Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob loopt imagoschade op als werkgever

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering loopt Bob imagoschade op als werkgever.

Beste Bob,
Sorry, jongen, maar ik moet toch 'nee' zeggen tegen je aanbod om bij jouw divisie te komen werken. De reden is simpel: ik kies toch voor HKLP. Ze hebben me gewoon meer te bieden. Ik wens je veel succes met het invullen van de vacature, zal niet meevallen in deze tijd van arbeidskrapte.
John de Grave

Beste John,
Hier schrik ik eerlijk gezegd nogal van. Ik dacht namelijk dat we goed bezig waren en makkelijk tot overeenstemming zouden komen. Toch?
Bob

Bob,
Nou, eerlijk gezegd vond ik de procedure nogal rommelig. Ik kwam voor een gesprek, jij was de afspraak vergeten, ene Huizinga verving je en zei zuinig dat er nog twee kandidaten waren, nou goed, bleek later dat hij met een andere functie in de war was. Toen dat misverstand de wereld uit was, meldde hij me dat ik hoe dan ook niet moest denken dat, omdat ik persoonlijk door de directeur was benaderd, alles al in kannen en kruiken was: ik moest eerst een assessment doen. Had jij mij niets over verteld. Heel vreemd allemaal. En toen begon die Huizinga me ook nog te vertellen dat het op de afdeling waar ik de leiding over zou krijgen één grote puinhoop was. Had je me ook al niet verteld.
John de Grave

John,
Ja, nogmaals, sorry, zeker voor die Huizinga, gewoon een heel naar type (en, geloof me, dat is echt een uitzondering!), maar dat hadden we toch allemaal al uitgepraat? Ik heb je nog speciaal mee uit lunchen genomen in La Rive. Ja, stom dat ik jou heb laten betalen, maar ik neem aan dat mijn secretaresse dat inmiddels heeft overgeboekt? Volgens mij hadden we tijdens die lunch een prima gesprek, toch?
Bob

Bob,
Nee, dat geld heb ik nog niet terug, maar dit terzijde (al vind ik het trouwens best raar dat ik je secretaresse er al twee keer over heb moeten bellen). Het ging me niet eens om die rekening, Bob, ik vond het gewoon raar dat je eerst zegt dat dit een heel belangrijk gesprek is en dat je dan halverwege ineens wegrent, roepend: ‘Ik moet nu naar een echt belangrijke afspraak, bel je snél!' Ik voelde me ineens minder dan niks.
John de Grave

John,
Maar zo was dat helemaal niet bedoeld! De bestuursvoorzitter belde, móest me meteen spreken, nou ja, die man… als je niet doet wat hij zegt, en wel meteen, dan hang je, John, dat vindt hij zelfs leuk: zijn managers angst aanjagen, lekker treiteren, je ziet het aan zijn smoel af.
Bob

Bob,
Ja, nog zo wat: in eerste instantie kom je met verhalen dat die tent van jou zo leuk is, zo informeel, dat het barst van de plannen… En toen, tijdens die lunch, na die ene whisky, begin je eerst flink af te geven op die Huizinga, die volgens jou voortdurend aan je stoelpoten zaagt, dan aan de bestuursvoorzitter, die volgens jou nog niet eens het woord strategie kan spéllen… Ja, hoor ‘s, dan kan je mij het niet kwalijk nemen dat ik ernstig ga twijfelen of ik bij zo'n club wel wil werken.
John de Grave

John,
Ach, zo was dat allemaal niet bedoeld, ik had die whisky ook moeten laten, kan ik absoluut niet tegen, zeker niet als ik moe ben, en ik was echt moe die dag, had net die hele afhandeling van de Q3-prognose achter de rug, daarom wou de bestuursvoorzitter me ook met spoed spreken trouwens: meneer vond de targets weer eens te laag. Maar die man heeft ook echt goede kanten hoor, heel standvastig bijvoorbeeld, ja, de ene na de andere ceo valt om, maar hij blijft maar zitten. En die Huizinga, ach, elk bedrijf heeft toch zo'n jakhals?
Bob

Bob,
Kan allemaal wel zijn, maar die lunch was drie weken geleden – en vervolgens heb ik niets meer van je gehoord.
John de Grave

John,
Ja, stom van me. Ik had het zó druk, moest ineens weer alle targets herzien… en weet je wat: wilde ik je juist vanochtend bellen, beter laat dan nooit, hahaha, kon ik echt nergens meer je nummer vinden! Dat geloof je toch niet!
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klopt, Bob, dat geloof ik inderdaad niet. Tot ziens.
John de Grave

Foto boven: Flickr.com

Microsoft-topman Nadella blundert én geeft voorbeeld voor lerende organisatie

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Microsoft-topman Nadella blundert én ziet kansen, hij is daardoor het voorbeeld van een leider aan een lerende organisatie. Want leren doe je niet alleen op school, maar ook op de werkvloer - elke dag weer. Een lerende cultuur in de organisatie draagt bij aan verbondenheid en innovatie. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je leren op de werkvloer?

BVO Steve Nadella lerende organisatie
Foto: Brian Smale/Microsoft via Getty Images

Satya Nadella, die in 2014 het Microsoft ceo-stokje overnam van Steve Ballmer, wordt vaak gezien als leider die een lerende cultuur voorstaat. Op zijn eerste werkdag stuurde Nadella een mail naar alle werknemers, waarin hij schreef: ‘I fundamentally believe that if you are not learning new things, you stop doing great and useful things.’ Zo zette hij meteen de deuren open naar een werkvloer waar een growth mindset de ruimte krijgt.

Groeicultuur

Als je als organisatie relevant wilt blijven in de toekomst, is een cultuur waarin continu leren centraal staat onmisbaar. Mensen werken dan meer samen, durven meer risico te nemen en innoveren meer, zo is te lezen in het boek Cultures of Growth van Mary C. Murphy.

Een groeicultuur heeft ook effect op je medewerkerstevredenheid en op de verbondenheid aan jouw bedrijf, voegt Mathijs de Boer toe, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin. Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Als werknemers vertrekken omdat ze geen ruimte hebben om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, dan is dat een probleem. Zeker in het licht van de huidige arbeidsmarktkrapte.’

Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe stimuleer je jouw medewerkers om zichzelf continu te ontwikkelen? Hieronder 5 tips.

#1 Geloof dat leren iedere dag mogelijk is

Als je als leidinggevende het lerend vermogen wil aanboren in jouw team, is het nodig zelf te geloven dat leren iedere dag mogelijk is. ‘Dat jij nieuwsgierig bent naar je eigen leerkansen’, aldus De Boer. ‘Verder ben je ervan overtuigd dat de ontwikkeling van jouw mensen bijdraagt aan de bovenliggende doelen van de organisatie en uiteindelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van de organisatie.’ Daar begint het volgens De Boer mee. ‘Dat is de basis.’

Overigens hebben mensen niet óf een growth óf een fixed mindset – het idee dat capaciteiten een vast gegeven zijn en dat die nooit veranderen. We zijn allemaal een mix, zegt De Boer. ‘Mensen in een fixed mindset geven sneller op bij uitdagingen en denken vaak – onterecht – dat ze het niet aankunnen. Die medewerkers kun je stimuleren te reflecteren op de vragen: waardoor word jij ‘uitgelokt’ naar een fixed mindset? Hoe kun je die situaties herkennen en uiteindelijk zo ombuigen dat je ervan leert?’

#2 Maak oefenen onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden

Leren kan gaan om formeel leren, zoals het volgen van trainingen en opleidingen. En je hebt het leren via het informele circuit – op de werkvloer bijvoorbeeld.

Integreer het oefenen daarin als onderdeel in het dagelijks werkleven, zegt De Boer. ‘Er zijn zo veel momenten op een werkdag die je kan gebruiken om te leren. Je kunt je vaardigheden om te luisteren, samenvatten en door te vragen oefenen, door bijvoorbeeld een presentatie aan collega’s te starten met een prikkelende stelling. Die momenten die dan volgen bieden je veel kansen om sneller te leren.’

#3 Ga op zoek naar microculturen waar het al wel werkt

Elke bedrijf kent wel een afdeling, team of projectgroep waarin al met elkaar een leercultuur is gecreëerd. ‘Waar bijvoorbeeld ruimte is voor kwetsbaarheid, waar feedback wordt omarmd. Dat soort microculturen vind je in iedere organisatie terug, zelfs in organisaties waarin de focus vooral ligt op presteren.’

Ga daar naar op zoek. Ontdek hoe het komt dat het ze lukt om leren in het werk te integreren. Leer daarvan.

Professionals kijken volgens De Boer nog te veel naar dat wat níet goed gaat. ‘Op het moment dat je kijkt naar zaken die wel werken, geeft dat energie aan jouw team. Het stemt hoopvol. Zo ontstaat bijvoorbeeld ruimte voor verandering, die wel breed wordt gedragen.’

#4 Creëer een veilige werksfeer

Om terug te komen op Microsoft-topman Nadella, in het boek Hit Refresh vertelt de ceo openlijk over een blunder die hij maakte op een congres voor vrouwen in de IT-wereld. Daar raadde Nadella het publiek aan níet om salarisverhoging te vragen, ‘maar vertrouwen te hebben in het systeem dat jou de juiste beloning zal geven.’

Met die uitspraak werd hij om de oren geslagen. Nadella bood later publiekelijk zijn excuses aan, en zei dat hij het ‘compleet bij het verkeerde eind had’. De ceo erkende dat hij een kostbare les had geleerd en de programma’s binnen Microsoft, gericht op het dichten van de salariskloof, volledig steunde.

Volgens De Boer was Nadella zich ervan bewust dat in deze blunder ook een kans lag. ‘Namelijk om medewerkers te laten zien dat het oké is om je kwetsbaar op te stellen, en openlijk te spreken over je fouten. Want als je wilt innoveren, moet er ruimte zijn om te falen. Zolang je er maar van leert.’

#5 Houd je blik op de horizon

Medewerkers stimuleren te leren draait om de lange termijn. Dat is soms lastig, aangezien in veel bedrijven vooral wordt gekeken naar kortetermijnresultaten en naar prestaties.

De Boer: ‘Het kost inspanningen om een lerende cultuur te creëren. Maar: maak er werk van. Want medewerkers in een growth mindset-organisatie zijn uiteindelijk productiever, en dat heeft weer een positief effect op de resultaten van de hele organisatie.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/