Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrag overgemaakt naar verkeerde ontvanger: wat nu?

Banken zijn niet aansprakelijk als je een verkeerd rekeningnummer intoetst. Maar met snel handelen is er een kans dat je je geld terugziet, legt MT/Sprout-expert Charlotte van Eeden uit. Dit kun je doen als je een bedrag hebt overgemaakt naar de verkeerde rekening.

bedrag verkeerd overgemaakt
Foto: Getty Images

Als ondernemer zijn financiële handelingen aan de orde van de dag. Met een alerte controller in dienst worden fouten niet snel gemaakt. Toch kan het gebeuren dat je een geldbedrag per ongeluk naar een verkeerd rekeningnummer overmaakt. Wat doe je als je geld hebt overgemaakt naar een verkeerde rekening?

Een paar jaar geleden deed de rechtbank Amsterdam uitspraak in zo’n zaak betreffende een zogeheten ‘onverschuldigde betaling’. De zaak kwam groot in het nieuws vanwege het hoge bedrag: bijna een ton!

Uitspraak zaak bedrag verkeerd overgemaakt

Een man boekte in 2014 twee verschillende bedragen naar zijn spaarrekening over – dacht hij. De man maakte de bedragen van 22.000 euro en 70.019,99 euro namelijk over naar iemand anders door het intoetsen van een verkeerd rekeningnummer. De man stelde zowel zijn eigen bank (ABN AMRO) als de bank van de ontvanger (ING Bank) aansprakelijk.

Hij verweet de banken dat zij in hun zorgplicht tekortschoten, omdat ABN niet al het mogelijke gedaan zou hebben om ING ertoe te bewegen de betalingen ongedaan te maken. Op 21 maart 2018 oordeelde de rechtbank Amsterdam dat zowel ABN AMRO als ING niet aansprakelijk zijn voor het onjuist overboeken van deze bedragen.

Geld overgemaakt naar verkeerde bankrekening

Als je een bedrag ‘onverschuldigd’ betaalt, betekent dat dat je het bedrag betaalt zonder dat daar een rechtsgrond voor is. Een voorbeeld is wanneer je een bedrag overboekt naar een verkeerd rekeningnummer, zoals in deze zaak. Volgens de voorwaarden van ABN AMRO is de bank niet verplicht om te controleren of de naam van de begunstigde en de andere gegevens juist zijn.

De bank voert opdrachten uit op basis van het rekeningnummer van de begunstigde dat in de opdracht wordt vermeld. Indien er een andere naam wordt vermeld dan dat bij het rekeningnummer hoort, dan maakt dit geen verschil. De opdracht wordt dan alsnog uitgevoerd (en dus overgemaakt naar het ingevoerde rekeningnummer).

Als dit fout gaat zijn banken hiervoor niet aansprakelijk, zo oordeelde de rechter. Volgens de rechter is een klant namelijk zelf verantwoordelijk voor het juist intoetsen van het rekeningnummer. Dat ABN AMRO haar zorgplicht schond, achtte de rechter niet bewezen. ABN AMRO deed in dit geval alles wat binnen haar macht lag om het geld terug te halen.

Verkeerde betaling terughalen, hoe doe je dat?

Als je een bedrag onverschuldigd betaalt, dan kun je de rekeninghouder hierop aanspreken. Maar vaak weet je niet welke naam er schuil gaat achter het rekeningnummer. In dat geval kun je het beste aan je eigen bank vragen om contact op te nemen met de bank van de ontvangende onderneming of persoon.

Als er sprake is van een onverschuldigde betaling geldt er namelijk een interbancaire procedure ‘onverschuldigde betaling’. Dit betekent dat je eigen bank contact kan opnemen met de bank van de begunstigde om te vragen of zij contact met de klant opnemen. Zij kunnen dan verzoeken om het geld terug over te maken.

Ingebrekestelling

In de praktijk blijkt dat hier wel enige tijd overheen gaat. Je kunt je bank daarom ook vragen de gegevens van de betreffende persoon te verstrekken, zodat je zelf kunt verzoeken om het geld terug te storten. Het kan natuurlijk gebeuren dat de ontvanger van het bedrag het geld niet wil terugstorten of geen gehoor geeft aan jouw verzoek.

In dit geval verstuur je een ingebrekestelling waarin je het geld terugeist. Gaat de ontvanger dan nog steeds niet over tot terugbetaling van het geld, dan kun je naar de rechter gaan.

Dit laatste deed de man uit deze zaak ook, en met succes. Maar helaas: de ontvanger van dit bedrag boekte het geld direct over naar de rekening van zijn zoon, die een groot deel van het geld uitgaf. Toen de man beslag wilde leggen aan de hand van het vonnis, was het al te laat. Om deze reden probeerde hij alsnog zowel ABN ARMO als ING aansprakelijk te stellen, zodat hij op die manier zijn geld kon terughalen.

Neem snel contact op met je bank

Zodra je merkt dat je geld naar een verkeerde rekening hebt overgeboekt, zorg er dan altijd voor dat je snel handelt. Neem direct contact op met de bank en – indien het te lang duurt – zorg dan dat je zo snel mogelijk aan de gegevens van de betreffende ontvanger komt, om zo nodig een ingebrekestelling te sturen. Hiermee kun je uiteindelijk – mocht  het nodig zijn – een procedure bij de rechter starten.