Verbeter de wereld, en begin met goed te communiceren. Kijk daarvoor eerst naar de essentie van wat je wil overbrengen.
'Wie wij zijn, wordt beïnvloed door wat we zeggen, versterkt door wat we doen, maar uiteindelijk gevormd door de relatie tussen wat we zeggen en wat we doen', zegt Paul Hughes, de man achter de 'Ten Meters of Thinking' methode.
Ik lees veel. En de boeken waarin ik het meest geïnteresseerd ben, zijn minstens 50 jaar oud. De reden waarom deze boeken mijn aandacht krijgen, is omdat ik op zoek ben naar wat ik noem tijdloze kennis – kennis die vroeger net zo relevant is als dat het nu is. Daarna, als ik met een organisatie werk, pas ik deze tijdloze kennis toe, samen met mijn klant, in hun context, op een tijdige manier.
De nieuwe regels zijn de oude regels
Je wordt gemakkelijk afgeleid met het nieuwe: nieuwe technologie, nieuwe producten, nieuwe apps. En toch ben ik telkens weer verbaasd over het aantal nieuwe boeken waarin men nalaat een bredere context toe te voegen die de oude omarmt (De woorden ‘oud’ en ‘nieuw’ lijken me niet juist, daarom prefereer ik ‘tijdloos’ en ‘tijdig’).
Bijvoorbeeld: Twitter is een nieuw middel dat gebruikt wordt voor een oude taak: communicatie. Het is er om ons te helpen te communiceren, en ook al is het op nieuwe manieren, met nieuwe dynamiek, uiteindelijk gaat het nog steeds over communicatie. Het is zelf geen doel, het is een middel om iets te bereiken. Hoewel ik graag wil weten hoe iets nieuws werkt, wordt het pas interessant voor mij als ze mij ook vertellen waarom je een hulpmiddel zou moeten gebruiken.
In dit voorbeeld is het volgens mij belangrijker om de regels van goede communicatie te begrijpen dan de regels van Twitter. Om die reden zeg ik dus dat de nieuwe regels de oude regels zijn, en dat je beter eerst zou moeten kijken wat de essentie van iets is, voordat je het op een nieuwe manier gaat toepassen.
Vertrouwen wekken
Het doel van elke organisatie is vertrouwen scheppen. Het is ons belangrijkste richtlijn. Hoewel er een aantal factoren zijn die samen een gevoel van vertrouwen vormen, ligt voor mij de essentie in de relatie tussen wat we zeggen en wat we doen. Zo gauw deze op elkaar afgestemd zijn, is er vertrouwen. Het lijkt zo simpel, maar al te vaak ervaren wij dit als klant niet, en als organisatie houden we ons er ook vaak niet aan. Dus, wat te doen?
Weven
Een ding dat kan helpen, is onze interactie met anderen. Immers, als we dat doen, houden we onszelf een spiegel voor en wordt zeer snel feedback gegeven over het feit of we doen wat we zeiden dat we zouden gaan doen.
In bijgaand Visual Statement kunnen we twee relaties zien: de onderste is een wirwar en werkt niet, de bovenste is wat eleganter en weeft een knoop met de andere persoon.
Ik gebruik de metafoor van een ‘knoop’ omdat het als geen ander verbinding en de kunst van het weven suggereert – wat we zeggen en doen, met wat anderen zeggen en doen. Het is duidelijk dat het hier zowel kunst als wetenschap betreft, misschien wel meer een kunst dan een wetenschap.
Er is een oud gezegde: we moeten de wereld beter achterlaten dan hoe we deze aantroffen. Dit is een tijdloos doel, dat we samen moeten bereiken op onze eigen tijdige manier, dus misschien moeten we de vraag stellen: hoe verbeter ik al wevende de wereld?