Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom we merken volgen op Facebook of Twitter

Starbucks telt inmiddels ruim 12 miljoen vrienden op Facebook en bijna een miljoen volgers op Twitter. Coca Cola telt 10 miljoen vrienden op Facebook, Adidas bijna 4 miljoen en Armani gaat richting 500.000. Maar waarom doen mensen dat eigenlijk?

Recent Zweeds onderzoek onder bloggers en de lezers van blogs geeft een interessant inkijkje in hun beweegredenen. In het onderzoek kwam onder meer de vraag aan de orde waarom deze mensen een merk volgen op Twitter of Facebook. Een soortgelijk onderzoek werd overigens vorig jaar gedaan door Razorfish. Uit dat onderzoek kwam als belangrijkste reden naar voren het verkrijgen van speciale aanbiedingen of exclusieve informatie. Het Zweedse onderzoek liet iets andere resultaten zien.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Merkassociatie staat bovenaan

Uit het Zweedse onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden voor mensen om een merk of bedrijf via social media te volgen, is dat ze aan anderen willen laten zien dat ze dat merk cool vinden. Ze willen zich dus met het merk associëren. Het verkrijgen van exclusieve informatie of het ontvangen van speciale aanbiedingen blijkt dus (iets) minder belangrijk. Maar is dat gek? Waarschijnlijk niet want merken worden altijd al gebruikt voor het creëren van een identiteit. Daarom zou het volgen van Nike op Facebook wel eens dezelfde rol kunnen vervullen als het dragen van een Nike t-shirt. Het vertelt anderen immers wie we zijn.

Uitkomst

De antwoorden uit het Zweedse onderzoek op de vraag "Waarom volg je een merk op Twitter of Facebook?" zijn als volgt:

1. Om anderen te laten zien dat ik een merk cool vind (45,4%)
2. Ik volg geen merk (32,2%)
3. Vanwege de aanbiedingen (24,9%)
4. Om exclusieve informatie te ontvangen (24,9%)
5. Zodat ik als eerste informatie over het bedrijf krijg (21,5%)
6. Om onderdeel te zijn van een groep mensen met dezelfde interesse (20,5%)
7. Omdat het leuk is (20,3%)
8. Omdat ik voor het bedrijf werk (7,1%)
9. Omdat iemand mij gevraagd heeft dit te doen (6,9%)

We volgen merken dus op Twitter of Facebook vanwege een verscheidenheid aan redenen. Maar de belangrijkste is om je met het merk te associëren. Daarnaast blijft het ontvangen van speciale aanbiedingen en exclusieve informatie van groot belang. Al kun je je afvragen in hoeverre de exclusiviteit onder druk komt te staan als je onderdeel uitmaakt van een groep van 5 miljoen.

Betrek mensen bij je merk

De conclusie die we kunnen trekken is dat mensen die merken volgen via social media of al loyale klanten zijn of erg geïnteresseerd zijn om klant te worden. Het is dus aan marketeers om deze kansen op te pakken en hierop in te spelen. Met andere woorden, maak gebruik van social media om mensen bij je merk te betrekken en je merk te versterken!

Lees ook 'De nieuwe regels van social media'