Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Jumbo-ceo Ton van Veen: de briljante onderhandelaar die mensen ‘ziet’

Ton van Veen volgt Frits van Eerd permanent op als ceo van supermarktconcern Jumbo. Een profiel van de man die het familiebedrijf naar een omzet van boven de 10 miljard liet groeien en het nu gaat leiden. 'Ton is echt 100 procent een mensenmens.'

ton van veen jumbo ceo
Foto: Jumbo

Midden in de drukste periode van het jaar – vlak voor kerst – komt Ton van Veen ineens op een zaterdag binnenstappen. Met, Brabantser kan het niet, worstenbroodjes voor de hele zaak. ‘Dan denk je: Ton, wacht even: je hebt een bedrijf met 10 miljard omzet te runnen!’

Maar het tekent Van Veen wel, zegt Remy Sebas Rombouts. Hij is patissier en oprichter van chocoladeketen Coco & Sebas, waar de Jumbo-ceo vennoot is. ‘Hij is absoluut een mensenmens. Hij zegt iedereen gedag als-ie langskomt, geeft iedereen een handje, loopt ook even de productieruimte binnen.’

Cv Ton van Veen

1993-1997
KPN, diverse financiële managementfuncties
1997-2004
Campina, diverse financiële directieposities
2004-2022
Jumbo, cfo
2022-heden
Jumbo, ceo

Ton van Veen: onverwacht ceo van Jumbo

Het kan goed zijn dat Van Veen (1969) de komende tijd op zaterdag zelfs geen tijd meer vindt om even langs te wippen bij Coco & Sebas, want sinds begin maart is hij definitief ceo van Jumbo.

Dat was niet helemaal volgens plan. Van Veen, sinds jaar en dag de financiële topman bij de Veghelse grootgrutter, was een jaar geleden juist commissaris geworden, vermoedelijk met het voornemen iets meer tijd vrij te maken voor andere bezigheden.

Van Veen was en is veel meer dan een ‘gewone’ cfo die zich tot de cijfers beperkt

Hij is behalve mede-eigenaar van de chocolatier immers ook commissaris bij cosmeticaketen Rituals, voetbalclub PSV en de sportploegen van Team Jumbo-Visma. En niet te vergeten een gezinsman die zijn twee dochters en twee zoons graag om zich heen heeft. Dat mocht nog even niet zo zijn.

Afgelopen herfst legde ceo Frits Van Eerd zijn taken neer vanwege het strafrechtelijk onderzoek dat tegen hem liep. Van Veen, de dealmaker die met de overnames van Super de Boer, Emté, C1000, Hema en meer de omzet van hun bedrijf tot boven de 10 miljard euro had helpen stuwen, nam de leiding over van Frits. Eerst tijdelijk, als gedelegeerd commissaris, maar sinds 6 maart toch permanent, als ceo.

De logische opvolger van Frits van Eerd

‘Wat er is gebeurd, had natuurlijk niemand ooit voor mogelijk gehouden. Dit zal Ton echt doen omdat de familie een beroep op hem heeft gedaan, vermoed ik. En in dit familiebedrijf is hij ook de meest logische persoon als opvolger,’ zegt Douwe Snel. ‘Dit is niet zomaar een bedrijf: je moet het vertrouwen van de familie hebben. En dat heeft Ton.’

Snel heeft een jaar of acht in verschillende functies met Van Veen samengewerkt bij Jumbo, de laatste jaren als directielid verantwoordelijk voor de M&A, het vastgoed en de relatie met de franchise-ondernemers. Om een idee te krijgen of de voormalige cfo van Jumbo de gedroomde leider is van het supermarktconcern, moet je één ding begrijpen: Van Veen was en is veel meer dan een ‘gewone’ cfo die zich tot de cijfers beperkt.

Welnee, zegt Snel: ‘Hij bemoeide zich met de commerciële en operationele gang van zaken en deed de overnames naast zijn eigen portefeuille, waar ook finance onder viel. Hij had gewoon een brede interesse en de gave om veel ballen tegelijk in de lucht te houden.’

Dat, plus de innige vertrouwensband die hij opbouwde met de familie Van Eerd, maakt hem tot een logische ceo. ‘Het is een rol die hem past, al zal hij er niet om gevraagd hebben. Hij is een echte leider.’

ton van veen jumbo naaldwijk
Ton van Veen in oktober 2022 bij de opening van een Jumbo Foodmarkt in Naaldwijk. Foto: Jumbo

Met als heel goede eigenschap, zegt retailexpert Paul Moers, dat hij openstaat voor kritiek en ook kritisch durft te zijn op zichzelf en zijn bedrijf. Moers had Jumbo aan de schandpaal genageld toen de supermarkt rond het WK in Qatar blunderde met een reclamespot vol vrolijke bouwvakkers.

‘Ik had toevallig een gesprek met hem en ik dacht: die dondert me meteen eruit. Maar hij zette de deur letterlijk en figuurlijk wagenwijd open: ‘Dit soort kritiek hebben we nodig, ik snap dat je deze spot een uitglijder vindt en we willen het graag beter doen.’ En je merkt ook dat hij echt luistert naar je’, aldus Moers.

Ton van Veen: man van spectaculaire overnames

Van Veen kent Jumbo én de familie Van Eerd dus van voor tot achter. Maar van een afstand is Van Veen toch vooral bekend om de spectaculaire overnames die hij voor Jumbo voor elkaar wist te boksen.

Na een paar jaar als controller en cfo bij Campina startte hij in 2004 bij wat toen nog een regionale Brabantse supermarkt was, geleid door stamvader Karel van Eerd. Met Super de Boer en C1000 namen de Van Eerds tot twee keer toe een grotere concurrent over. Inmiddels is Jumbo de landelijke nummer twee na Albert Heijn, met zo’n 100.000 medewerkers en heeft de familie met investeringsmaatschappij Parcom een belang in Hema.

Hij is analytisch sterk en stelt op een gegeven moment de juiste vragen

‘Hij doorziet dingen snel en is echt geniaal in de financiële constructies, in de sommetjes die je moet maken om een overname rond te krijgen’, zegt Moers. ‘Super de Boer was tig keer zo groot, dat lukt Jumbo never nooit dacht je dan. Maar dat hadden ze goed gezien: dan kochten ze een pakket winkels voor een goede prijs, en verkochten een deel voor de hoofdprijs.’

Van Veen dankte in die tijd de eretitel ‘man van 900 miljoen’ aan het bod op C1000. En een reputatie als geniale, keiharde onderhandelaar. Maar desondanks een mensenmens? Ja, dat kan heel goed samengaan, hoor je van verschillende kanten.

Analyticus die mensen kan managen

Voormalig Jumbo-directielid Snel had zelf een achtergrond in de M&A en werd al snel door Van Veen betrokken bij de overnames. ‘Ton kan mensen lezen. Hij kent daardoor hun kwaliteiten en weet de juiste personen om zich heen te verzamelen. En hij geeft ze dan ook een duidelijke rol: hij is goed in staat om zijn medewerkers vertrouwen te geven en zelf op de achtergrond te sturen als het nodig is.’

Wat ook getuigt van leiderschap: Van Veen kan ervoor zorgen dat zijn medewerkers nét een tandje bijzetten en succesvol zijn. ‘Of twee tandjes. Hij zorgt dat mensen leveren en is niet snel tevreden met de status quo, denkt altijd aan de volgende stap, en die erna’, aldus Snel.

Maar dat doet Van Veen subtiel. ‘Hij is analytisch sterk en stelt op een gegeven moment de juiste vragen: ‘Heb je het zo al eens bekeken, heb je hieraan gedacht?’ En dan kwam hij met dingen die ik zelf nog niet had gezien. Een goede sfeer staat voor hem voorop. Dat je samen lol in je werk hebt.’

Dat gevoel voor mensen draagt ook bij aan het succes van overnamegesprekken. ‘Hij is erg gericht op de beslissers: wie bepaalt of een deal doorgaat, welke belangen spelen en wat is ervoor nodig om ze mee te krijgen? Dat gaat nooit alleen maar om geld, dat is het leuke van het vak’, zegt Snel.

Van Veen kan volgens hem goed uitleggen waarom een deal voor alle betrokkenen logisch en goed is. Als onderhandelingen muurvast zitten, is hij degene die binnenkomt en iets slims doet wat de boel vlot trekt. ‘Hij blijft altijd aan de bal. Dat heb ik wel van hem geleerd: zorg dat je duidelijk bent, dat je snelheid maakt en de regie houdt.’

ton van veen jumbo
Ton van Veen is. Foto: Jumbo

Compagnon bij Coco & Sebas

Vergeleken met die miljardenbusiness is Coco & Sebas met zijn acht filialen maar nietig, zegt oprichter Sebas Rombouts. Maar ook hij heeft vorige maand een relatief enorme overname gedaan: 18 failliete Leonidaswinkels worden omgebouwd tot Coco & Sebas. Toeval?

‘Nou, hij kijkt vooral achter de schermen mee. Maar ik leer ontzettend veel van de manier waarop hij over dingen spreekt, daarmee coacht hij me vaak onbewust. Hij liet me inzien dat je zelf in zakelijke onderhandelingen heel menselijk kunt zijn, als je iedereen erbij betrekt en het gevoel geeft dat je met elkaar het succes kunt delen.’

Van Veen kwam in 2017 min of meer aanwaaien bij Coco & Sebas: de huisbank had een relatie uit Oirschot die wel benieuwd was naar het snelgroeiende merk. ‘Dus ik naar het hoofdkantoor van Jumbo. Maar ik dacht wel: wat gaan we daar doen?’

Van Veen moet snel een paar harde besluiten nemen, want Jumbo moet terug naar de originele formule

Het werd een leuk gesprek, en Van Veen wilde weleens langskomen. ‘Zat-ie de volgende dag in zijn spijkerbroek in ons atelier. Hij vond de combinatie van een ambachtelijk bedrijf met het ondernemerschap en bouwen van een merk zo interessant, dat hij zichzelf aanbood als adviseur. Onbezoldigd.’

De klik was zó groot, dat Van Veen een tijd later instapte als compagnon. ‘Ton is er om de twee weken voor een bak koffie. Daar maakt hij tijd voor. En hij is voor mij als persoon van enorme waarde. Hij is zó’n atypische zakenman en ceo: echt 100 procent een mensenmens. Hij weet dat je als ondernemer bouwt op je mensen. Dat je hard kunt zijn op de inhoud, maar er ook voor je mensen moet zijn. Dat is denk ik wel het allermooiste wat we met elkaar delen.’

De uitdaging van Jumbo: kosten omlaag, merk weer smoel geven

Ton van Veen geniet vertrouwen van de familie, de medewerkers en Jumbo-ondernemers. Hij kent Jumbo van voor tot achter en is zowel analytisch sterk als een empathisch leider. Dat betekent niet dat hij een routineklus krijgt aan het leiden van de supermarktgigant. Jumbo maakt snelle groei door, ook in de breedte dankzij de restaurants van La Place, het belang van de familie in de Hema en de samenwerking met flitsbezorger Gorillas. Nu is het tijd om te consolideren.

Retailexpert Paul Moers zegt het iets kernachtiger: ‘Hij moet snel een paar harde besluiten nemen, want Jumbo moet terug naar de originele formule van Karel van Eerd: every day low prices. Jumbo is als merk aan het fladderen geweest en Van Veen moet terug naar de tekentafel. Moet je zo nodig alles en iedereen sponsoren? Zijn al die spaaracties nodig? Het is allemaal ruis. Je weet niet meer waar het merk staat.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lage prijzen betekent wat Moers betreft dus: weg met overbodige franje en het mes in de kosten. ‘Door al die overnames is er een hoofdkantoor met een waterhoofd ontstaan. Daar moet hij ook naar kijken. Maar La Place is ook een issue. En de Hema is er nog lang niet, ook al zit daar een geweldige ceo op. Jumbo heeft stappen gezet in België, maar dat is een ontzettend lastige markt.’

‘Van Veen moet prioriteiten gaan stellen. Aan de ene kant de kosten in de tang nemen, maar aan de andere kant zorgen dat de creativiteit die er binnen Jumbo is, beter naar buiten komt. Dat het merk weer zijn eigen koers vaart en smoel krijgt. Zoals met die regel dat je als vierde in de rij je boodschappen vergoed kreeg. Dat was een kneitergrote innovatie. Jumbo heeft Ton van Veen echt hard nodig.’

Lees meer over retail en supermarkten: