In 2009 werd in heel Europa voor 23 miljard euro aan boeken verkocht. Toch ziet de toekomst er niet bepaald zonnig uit, nu het e-book recordomzetten haalt.
Erger nog: bijna de helft van de mensen die daarop overstapt, zegt nóóit meer een papieren boek te zullen kopen.
De cijfers van de Federation of European Publishers (FEP) zijn indrukwekkend. In 2009, het dieptepunt van de crisis, gingen nog steeds evenveel boeken over de Europese toonbanken als in 2008. De omzet van 23 miljard euro was slechts een fractie lager dan in 2008. ‘Mensen herontdekken de waarde van boeken – en hun value for money – voor allerlei doelen: als geschenk, als middel om vaardigheden te ontwikkelen en zelfs als een manier om de crisis beter te begrijpen – of om hem te vergeten’, verklaarde FEP-voorzitter Fergal Tobin de mooie cijfers.
Sterker nog: de stroom nieuwe boeken lijkt welhaast onstuitbaar. In 2009 kwam het onvoorstelbare aantal van 515.000 nieuwe titels in de boekhandel, dat is omgerekend ongeveer 1 boek per 1.400 Europeanen. De boekuitgeverij biedt bovendien (full time) werk aan zo’n 135.000 mensen.
Opmars onmiskenbaar
Die mensen mogen zich – ondanks de schijnbare crisisbestendigheid van het vak – echter wel zorgen gaan maken. De opkomst van het e-book is immers onmiskenbaar en lijkt nu ineens in een stroomversnelling te raken. De omzet van ebooks bedroeg in de VS in de eerste drie kwartalen van dit jaar ruim 288 miljoen dollar.
Jarenlang leek de online revolutie aan de boekwinkel voorbij te gaan. Waar downloaden de muziekindustrie bijkans de nek omdraaide, en de filmindustrie een aardige klap toediende, leek de boekenwereld het digitale tijdperk moeiteloos te ontlopen.
Die tijd is echter voorbij. De initiatieven om ook het lezen digitaal te krijgen buitelen over elkaar heen. Zo lanceerde Google deze week zijn eBooks, een webwinkel voor digitale boeken, dat al een bibliotheek herbergt van ruim drie miljoen titels. Bijzonder is dat de boeken niet worden gedownload, maar gelezen worden in de cloud; ze blijven dus op de servers van het zoekmachinebedrijf staan, maar zijn wel te lezen via e-lezers, smartphones en tablets.
Webwinkel Amazon kwam onlangs ook al met een nieuwe manier om haar e-books te lezen. Met Kindle for the Web kunnen gebruikers hun digitale boeken nu ook via een webbrowser lezen.
Domino project
Ondertussen werkt internet- en marketinggoeroe Seth Godin aan een manier om het klassieke uitgeefmodel helemaal te omzeilen. Hij heeft, samen met Amazon, het Domino Project aangekondigd. In dit project zullen verschillende auteurs zes boeken gaan schrijven, die door Amazon worden uitgegeven, maar door Godin worden geproduceerd. Hij probeert op die manier de traditionele uitgevers, die hij ooit ‘fundamenteel defect’ noemde, overbodig te maken.
Maar misschien nog wel het meest zorgwekkende voor de aloude boekenuitgever is de consument. Die blijkt volgens een recent onderzoek namelijk helemaal niet zo van papier te houden als vaak wordt gedacht, maar, eenmaal overstag voor het e-book, daar ook meteen niet meer vanaf te krijgen. Van de recente e-bookkopers zegt een bijna onvoorstelbare hoeveelheid van 98 procent daarmee ‘bijzonder tevreden’ te zijn. Ook zegt 42 procent van hen besloten te hebben nooit meer papieren boeken aan te schaffen. En dat blijken vooral heavy users te zijn, gedomineerd door 35 tot 50-jarigen.
Slechts één hoop lijkt de boekuitgevers nog te resteren. We worden allemaal elk jaar weer jarig. En elk jaar vieren we weer Sinterklaas en Kerstmis. En zo’n e-book een beetje leuk inpakken en onder de boom leggen, tja, daar moeten ze nog een keer iets op vinden…
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.