Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob laat op zijn afdeling inkoop de ‘waste-factor’ onderzoeken

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering krijgt hij een spiegel voorgehouden.

VAN Janneke
AAN Bob
ONDERWERP inkoopefficiëntie

 

Bob,
Zoals je weet loopt die mevrouw Engelsma van Instant Improvement Inc. sinds een week bij ons op de afdeling. Wij begrijpen het principe best, hoor. We zien heus wel in dat je altijd nog effectiever en efficiënter te werk kunt gaan en dat het een goed idee is om iemand te hebben die on the job waarneemt en uitlegt hoe je het beter kunt doen. Maar het punt is: we worden stapelgek van dat mens.
Janneke van Doorne
chef Inkoop

 

Hoi Janneke,
Ik begrijp dat het irritant kan zijn om een consultant op de afdeling te hebben rondlopen die precies bekijkt hoe jullie vergaderen, telefoneren, mailen, hoeveel tijd dat kost, enfin, wat jullie waste-factor is. Je krijgt een spiegel voorgehouden over je werkwijze en dat kan nogal hard aankomen. Maar overdrijven jullie niet in jullie reactie? Jullie doen nu net alsof jullie Else Engelsma binnenkort het raam uitgooien.
Bob

Bob,
Ja, precies, zo erg is het inmiddels: Tom Wezenbeek wilde haar vanochtend inderdaad het raam uitgooien. We moesten hem echt tegenhouden. Maar we begrepen hem wel. Hij had een telefoongesprek gevoerd met een klant en zij had meegeluisterd. Niet goed, zei ze, veel te lang en te wollig. Toen moest hij weer die klant bellen, eerst uitleggen dat er een project liep en dat hij aldus het gesprek nog eens over moest doen. Nou, je hóórt zo’n klant denken: ik heb eigenlijk wel wat beters te doen, maar goed… Dus Tom begint weer, met dat mens naast hem, met haar eeuwige stopwatch. Je ziet Tom inmiddels zweten en na afloop zegt dat mens: ‘Ietsje beter, maar je blijft te wollig. Nou doen we het nog een keertje.’ En dat gaat zo de hele dag door. ’s Ochtends staat ze ons stipt om 9 uur op te wachten en als je om drie over negen arriveert vanwege een file op de A9 moet je ’s avonds overblijven om de spoedcursus ‘ProActief Filerijden’ te volgen. We voelen ons kleuters, Bob, terwijl wij volwassen mensen zijn, en verdomd goed in ons werk.
Janneke van Doorne

 

Janneke,
Ja, ik weet het, heel lastig om mee te maken: real time recoveries on the job. Je wordt meteen met je eigen zwakheden geconfronteerd. Maar dat is nou net de specialiteit van Instant Improvement Inc., daarvoor hebben we ze ook ingehuurd. Dat werknemers voortdurend leren denken: werk ik wel efficiënt en effectief genoeg? Kan het ook anders? Kom op, Anneke, dat mens is zo weer weg en, heus, dan blijft er toch een hoop hangen van haar weekje meelopen.
Bob

 

Bob,
Een weekje? Volgens dat mens hebben wij op de afdeling zoveel ingesleten, vastgeroeste en vooral time consuming gewoontes en rituelen dat ze heeft besloten de hele maand te blijven. Zojuist hebben we de weekvergadering gehad. Moesten we vier keer overdoen! Weet je hoeveel tijd dat kost? Sinds zij er is, moeten we elke avond overwerken, anders komt het werk niet meer af. Over waste gesproken!
Janneke van Doorne

 

Janneke,
Nou goed, ik begrijp dat de irritatie het kookpunt nadert, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik zal haar eens benaderen.
Bob

 

Hallo Else,
Alles goed? Met mij wel, zeker met de zomervakantie in zicht. Ik kijk er echt naar uit, zeker na dat loodzware tweede kwartaal. En jij? Nog vakantieplannen? Trouwens, als jullie vakantie vieren, gebeurt dit dan ook zonder een minuut waste? (Grapje!) Ik hoor dat je druk aan de slag bent op onze afdeling Inkoop en zo te horen heb je de wind er goed onder en wijs je onze mensen heel helder en duidelijk op hun ineffectieve, inefficiënte werkmethodes. Goede zaak, Else, we willen koste wat kost onze waste-factor terugdringen en wat dat betreft zijn jullie real time recoveries on the job een meer dan welkome tool. Maar ja, je begrijpt het al: de wijze waarop jullie werken zorgt voor nogal wat weerstand. Het zal niet de eerste keer zijn dat jullie dit meemaken. Misschien dat we daar toch even over moeten praten, gewoon, even tussen de bedrijven door, informeel, opdat het proces dat nu gaande is geen hinder gaat ondervinden van al te veel tegenstand, als je begrijpt wat ik bedoel. Oké?
Bob

 

Geachte directeur,
Uw mailtje is:
1.Erg lang.
2.Begint met volstrekt irrelevante info.
3.Maakt in het geheel niet duidelijk wat de kwestie is en hoe u deze kwestie wilt aanpakken. Graag nieuwe versie binnen 5 minuten.
Else Engelsma
Senior Consultant Instant Improvement Inc.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer Bob de manager:

Alle mailwisselingen van Bob

foto via Flickr.com