Bernd Damme (22) en Steijn Pelle (23) zijn uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van 2012. De twee compagnons van Cravatta Pelliano, die al aan hun tweede bedrijf werken, ontvingen de prijs van Sprout vrijdagavond bij een netwerkevent met 150 jonge ondernemers.
Bernd Damme en Steijn Pelle hebben Cravatta Pelliano in 2011 opgezet. Via een webwinkel, retailers en pop-upstore verkopen ze gehaakte Italiaanse stropdassen van eigen ontwerp, en binnenkort ook pochets, vlinderdassen, sjaals en colberts. “Damme en Pelle zijn rasechte ondernemers, ze zien overal manieren om geld te verdienen en samenwerkingen aan te gaan. Weinig anderen zouden een handel in gehaakte stropdassen zo kunnen uitbouwen”, zegt Ewald Smits, jurylid en hoofdredacteur Sprout.
Damme en Pelle zijn allebei al een aantal jaar bezig met ondernemen; Damme had eerder succes met Eye-wear.nl en Pelle met ELF Entertainment. Daarnaast zetten ze zich in voor het stimuleren van jong ondernemerschap in Nederland met de stichting Young Entrepreneurial Sagamores. De afgelopen twee jaar zijn ze daarvoor veel in gesprek geweest met universiteiten en hogescholen, en werken ze met Maxime Verhagen en zijn achterban aan betere regelgeving voor startende en studerende ondernemers.
Wat betekent deze prijs voor ze? Damme: "Ik vind dat deze prijs vooral goede reclame is voor jong ondernemers in Nederland. Toen ik vier jaar geleden op dit event kwam, was het nog klein, en nu is dit echt tot een serieuze happening uitgegroeid. Mooi is ook dat ik en Steijn er veel zakelijke vrienden aan over gehouden hebben." Maar betekent het ook iets voor Cravatta Pelliano zelf? Damme en Pelle: "Oh, bedoel je dat? Nou, wij gaan deze prijs absoluut inzetten als promotiemiddel, we weten alleen nog niet precies hoe. Wij hebben internationale ambities en naar buitenlandse klanten toe is het zeker als reclame in te zetten." De twee ondernemers gaven overigens na afloop aan dat ze de afgelopen twee weken, gedurende de competitie, alweer een paar deals hebben kunnen maken met Peek & Cloppenburg en met een aantal 'grote Russische internetretailers'.
Publieksprijs
Naast een juryprijs werd er dit jaar voor het eerst een publieksprijs uitgereikt. Die prijs gaat naar de ondernemer achter NewRensponse: Nick van Beers (18). Hij wist in een week tijd 2482 stemmen bij elkaar te krijgen. Voor elke stem geeft het bedrijf 25 cent aan Pink Ribbon.
De prijs voor de beste jonge ondernemer van het jaar maakt deel uit van de 25 onder de 25-lijst die Sprout ieder jaar samenstelt met de meest veelbelovende ondernemers onder de 25 jaar. Dit jaar is de lijst voor de zevende keer samengesteld. Jonge ondernemers kunnen zichzelf aanmelden voor de lijst, waaruit geselecteerd wordt op basis van succesfactoren (omzet, personeel, klanten) en ondernemerschap (ambitie, creativiteit, innovativiteit). Bekijk hier de andere deelnemers.
Bekijk hier het profiel en de video die Sprout maakte van Bernd Damme en Steijn Pelle