Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Welke God schuilt er in jou en je collega’s?

In elk persoon schuilt een God of Godin. Dat is het uitgangspunt van In touch women resource management, een bedrijf op het gebied van talent- en organisatieontwikkeling.

Bedrijven zijn te vergelijken met de berg van Olympus, het huis van de Griekse Goden (volgens de mythe). De Goden staan weer in verband met de teams binnen die bedrijven. Dat is de visie van Elisa de Groot, mede-eigenaar en oprichter van In touch women. Zij maakt gebruik van de verschillende Goden om mensen binnen teams te karakteriseren. Als je eenmaal weet welke God(in) je zelf bent, kun je ook bekijken welke kwaliteiten je van nature minder bezit en kun je dit trainen. Het is ook erg handig om te weten welke God in jouw collega schuilt, zodat je weet hoe je met bepaald gedrag iets kunt bereiken en waar die persoon juist 'allergisch' voor is.

Iedereen heeft stukjes van de verschillende Goden in zich

Elke God(in) heeft andere kwaliteiten en valkuilen. Hoe weet je welk type jij bent? Door simpelweg te kijken naar de karaktertrekken van de verschillende types. Handig om te weten is dat je niet gebonden bent aan één specifieke God of Godin. Iedereen heeft stukjes van de verschillende types in zich. ‘Het is maar net welke kwaliteiten je traint en welke je inzet’, aldus De Groot. We zetten er een paar op een rij, gebaseerd op het boek ‘Stratego voor vrouwen’ van Elisa de Groot.

Mannen

Zeus (de topman): Dit is de Alfa onder de mannelijke Goden. Hij is een leider en strateeg. Een dominant persoon en erg besluitvaardig. Minpunten zijn dat Zeus snel losstaat van de werkelijkheid, omdat hij alles zelf wil doen en dus veel alleen besluit. Uit kritiek op een Zeus nooit en public, want daar kan hij niet tegen. En zorg dat je een voorstel kort en krachtig formuleert, want als het te langdradig wordt haakt hij al snel af.

Hermes (de netwerker): Hij is charmant, communicatief sterk, vernieuwend en inventief. Je ziet een Hermes er altijd verzorgd bijlopen, hij houdt van complimentjes over zijn uiterlijk. Een Hermes kent het politieke spel binnen een bedrijf en kiest zijn strategie. Minpunten zijn dat een Hermes zich liever niet sterk uitdrukt, omdat hij nog van gedachten kan veranderen. Een Hermes blijft niet vaak lang op dezelfde positie werken, want hij heeft van nature niet veel strategisch inzicht. Deze mensen werken vaak als interimmanagers of in marketing en sales.

Apollo (de kroonprins): Hij is ambitieus, logisch, objectief en doelgericht. Een Apollo heeft weinig empathie en richt zich vooral op de feiten en cijfers. ‘Denk aan Mark Rutte.’ De beste manier om invloed op deze man uit te oefenen, is om een businesscase te presenteren. Zorg dat het gestaafd is op feiten en cijfers, zo komt het veel beter over bij een Apollo. Blijf weg van gevoel, emotie en empathie, dat werkt juist averechts.

Poseidon (de emoman): Dit type God is juist heel gevoelig en emotioneel. Daardoor ervaart hij grote hoogtes en diepe dalen. Hij is chaotisch en kan het politieke spel binnen een bedrijf niet goed spelen. Als hij in een dal zit, kan hij daarom ook flink uithalen of boos worden. Hij heeft zijn emoties niet goed onder controle, daarom werkt hij meestal niet op hoge functies en zie je een Poseidon meer binnen het mkb werken. Daar heeft hij minder last van de politieke spelletjes die horen bij een topfuncties binnen corporate bedrijven.

Hephaistos (de vakman): Hij werkt vaak alleen, is heel creatief en vaardig met zijn handen. Je ziet veel van deze types bij IT-afdelingen of als chirurg in een ziekenhuis. Hephaistos heeft moeite met hiërarchie en kan zich verongelijkt voelen, niet genoeg gewaardeerd. Daarom werkt het bij dit type God goed om voordat je om iets vraagt eerst met een complimentje te komen over zijn vakmanschap. Daardoor voelt hij zich meer gewaardeerd. Kom je met een voorstel en wil je dat hij achter je staat? Zorg dan dat het voorstel ervoor zorgt dat hij zijn werk beter kan doen. Als hij het ergens niet mee eens is, zegt hij ‘ja’ maar doet hij het niet. Hij is ‘allergisch’ voor Zeus en Athena (zie onder), zij vertegenwoordigen immers de hiërarchie.

Vrouwen

Athena (de topvrouw): Zij is de gelijke van Zeus op vrouwelijk gebied: ambitieus, praktisch ingesteld, rationeel, strategisch en voelt zich thuis in een mannencultuur. Hetzelfde geldt hier als voor de Zeus-types: benader ze niet met een lang verhaal en ga niet twijfelen als je met een voorstel komt. Wees kort en krachtig en formuleer je zaak op een heldere wijze.

Artemis (de onderneemster): Ze is assertief, onafhankelijk, vrijheidslievend en idealistisch. Ze kan moeilijk omgaan met de politieke spelletjes binnen een bedrijf, want ze vindt transparantie en eerlijkheid erg belangrijk. Ze heeft altijd een mening, is assertief en kan soms bot overkomen. Het gevaar voor bedrijven is dat je haar kwijtraakt vanwege de politieke cultuur, want dan vertrekt ze simpelweg.

Demeter (de zorgzame vrouw): Een Demeter is moederlijk, zorgzaam, sociaal en gul. Ze wil weten wat er speelt en zorgt voor een goede sfeer binnen het bedrijf. Ze onthoudt wat mensen haar vertellen en komt daar later op terug met vragen als ‘Hoe is het nu met je vader? en ‘Hoe was je vakantie?’. Minpunten van Demeter zijn dat ze zichzelf wegcijfert, want anderen gaan altijd voor. Ze kan opdringerig overkomen vanwege haar enthousiasme en zorgzaamheid, een Athena kan daar bijvoorbeeld niet goed tegen.

Aphrodite (de verleidster): Ze is impulsief, sensueel, creatief, enthousiast en gepassioneerd. ‘Dit is het meest effectieve type als je iets wil bereiken.’ Aphrodite neemt graag het podium, ze is aanwezig. Ze kan goed out-of-the-box denken en gebruikt veel humor. Ze is nogal flirty, maar kan daardoor ook als oppervlakkig gezien worden.

Hestia (de ingetogen vrouw): Dit is een echte raadsvrouw. Ze is graag alleen, gelijkmatig en kan goed reflecteren. Het is een achtergrondpersoon, een denker. Ze zal niet snel uit zichzelf spreken, maar als ze iets te zeggen heeft is het waardevol. Ze kan goed verbanden leggen en is inhoudelijk sterk. Zorg dus als manager dat je haar aan het woord laat, want ze is waardevol voor je organisatie. Let op: een Hestia kan niet direct reageren op nieuwe informatie die naar de tafel wordt gebracht. Zij moet hier eerst over nadenken en komt daarna met een goede reactie. Push haar dus niet om direct te reageren.

Persephone (het meisje): Ze is ontvankelijk, flexibel, luchthartig en staat open voor dromen en fantasie. Minpunten van dit karakter zijn dat Persephone geen eigen mening heeft en afhankelijk is van wat anderen vinden. Ze is wispelturig. Daarentegen kan ze wel onbevooroordeeld vragen stellen en luisteren naar iemand.

'Hermes doet het goed als manager, maar voor strategische functies heeft hij te weinig inhoud'

Topcombinaties

De meest voordelige combinaties van de types voor mensen die als manager of ceo werken, zijn volgens De Groot Athena met Aphrodite voor de vrouwen. ‘Zet ook nog een beetje Demeter in, zodat je ook aandacht hebt voor de mensen en niet wordt gezien als afstandelijk. Aphrodite moet erbij voor de humor, energie en vrouwelijkheid. Voor de mannen is dit Zeus, Apollo en Hermes. Een Hermes doet het goed als manager, omdat hij innoverend is en goed kan netwerken. Maar voor strategische functies heeft hij te weinig inhoud. Daarom heb je ook Zeus nodig voor topfuncties.’

Train de Goden die je van nature minder bezit

Trucjes

Iedereen heeft dus kwaliteiten van verschillende God(inn)en in zich, maar hoe zorg je ervoor dat je meer Demeter kunt inzetten als je een echte Athena bent? ‘Als je een kwaliteit wil ontwikkelen die je van nature minder of niet bezit, kun je dit trainen. Ik heb zelf minder Demeter in me, waardoor ik niet goed ben in dingen onthouden die mensen vertellen over persoonlijke situaties. Daar kun je natuurlijk een trucje voor verzinnen. Ik schrijf het altijd op en check mijn notities voor ik weer een afspraak heb met die persoon, zodat ik ook nog weet wat die persoon me de vorige keer vertelde. Dat is effectief.’

Dit geldt eigenlijk voor alle situaties, volgens De Groot. ‘Als je een meeting hebt met iemand, waarbij je een voorstel gaat doen of iets wil van de ander, is het effectief om van tevoren in te schatten wat voor type persoon de ander is. Als je dat weet, kun je er goed op inspelen en vergroot je je kansen op succes. Ik kijk bijvoorbeeld van tevoren altijd op LinkedIn en Google de persoon in kwestie. Misschien heeft hij of zij interviews gedaan, waarbij ik uit de uitspraken kan afleiden met welk type God(in) ik te maken heb.’

Hoe is een verdeling van Goden anders dan iemand indelen in een hokje van de kleurenmatrix? 'Er zijn meer Goden dan kleuren en bovendien wordt er onderscheid gemaakt tussen man en vrouw.'
Lees ook de column die Kristel Groenenboom schreef over de kleurenmatrix.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoofdafbeelding en afbeelding 1 via Getty. Afbeelding 2 door Sebastiaan ter Burg via Flickr, overige afbeeldingen via Dashmote.