Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wet Verbetering Poortwachter uitgelegd

Een langdurig zieke werknemer moet volgens de Wet Verbetering Poortwachter begeleid worden. Deze wet is voor veel werkgevers en werknemers echter een wet met nog veel vraagtekens.

Dit is de ervaring van het Poortwachtersloket. Nick Hille, initiatiefnemer van het Poortwachtersloket, ervaart dit iedere dag. "Zowel werkgevers als werknemers komen met elementaire vragen bij ons, met name vragen over het zogenaamde 2e spoor."

Het 1e spoor

De Wet Verbetering Poortwachter kent in hoofdlijnen twee begeleidingstrajecten het zogenaamde 1e spoor en het eerder genoemde 2e spoor. Tijdens het 1e spoor wordt eerst gekeken hoe snel de werknemer kan terugkeren in eigen werk. Is dit gezien zijn of haar beperkingen niet mogelijk kijken we binnen het eigen bedrijf of er vervangend werk is. "Dit is allemaal vertrouwd en niet bedreigend, immers de werknemer keert terug in een vertrouwde omgeving en vaak veranderen de arbeidsvoorwaarden ook niet, aldus Hille.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het 2e spoor

‘Maar als het 2e spoor moet worden ingezet zien we ineens grote veranderingen’ geeft Nick aan. Immers er is vastgesteld dat terugkeer naar eigen functie niet gaat lukken gezien de beperkingen en binnen het eigen bedrijf is ook geen andere functie beschikbaar is. Dan zal naar een functie buiten het eigen bedrijf gezocht moeten worden. Het 2e spoor is gestart. Hille: "Daarmee komt de onzekerheid naar boven. Zeker als een werknemer al geruime tijd eenzelfde functie heeft uitgevoerd en daartoe ook is opgeleid. Wat moet hij dan gaan doen?"

Dit vraagt een goede begeleiding en uitleg. Het is daarom goed om werknemers die langdurig ziek dreigen te worden direct goed in te lichten over het traject 1e en 2e spoor. "Dan wordt veel onduidelijkheid voorkomen, beter nog informeer alle werknemers in het personeelshandboek over deze procedures en laat u als werkgever ook goed voorlichten."

Maar vaak is deze voorlichting/informatie niet gegeven; als dan een 2e spoor wordt ingezet moet eerst aan de zieke werknemer uitgelegd worden wat dit betekent vaak stagneert het traject. Immers de zieke werknemer moet wennen aan de gedachten van ondermeer een andere baan/functie (kan ik dit wel, is mijn opleiding voldoende), arbeidsvoorwaarden, verlies aan inkomen, solliciteren, afwijzingen en daarmee teleurstellingen. "De eerder genoemde onzekerheid neemt alleen maar toe, onze adviseurs die vaak 2e spoor trajecten begeleiden moeten in het begin van een dergelijk traject veel uitleggen en toelichten zeker aan de werknemer." Daarnaast moet ook de werkgever geïnformeerd worden.


Meer informatie Poortwachtersloket

Over het podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.