Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alles beter maken? Dat hoeft helemaal niet veel te kosten

Verbetering zit vrijwel nooit in 1 grote operatie, maar meestal in kleine stapjes. Hoe vind je die het beste? Door veel te proberen.

Alles kan altijd beter. Van die gedachte kun je depressief worden, of het kan bijzonder opwindend zijn. Neem als voorbeeld mijn nieuwe boek. Een boek heeft niet alleen duizenden woorden aan inhoud nodig, maar ook een titel, een ondertitel en een omslag. En die maken of breken hoe aantrekkelijk het boek wordt voor de lezers.

Wat is het aantrekkelijkst?

Als je dus zoveel mogelijk mensen wilt helpen met je noeste denkwerk en schrijfwerk, dan is het belangrijk dat je de allerbeste titel verzint, de pakkendste ondertitel en natuurlijk de aantrekkelijkste cover. Maar het is verdraaid lastig om te weten wat precies het best is, het pakkendst en het aantrekkelijkst.

Geen meningen, maar metingen

Dit soort dilemma’s waren er natuurlijk altijd al, maar het laatste decennium zijn ze opeens veel makkelijker op te lossen. Je kunt deze discussies namelijk prima beslechten met metingen in plaats van meningen. En dat gaat online een stuk eenvoudiger en sneller dan offline.

Serieuze aanwijzing op Google

Op Google of Facebook kun je met niet te veel moeite verschillende covers in elk een aparte advertentie plaatsen. Laat ze een tijdje sudderen en kijk dan welke advertentie de meeste clicks krijgt. Dat is misschien geen bewijs, maar zien we dan toch maar als een serieuze aanwijzing voor wat jullie als lezers het meest aantrekkelijk vinden.

65 ideeën

In zijn zwaar ondergewaardeerde boek Breakthrough Business Results with MVT beschrijft Charles Holland allerlei verschillende voorbeelden van dit soort experimenten met meerdere variabelen (waarbij MVT staat voor ‘multivariable testing’). Zo vertelt Holland bijvoorbeeld het verhaal van een familie-handelsbedrijf dat een experiment uitvoerde waarmee ze meer winst wilden gaan maken. Het project werd gestart met een kick-offmeeting om half zeven ’s ochtends. Iedereen die in het bedrijf werkte was erbij, niet alleen de verkopers en de directie, maar ook de telefoniste en de orderpickers uit het magazijn. Samen bedachten ze 65 ideeën om de winst te vergroten.

Praktisch, snel en (vrijwel) gratis

14 van die ideeën voldeden aan de criteria praktisch, snel en (vrijwel) gratis. Het ging om simpele dingen als het nabellen van elke offerte, het optimaliseren van het formulier om orders te verwerken en het sturen van een e-mail met maandelijkse prijsacties naar de klant. Die vrijwel gratis ideeën werden vervolgens in diverse combinaties uitgeprobeerd door de verkopers. Sommige klanten kregen wel een telefoontje na een offerte, andere klanten niet. Sommigen kregen het nieuwe formulier, anderen nog steeds het oude.

Resultaten netjes bijhouden

Alle resultaten van de test werden netjes bijgehouden, om uiteindelijk te kunnen berekenen welke ideeën het beste werkten. Na anderhalve maand ontdekte de statisticus dat 6 van de 14 ideeën een positieve bijdrage leverden aan de winst. De rest had geen effect en 3 ideeën verlaagden de winst zelfs! Niet elk goed idee is een goed idee. In een tweede testperiode werd bevestigd dat die 6 winnende ideeën inderdaad ook betere resultaten gaven. De resultaten van het hele proces: een 8% hogere winstmarge en 5% meer omzet. Wow

De cover is nooit getest

Dit soort testen met meerdere variabelen tegelijk worden voor zover ik kan zien in Nederland vooral gebruikt bij het optimaliseren van websites. Maar volgens mij is het hoog tijd dat veel meer managers en ondernemers dat boek van Holland lezen. En daarna de theorie uitproberen. Het is een prima geschreven tekst en inspirerend materiaal. Alleen is de titel een ramp, de ondertitel totaal ongeloofwaardig en de cover is zeker weten nooit getest. Heel jammer…

Foto via Flickr.com

Taco's nieuwe boek: Schaamteloos delegeren

‘Ik kan het zelf beter.’ — ‘Ik kan het sneller.’ — ‘En ze doen het toch niet zoals ik het wil.’ Klinkt bekend? Delegeren is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die moderne leiders, directeuren, managers en ondernemers nodig hebben. Maar er wordt nog veel mee geworsteld. Het nieuwe boek van Taco Oosterkamp: Schaamteloos delegeren laat zien hoe het wel moet. Dan ben je al snel een heel eind op weg naar meer tijd voor belangrijke dingen.

Lees meer van Taco:

Bekijk groeitips van Taco:

Bij de collega's van Sprout geeft Taco Oosterkamp tips om je bedrijf sneller te laten groeien. Bekijk de video's: