Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 voorbeelden die de zin van leiderschap bewijzen

Het bestaansrecht van een organisatie moet blijken uit het dagelijks handelen. Doe zoals de Paus doet.

Mijn moeder weet al bijna 10 jaar niet meer wie ze zelf, haar man of haar oudste zoon is. Dag in dag uit zit ze vrijwel bewegingsloos in haar stoel. Ik vind het lastig haar te bezoeken, omdat – voor zover ik weet – haar bewustzijn weg is. Ze is nog wel mijn moeder, maar ik ben niet meer haar zoon.
Mijn zus Erica gaat wel bijna wekelijks naar haar toe. Onlangs vroeg ik haar waarom ze onze demente moeder nu vaker bezoekt dan toen ze nog gezond was. Haar antwoord: ‘Omdat ze ervan opleeft.’

Paus Franciscus doet het anders

Jorge Maris Bergoglio, als Paus Franciscus sinds maart 2013 turnaround-ceo van een van ’s werelds oudste multinationals, gaf de roomskatholieke kerk hernieuwde zeggingskracht door aan zijn naam een nieuwe missie te verbinden: help de armen. En die missie zette hij om in daden, hij draagt andere kleding, gebruikt een ander vervoermiddel en hanteert een andere toon. De kerk is niet minder conservatief en nog steeds gekant tegen abortus en homoseksualiteit, maar Franciscus’ houding is niet langer top-down vermanend, maar nevenschikkend. Zelfs atheïstische experts zien in hem inmiddels een groot leider.

De Loitte, sinds 1845

Flashback naar 1845. Daar ontdekte de kleinzoon van de Franse graaf De Loitte dat gezonde Engelse bedrijven met enige regelmaat toch failliet gingen, doordat ze hun administratie niet op orde hadden. William Welch Deloitte richtte daarom de firma op die zou uitgroeien tot ’s werelds grootste, niet-beursgenoteerde, professionele dienstverlener. Zijn intentie: voorkom de maatschappelijke misstand van onnodige faillissementen.

'En wat wilt u zelf?

Drie voorbeelden, drie zeer verschillende verhalen, één centrale boodschap. Waarom geven leiders leiding? Omdat ze de zin (de ‘purpose’) van hun daden helder voor ogen hebben; een intentie die bovendien verder reikt dan een individueel doel of concreet eigenbelang. Henry Ford constateerde in 1903 dat ‘any business that makes nothing but money is a poor business’ en sindsdien is bij herhaling vastgesteld dat een ‘sense of purpose’ het beste in mensen – en dus ook in organisaties – naar boven haalt. En dat leiders die gedreven worden door een betekenisvol doel over krachten lijken te beschikken waaraan meer individualistisch of materialistisch gemotiveerde mensen niet kunnen tippen. Toen president De Klerk Nelson Mandela vroeg: ‘En wat wilt u zelf?’ antwoordde deze: vrijheid voor alle Zuid-Afrikanen.

Zoveel mogelijk geld verdienen

De media getuigen dagelijks van wat er gebeurt als bedrijven hun bestaansrecht uit het oog verliezen en zich primair richten op zoveel mogelijk geld verdienen. De hele financiële sector merkt het: het vertrouwen is weg. En hoe zou de accountancy ervoor staan als onnodige faillissementen voorkomen topprioriteit was gebleven?

De 'why' van een organisatie

Het bestaansrecht, de ‘why’, van een organisatie moet blijken uit het dagelijks handelen. Intenties kunnen goed zijn, maar zijn op zichzelf nauwelijks merkbaar, laat staan meetbaar. Gedrag is dat wel. De paus rijdt in een Renault 4, niet in een gepantserde Mercedes. Mandela nodigde zijn cipier op Robbeneiland uit bij zijn inauguratie als president. Vraag kinderen wat een goed leider is en ze vertellen je wat ze van een goed mens verwachten. Door zinvol te handelen, til je jezelf en anderen naar een hoger niveau.

Zoals mijn zusje Erica elke week doet.

Meer van Ronald Meijers?