Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Met Chinezen is het goed samenwerken’

Hoe werelds wil je je manager hebben? Milko van Duijl zit in de top van Lenovo, een Chinees bedrijf met Amerikaanse roots. 'Chinezen lijken meer op Nederlanders dan je zou denken.'

WERELDMANAGER

Nederlanders. Je komt ze overal in de wereld tegen. Ook in het mondiale bedrijfsleven. Elke donderdag portretteren we zo’n Hollandse manager in het buitenland.

Deze editie:
Milko van Duijl
> senior vice president Lenovo in China
Een wereldmanager als Milko van Duijl (48) behoeft enige introductie. Allereerst het bedrijf waar hij werkt. Lenovo, dat zal niet iedereen wat zeggen. Maar wie weet dat Lenovo de Chinese partij is die zes jaar geleden de pc-activiteiten van IBM overnam, moet het beginnen te dagen. De Thinkpad bleef tot de dag van vandaag hét mobiele werkpaard voor de corporate tijger. En de Chinezen maakten Van Duijl de hoogste verantwoordelijke voor hun business in de 'Mature Markets'; dat is grofweg de complete 10 miljard dollar aan business die IBM inbracht.

Zo heel Hollands was Van Duijls carrière overigens toch al niet; hij woont en werkt sinds 1998 in Parijs voor IBM en vanaf 2005 Lenovo. Al tijdens zijn studie vertrok hij naar de Verenigde Staten. Daar woonde hij in New York en Dallas. Voor Andersen Consulting zat hij drie jaar in Londen om vervolgens voor IBM naar Parijs te verhuizen. Met zjin gezin woont hij even buiten die prachtstad. 

Mature Markets

Maar in die stad brengt hij minder dagen door dan in het vliegtuig. "Lenovo heeft zijn markten heel slim niet geografisch ingedeeld, maar opgedeeld in Mature en Emerging. Dat betekent voor mij dat ik vaker dan ooit in het vliegtuig zit. Elke maand reis ik naar de VS, via Europa naar Japan, om tussendoor een paar dagen met de raad van bestuur bijeen te komen op weer een andere plek; deze maand was dat Bangalore. Zo houden we voeling met wat er in alle markten speelt."

Taaie klus

Met de verzadigde pc-markt in het Westen heeft Van Duijl op het eerste oog een taaie klus: in geld gerekend groeit die nauwelijks, zeker niet vergeleken bij de explosieve groei in thuisland China. "Daar is Lenovo even bekend als Coca Cola. Met een markt van 1,3 miljard mensen en een lage penetratie maken we daar enorm tempo." Inmiddels is de Chinese omzet van Lenovo gelijk aan de omzet waar Van Duijl voor verantwoordelijk is. In aantallen laptops en pc's uitgedrukt gaat Lenovo ook in het Westen goed: vijf kwartalen op rij is het de snelst groeiende pc-maker. "We worden nog dit jaar wereldwijd de nummer 3."

Met de naamsbekendheid van de Thinkpad was weinig mis, maar gebruikers, zeker consumenten, zegt Lenovo erg weinig. Wat dat betreft wordt 2011 het jaar van de waarheid voor Van Duijl: hij steekt een megabudget in een media- en retailcampagne in de VS en Europese toplanden Engeland en Duitsland. Lenovo moet bekender worden om een plek te verdienen op de consumentenmarkt – een erfenis van IBM.  "Thinkpad is een begrip, aan kwaliteit heeft het niet ingeboet onder Chinese eigendom, nu is het tijd om de naam Lenovo naar voren te brengen."

Chinese vrijheid

Het is Van Duijl die kan meebesluiten over zijn budget, over het bouwen van een fabriek in Polen, over het sponsoren van de Formule1. Hij was het ook, die de joint venture met NEC in Japan naar voren schoof. Want wat blijkt? Chinezen geven hem meer verantwoordelijkheid dan hij bij het hiërarchische IBM gewend was. "Als je een goed verhaal hebt bij je strategie en je spreekt een resultaat af, krijg je ook de middelen om die ten uitvoer te brengen. Je bevoegdheid is gewoon completer."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Schakelen met Chinezen

Met Chinezen is het goed samenwerken, stelt Van Duijl vast. "Ze lijken zelfs meer op Nederlanders dan Amerikanen. Natuurlijk zijn die toegankelijker. Chinezen luisteren heel goed en kijken, net als wij, de kat uit de boom, willen met je de diepte in en zijn op de lange termijn gericht. Veel draait om vertrouwen, net als bij ons. Ons bestuur trekt ook dagen met elkaar op om goed op een lijn te komen. Chinezen handelen, in mijn ervaring, ook nooit opportunistisch. Dat, en die gerichtheid op de termijn, maakt dat Lenovo het karakter heeft van een familiebedrijf."

Lees ook andere wereldmanagers:

      >> Bekijk alle Wereldmanagers