Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zet IT-abracadabra om in business-informatie

Wat is de overeenkomst tussen een ict-er en een Twitteraar? Geen begin van een slechte grap, maar een serieuse analyse van Podiumauteur Stephan Bosman.

Who gives a tweet’, een leuk Amerikaans onderzoek van Carnegie Mellon University onder twitteraars. De onderzoekers waren benieuwd naar wat twitteraars interessant vinden om te lezen. De Amerikanen zijn gematigd positief: slechts 36 procent van de tweets wordt lezenswaardig bevonden.

De twitteraars ergeren zich het minst aan tweets waarin vragen gesteld worden aan de followers. Maar waar ergeren ze zich wel aan? ‘Me now’ tweets. Tweets waarin mensen vertellen wat ze aan het doen zijn of hoe ze zich voelen. Slechts 22 procent van deze tweets wordt beoordeeld als lezenswaardig. Uit het onderzoek blijkt dat social media het best gewaardeerd wordt als het gebruikt wordt waar het voor bedoeld is: het delen van informatie. Ik zie hier een mooie overeenkomst met de hedendaagse IT-afdeling.

Doelgroep boeien

Ik kan het belang van soft skills voor de IT’er niet vaak genoeg benadrukken. Het belangrijkste doel hiervan is het op gang brengen van de communicatie tussen IT en de bestuursraad. Dit kan alleen zodra beide afdelingen dezelfde taal spreken en nuttige informatie delen. Voor managers is een technisch pleidooi van de IT-professional voor de nieuwste technieken al snel hetzelfde als een ‘me now’ tweet: praten over jezelf. De manager snapt niet waar het over gaat en ziet dus zeker de voordelen niet. Met als gevolg dat hij niet meer luistert en die nieuwe technologie – die het bedrijf zeker helpt groeien – er niet komt. Zonde, want door het technische verhaal te vertalen naar de businessvoordelen, was het management wellicht wel overstag gegaan.

Net als op Twitter en andere social media kanalen gaat het binnen organisaties om het boeien van je doelgroep. Welke unieke informatie kun jij de organisatie geven? Maak de vertaalslag, zoek je doelgroep en deel je kennis. Zo maak je de stap van IT-abracadabra naar business-informatie. Zeker weten dat dit je followers oplevert.
 

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Stephan Bosman, directeur van IT-detacheerder neomax.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'