Veel bedrijfsprocessen zijn dankzij de technologie makkelijker en goedkoper geworden. Toch houden we nog vast aan de alloude unit-structuur. Podiumauteur Hans Strikwerda pleit voor een betere samenwerking en een unit-manager die verder kijkt dan zijn eigen toko.
Ooit was de unit-structuur zeer succesvol. De vaak vergeten veronderstelling is echter dat deze structuur is gebaseerd op de hoge kosten van informatie en communicatie, de traagheid van communicatie en de beperkte capaciteit van communicatie zoals dit het geval was ten tijde van de geboorte van de unit-organisatie, in de periode 1918-1923.
Meer waarde uit de markt halen
Nu de kosten van informatie en communicatie exponentieel dalen, de snelheid nagenoeg virtueel is en de capaciteit zeer hoog, ontstaan er nieuwe opties om een efficiënte organisatie te creëren. Het is nu mogelijk accountmanagement over de units heen te organiseren met behoud van eenduidigheid van accountability en control, door zowel de units als profitcenters te rapporteren aan de accounts. Daarnaast kun je met integratieprojecten meer waarde uit de markt halen en over units heen organiseren zonder dat dit afbreuk doet aan de controle op zowel de operatie als op de investeringen. Integendeel zelfs, investeringen kunnen nu veel beter gevolgd worden zodat strategieën beter uitgevoerd worden.
De basis van een goede samenwerking
Samenwerking tussen medewerkers uit verschillende divisies en business units wordt tegenwoordig vooraf gepland via een nieuwe uitgavencategorie: stratex. Zo verzanden samenwerkingsinitiatieven niet langer in gesteggel over resources. De truc achter dit alles: organiseer eerst de informatie, zowel met betrekking tot doelen, het businessmodel als de management- en transactie-informatie, zodat iedereen daar toegang toe heeft.
Dit inzicht komt uit het Toyata-principe en wordt door steeds meer bedrijven toegepast. Pas als de basis goed georganiseerd is, ontwerp je de processen zoals nodig is om de customer value proposition te leveren. Waarbij die processen waar nodig over meerdere units lopen, inclusief shared service centers en toeleveranciers, en maak je die processen financieel, gekruist met de budgetten van de bestaande organisatie.
Unit-manager voor gemeenschappelijk doel
Op dit moment worden bij een budgetproces eerst de mogelijkheden op de markt onderzocht. Pas daarna volgt de resource allocatie waarbij – en nu komt 'ie – het de processen zijn die bepalen hoe de resources georganiseerd in de units worden ingezet. Deze werkwijze moet worden omgedraaid.
De oude structuur blijft dus gewoon staan, maar deze hindert de onderlinge samenwerking nu niet meer. Wel moet er een unit-manager zijn die inziet dat hij of zij niet meer een eigen toko runt, maar wiens job het is de resources op peil te houden, te ontwikkelen en gereed te stellen voor het gemeenschappelijk doel. Zo zien we dat de dalende kosten van informatie en communicatie een oude droom in de organisatie in vervulling brengt, waarbij tegelijk keurig wordt voldaan aan de eisen uit de regulatory environment en de eis om in-control te zijn.
Eerdere bijdrage:
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Hans Strikwerda, senior management consultant bij Nolan, Norton & Co. De volledige versie van dit verhaal staat in zijn iBook: Organization Design for the 21st Century: from structure follows strategy to process follows proposition. Verkrijgbaar in Apple's iBook Store.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.