Goed, iedereen heeft zijn eigen tempo en zijn eigen manier van dingen doen. Boerenslimheid, een vermogen om heel snel te handelen en moeilijke beslissingen te nemen. Het speelt allemaal mee. Maar voor het grotere plaatje, geldt dat je zonder vlijmscherpe hersens niet die briljante topondernemer wordt. Je wilt het whealen en dealen voorbij en durft je eigen waarheden aan de kant te zetten? 5 gedragskenmerken van slimme mensen.
Luisteren minder naar zichzelf
Dit gaat over het stemmetje dat je hoort als anderen aan het woord zijn of in het algemeen: altijd wanneer je informatie aan het opnemen bent. Dat stemmetje wil te pas en te onpas onderbreken, commentaar leveren. Het heeft altijd een oordeel klaar. Slimme mensen luisteren naar zichzelf, maar weten de toon van hun innerlijke stem te matigen. Zo zijn ze zich bewuster van wat er gezegd wordt. Er ontgaat ze minder.
Gaan de strijd aan met zichzelf
Zit jouw innerlijke ik toch op de praatstoel? Slimme mensen gaan de strijd aan met zichzelf. Dat houdt dat ze hun eigen oordelen weerleggen. Ze zijn instaat zichzelf te corrigeren. Dat doen ze door steeds een alternatief aan zichzelf voor te leggen, ze proberen een argument door de ogen van anderen te zien in plaats van blindelings te vertrouwen op hun eigen oordeel.
Ze zijn leergierig
Tot op zijn sterfbed was Albert Einstein bezig met zijn grote droom om het heelal te vatten in één enkele theorie. Wat hem kenmerkte en ook andere slimme mensen kenmerkt: ze stellen zich altijd leergierig op. De één heeft het van nature, dan ander moet meer tijd steken in het aanleren ervan. Kortom, stel je leergierig op als je wat slimmer gevonden wilt worden.
Weten de essentie bloot te leggen
Dit geldt voor vakidioten in het zakenleven helemaal. Die strooien er maar op los met halfbakken managementtheorieën, zonder te weten wat de bron van hun gedachtegoed is. Slimme mensen storen zich niet aan zulke dooddoeners, maar stellen zich open op. Ze luisteren ze aan en zien ze als startpunt van een gedachte. Ze passen altijd een inductieve manier van denken toe. Ze ontleden uitspraken door vervolgvragen te stellen en conclusies uit af te leiden. Zo komen ze tot de kern van dingen.
Focus op de boodschap
In deze tijd moet het allemaal snel en aantrekkelijk. Iemand die niet super sexy en gelikt zijn boodschap over weet te brengen, mag niet langer het podium betreden. Fout! Althans vanuit het perspectief van de slimme mens. Die kan heus wel een mooie slide of leuke anekdote waarderen, maar laat zich er niet door leiden. De slimme mens schrijft niet direct de boodschap af als de boodschapper misschien het verkeerde pak aan heeft.