Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe revolutie in oude zakken

De Amerikaanse sociale media-goeroe Gary Vaynerchuk publiceerde onlangs zijn tweede boek. Net als veel sociale communicatie zelf is het vooral méér van hetzelfde.

BOEKRECENSIE

Titel: The thank you economy
Auteur: Gary Vaynerchuk
Uitgeverij: Harper
Pagina's: 240 Sociale media zijn een boeiend fenomeen, in de eerste plaats omdat ze een manier van communiceren mogelijk maken die soms onverwachte resultaten oplevert, maar vooral omdat er een verwachting omheen wordt gecreëerd alsof een compleet nieuwe wereld is aangebroken. Door sociale media-goeroes worden bedrijven op het hart gedrukt dat ze groot gevaar lopen, dat ze in deze revolutie mee moeten óf erdoor omver worden geblazen. Afgebluft bezoeken talloze managers de congressen van de goeroes, en lezen ze hun boeken, om vooral te proberen te begrijpen hoe dat gevaar in elkaar steekt.

Bestseller Crush it

In de VS is Gary Vaynerchuk een van de bekendste van deze nieuwe goeroes. Hij transformeerde de wijnhandel van zijn vader tot een grootschalig internetbedrijf en schreef daarover de bestseller ‘Crush it’. Vooral het gebruik van sociale media in zijn bedrijf maakten indruk. Vaynerchuk is inmiddels een veelgevraagd spreker en verschijnt regelmatig op tv.

Veelbesproken Zappos

In zijn onlangs verschenen tweede boek, The thank you economy, doet Vaynerchuk 3 dingen. Hij gaat in op het belang van goed klantencontact voor bedrijven, vertelt welke rol sociale media daarin kunnen spelen en geeft voorbeelden van bedrijven die ermee bezig zijn. Een van de voorbeelden is het veelbesproken Zappos, de internet-schoenenwinkel waar de klanttevredenheid extreem hoog in het vaandel geschreven staat.

De wereld na internet 2.0

Het lastige van de sociale media-goeroes is dat hun verhaal telkens hetzelfde klinkt. Ze vertellen hoe ‘groot’ de ontwikkeling is (hoe snel Facebook groeit, hoeveel mensen bepaalde merken op Twitter volgen etc.). Ze geven individuele gevallen van mensen die bijvoorbeeld via Twitter een vraag hebben gesteld en goed geholpen zijn, en nu ‘blije klanten’ zijn. Verder laten ze niet na om te herhalen dat de wereld na internet 2.0 nooit meer hetzelfde zal zijn. Bij Vaynerchuk heet het ‘something greater than any single revolutionary platform’ dat bovendien het begin is van ‘an entirely new business era’. Goeroes zouden goeroes niet zijn als de zaak niet een beetje zouden opkloppen. Op zijn minst moeten ze zichzelf belangrijk maken, nietwaar?

Effecten social media overdreven

Maar waarom de opkomst van sociale media nou zo’n alles opzij blazende ontwikkeling zou zijn, wordt maar niet duidelijk. Natuurlijk: Twitter en Facebook zijn grappige communicatievormen en incidenteel kunnen ze gevolgen hebben voor bedrijven en merken. Maar hun effecten worden schromelijk overdreven door de goeroes (en de vele affectionado’s die er vaak nogal kritiekloos achteraan lopen). Inderdaad, veel Twitteraars ‘volgen’ vele honderden zoniet duizenden andere twitteraars. ‘Een bewijs voor het enorme succer van Twitter!’, aldus de fans. Maar wie leest duizenden berichten per dag?

Positieve buzz

De gevolgen van de veelbesproken sociale media-campagnes zijn meestal van korte duur. Natuurlijk is het voor elk bedrijf wenselijk als de medewerkers zich via sociale media positief uitlaten over hun werkgever. Een fijne, positieve ‘buzz’. Maar het belangrijkste middel om dat voor elkaar te krijgen, is het scheppen een bedrijfscultuur waarin gemotiveerd wordt gewerkt en de medewerkers achter de producten staan. Dát was altijd al de voornaamste uitdaging voor managers. Zou Heineken 156 miljoen Facebookvrienden hebben omdat het bedrijf zo’n uitgekookt webcareteam heeft, of omdat het een goed product heeft? Ik denk toch echt het laatste. En dan nog, hoeveel liter bier heeft het concern méér verkocht dankzij sociale media?

In Vaynerchuks boek wordt alles nog een keer opgedist: hoe belangrijk loyale klanten zijn, wat het belang is van persoonlijk contact etc. Allemaal opgeschreven in een vlotte en prettig leesbare stijl, dat wel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bestel hier het boek The thank you economy van Gary Vaynerchuk

Lees ook:

Management Team neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Lees ook eerdere recensies

De MT-oogst van deze week: