto boven: Flickr.com

Waarom ik DEI niet van onze website haal – en andere ceo’s dat ook niet zouden moeten doen

De snelheid waarmee Amerikaanse bedrijven hun diversiteitsbeleid afbouwen, is ronduit verontrustend, vindt Charlie MacGregor, ceo van hotelketen The Social Hub. Los daarvan is het ook gewoon onverstandig. ‘Al die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt?’

charlie macgregor the social hub diversiteit inclusie beleid
Charlie MacGregor, ceo van The Social Hub: 'Ik hoop - en denk - dat veel bedrijven gewoon aan het 'Trump-washen' zijn.'

Terwijl de wereld om ons heen razendsnel verandert, wil ik graag stilstaan bij iets dat ik moeilijk te bevatten vind. De snelheid waarmee grote Amerikaanse bedrijven hun DEI-beleid afbouwen, is ronduit surrealistisch en verontrustend om te zien.

Als oprichter en ceo van The Social Hub vraag ik me af wat dit eigenlijk over ons zegt.

Ik moet er meteen bij zeggen dat ik dit schrijf vanuit een bevoorrechte positie. Ik ben een witte, heteroseksuele en valide man, ik heb een opleiding kunnen genieten en een fijne opvoeding gehad. Mijn hele leven lang heb ik kunnen profiteren van de voordelen die onze samenleving biedt.

‘Anti-waarden’

Laten we eens kort stilstaan bij wat het acroniem DEI eigenlijk betekent: Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie. Laat die woorden even op je inwerken. En stel je dan voor wat het betekent als je dit niet steunt, als je juist het tegenovergestelde nastreeft: Uniformiteit, Ongelijkheid en Uitsluiting.

Het is toch ondenkbaar dat je anno 2025 in de westerse wereld een team zou willen leiden op basis van die ‘anti-waarden’ – zeker als je een breed en internationaal publiek probeert aan te spreken.

Lees ook: Diversiteit staat onder druk: nu komt de echte test voor leiders

DEI kreeg momentum als een gezamenlijke reactie op de moord op George Floyd in 2020, door een witte politieagent, midden op de dag en vastgelegd op camera. Het onweerlegbare bewijs vormde de aanleiding voor de Black Lives Matter-protesten die zomer en ontketende een golf van steunbetuigingen voor meer diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Samen met de bredere bewustwording die de MeToo-beweging had gebracht, kwam een pijnlijke waarheid naar boven. Een waarheid zo oud als de mensheid zelf: onze samenlevingen en economieën zijn geen gelijk speelveld. Ze bevoordelen structureel een bepaald type mens: de witte, heteroseksuele man. Mensen zoals ik, dus.

Succesvoller en winstgevender

Het was een kantelpunt dat de Amerikaanse mythe – hard werken is de weg naar succes – ontkrachtte. In plaats daarvan werd pijnlijk duidelijk hoe diepgeworteld de systematische ongelijkheid is. Het bood de wereld een uniek moment van zelfreflectie.

Al in juni 2020 publiceerde het World Economic Forum een DEI-toolkit voor bedrijven. Wat me vooral opviel, was dat daarin niet alleen het morele belang werd benoemd, maar ook het zakelijke. Dat is geen hogere wiskunde. De wereld ís divers.

Bedrijven die een inclusieve werkcultuur creëren en het volledige potentieel van menselijke diversiteit benutten, zijn succesvoller. Dat blijkt ook uit de cijfers: uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven met een divers managementteam tot 39 procent winstgevender zijn dan organisaties zonder.

Lees ook: ‘Trumps oorlog tegen ‘woke’ is precies wat diversiteit nodig heeft

Bij The Social Hub bedienen we een wereldwijd klantenbestand. Net als de vele S&P 500-bedrijven die hun DEI-beleid inmiddels aan het terugdraaien zijn. Aan die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je die klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt? Teams die de mensen aan de top kunnen helpen om de wensen, behoeften en uitdagingen van groepen met een andere achtergrond dan zijzelf te begrijpen? Groepen die, als je ze optelt, de meerderheid vormen?

Balans vinden die werkt

Een veelgehoord argument is dat DEI ‘te ver is doorgeschoten’. En ja, er zijn extremen aan de linkerkant die intimiderend kunnen zijn. Maar het is aan ons – mijn collega-ceo’s – om hierin een balans te vinden die werkt voor zowel onze mensen als onze bedrijven.

Want voor mij zijn een divers personeelsbestand en een eerlijk en inclusief personeelsbeleid vanzelfsprekend. Wij willen en hebben een divers team; we geven iedereen gelijke kansen en doen ons best om alle medewerkers zich welkom en gezien te laten voelen. Dat is tenslotte precies wat we ook elke dag doen voor onze gasten.

Lees ook: Nederlandse bedrijven gaan niet mee in Trumps oorlog tegen DEI

Onze hubs zijn veilige, gastvrije plekken voor iedereen. Ons hotel in het centrum van Amsterdam was tijdens Pride bijvoorbeeld de officiële Pride Hub, al onze locaties hebben genderneutrale toiletten en ons netwerk van ambassadeurs bestaat uit mensen met diverse achtergronden, waarvan velen tot LGBTQIA+-gemeenschap behoren.

Daarnaast ben ik bijzonder trots op onze TSH Talent Foundation, waarmee we ‘changemakers scholarships’ aanbieden: huisvesting en ontwikkelingskansen voor briljante maar kansarme studenten, die we willen helpen hun potentieel te benutten. Afgelopen herfst werd onze inzet beloond toen we een B Corp werden, een enorme mijlpaal voor ons.

‘Trump-washen’

Ik ben van nature een superoptimistisch persoon, dus een groot deel van mij hoopt – en denkt – dat de grote internationale bedrijven die het mes in hun diversiteitsbeleid zetten gewoon aan het ‘Trump-washen’ zijn: een oude, witte, mannelijke bullebak tevreden houden door die drie letters van hun websites te halen, maar ondertussen geen echte anti-DEI-acties ondernemen.

Maar ik kies ervoor het anders te doen. Ik sta er trots voor: wij steunen DEI. Als je het mij vraagt, is dit de enige weg.