Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe de goeroe – Dave Gray

Wie Oprichter van XPlane, een ‘visual thinking company’, en partner bij ‘social business’adviesbureau Dachis. Daarnaast is Dave Gray een van de oprichters van VizThink, een internationale gemeenschap van mensen die ‘visueel denken’ willen promoten.


Bekend van zijn boeken Gamestorming en The Connected Company. In dat eerste boek, vertaald in 14 talen, beschrijft hij ruim 80 technieken om nieuwe ideeën en strategieën te bedenken, barrières te slechten en beter te communiceren. In zijn laatste boek beschrijft hij hoe moderne bedrijven moeten omgaan met de steeds veranderende wens van klanten, medewerkers en andere ‘partners’.

Tags Innovatie, samenwerking, creativiteit

Theorie De firma 3M zal hem dankbaar zijn: zo vaak beveelt Dave Gray Post-its aan als manier om gedachten op papier te zetten en tot nieuwe inzichten te komen. Gray gelooft in de kracht van het visuele: complexe ­begrippen laten zich het best uitleggen door ze te verbeelden, zegt hij. En verrassende manieren om een probleem te benaderen, leveren ook verrassende uitkomsten. Daarbij spelen slechts twee vragen. De eerste: aan wie moet ik iets duidelijk maken? En de tweede: wat wil ik dat ze daarmee doen? Volgens Gray is alle informatie ‘relatief’, dat wil zeggen: afhankelijk van de situatie, de gebruikers, de cultuur en de periode waarin de informatie wordt gebruikt. Gamestorming is wezenlijk anders dan brainstorming, zegt hij. Bij brainstorming eindig je meestal met een stapel ongeorganiseerde ideeën. Maar hij beveelt aan te beginnen met een leeg whiteboard, een duidelijk doel, en een set spelregels. Pas dan krijg je nuttige ideeën, vindt Gray. Hij noemt dat de ‘paradox van ontdekking’: “Als je niets zoekt, zul je niets vinden. Je zult alleen iets vinden als je iets zoekt, ook al zal dat iets anders zijn dan je vooraf verwachtte. Maar als je altijd naar de ROI zoekt voor je ergens aan begint, zul je ook nooit iets vinden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Quote “Er is geen krachtiger fire-starter dan een vraag. Een goede vraag is als een pijl die je op elke uitdaging kunt richten.”

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?