Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom u opnieuw het wiel moet uitvinden

In veel organisaties vinden werknemers geregeld het wiel opnieuw uit. Onproductief, tijdrovend en kostenverslindend, denken sommige mensen. Toch ziet Podiumauteur Luc Timmers ook voordelen in het opnieuw uitvinden van het wiel. 

Voor menigeen schijnt het heel erg te zijn dat wij een wiel nogmaals proberen uit te vinden. Ik word er namelijk vaak aan herinnerd dat waar wij mee bezig zijn allang bedacht is. Door officiële instanties zoals de afdeling Beleid (met een hoofdletter) in opdracht van officiële instanties zoals De Directie (met twee hoofdletters). "Lees de officieel vastgelegde, van X.0 versienummer voorziene en met behulp van officiële procedures en getoetst door officiële liefst externe instanties vastgestelde procedures, richtlijnen, werkinstructies, voorschriften er maar op na", is steevast de reactie. 

Voordelen van zelf bedenken

Nog bezijden het feit dat wat zij bedacht hebben ook al lang vóór hen door anderen bedacht is, ontnemen diegenen die dat zeggen ons de prachtige emoties van het zelf ontdekken. Zo was ik laatst in Barcelona in de Sagrada Familia. De bouw daarvan is bezig sinds 1881 en er zijn al miljoenen mensen vóór mij op bezoek geweest. Toch was het voor mij een ontdekking, een emotionele ervaring die ik niet had willen missen.

Samen met elkaar de emoties doormaken van het ontdekken en bedenken wat allang ontdekt en bedacht is. Geen boeken of handboeken raadplegen, geen instructies van anderen accepteren, maar ons eigen werk beschrijven en opschrijven, trots zijn op wat we doen en al lerend en doende bedacht hebben.

Want pas dan kunnen wij, met verstand én gevoel, herkennen en erkennen dat wat door anderen bedacht is en door ons opnieuw uitgevonden, waardevol, toepasbaar en werkbaar is. Ja, wij vinden het wiel opnieuw uit. En ja, dat wiel is rond. Zoals alle andere wielen. Maar het is wel óns wiel.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door 
Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'