Marketing is niet meer wat het geweest is. Podiumauteur Rob Wichers Schreur roept op om weer tot de kern van marketing te komen. Pure marketing – betekenismarketing – draait om slechts 5 punten.
Marketing is niet zo hard mogelijk roepen wat (je denkt dat) de consument horen wil. Bevlogen als ik ben over marketing bedrijven, valt mij steeds meer op wat er allemaal geroepen wordt door bedrijven om maar (meer) klanten te krijgen. En dan heb ik het niet over stokoude, overbekende claims als ‘witter dan wit’. Tegenwoordig hoor ik steeds meer bedrijven een verhaal vertellen dat eigenlijk nietszeggend is of soms domweg niet waar kan zijn. Dat kan toch niet de bedoeling van marketing zijn?
Banken zijn je grote vriend?
Als eerste bijvoorbeeld de marketingcampagnes van verschillende banken. 'Ik wil geen lokkertje, ik wil altijd een goede spaarrente.' Dat is toch logisch? Kregen we dat voorheen dan niet? Werden we voorheen afgescheept met lokkertjes? Ik heb altijd gevraagd om de laagste spaarrente en de bank heeft altijd gezegd dat ‘ie de laagste had. Was dat dan niet zo?
'Iedereen bankiert op zijn eigen manier.' Altijd al zo geweest, maar toch is jarenlang geprobeerd dat heel erg één kant op te sturen: iedereen moest en zou internetbankieren. Véél veiliger, veel makkelijker, veel goedkoper. En tegelijk sloot het ene na het andere kantoor. En nu vindt de bank het opeens prima om de oude overschrijvingsformulieren terug te halen? Vreemd. En komen dan ook de kantoren weer terug voor het persoonlijk contact? 'De bank anno nu.’ En dat was voorheen niet zo? Voorheen liep de bank achter? Ging niet met de tijd mee?
Alle supermarkten het goedkoopst?
Het zijn niet alleen de banken. Kijk bijvoorbeeld naar de supermarkten: allemaal roepen ze de goedkoopste te zijn, zelfs de duurdere. Hoe is dat mogelijk én waarom? De meesten kennen het antwoord op beide vragen. Maar toch, waarom de focus op prijs? In deze tijd let de consument erg op geld en denkt vooral op boodschappen te kunnen besparen (terwijl die besparing in werkelijkheid minimaal is). Focus daarop is dus voor de hand liggend. Maar als de laagste prijs nou niet direct in je – oorspronkelijke – missie/visie/strategie zit, waarom dan toch daarvoor kiezen? Waarom draag je als supermarkt niet je eigen missie uit?
Marketing in 5 punten
Wat is mijn punt met bovenstaande voorbeelden? Marketing heeft niet als doel mensen te verleiden om ze te laten doen wat jij wilt. Het gaat bij marketing in de eerste plaats niet eens om de klant. Ja, dit leest u goed: het gaat niet om de klant. Marketing gaat om de relatie tussen u en de (potentiële) klant. En daarvoor zijn vijf zaken nodig:
- Weten wie je bent (identiteit, karakter, cultuur, normen&waarden, eigenschappen);
- Weten waar je geweldig in bent, waar je gewoon goed in bent en wat je niet kunt;
- Op alle mogelijke manieren uitstralen wat bij punt 2 staat, vooral het geweldige deel;
- Ontdekken wie er behoefte/verlangen heeft of het in de toekomst krijgt in datgene waar jij geweldig of gewoon goed in bent;
- Het uitstralen (punt 3) helemaal concentreren op de mensen die je ontdekt hebt bij punt 4.
Met bovenstaande 5 punten vertel ik niets nieuws. Waarom zie ik dit dan nog zo weinig terug? Sterker nog: bij grote organisaties zie ik het nergens meer. Als deze vijf punten al ergens nog worden uitgevoerd, is het bij de kleine middenstander en de zzp'er.
Betekenismarketing
Marketing vanuit bovenstaande 5 punten is de pure marketing, de oorspronkelijke marketing, de marketing zoals het hoort en ooit bedoeld was. Eigenlijk zou alle marketing deze vorm moeten hebben, maar dat is helaas niet meer zo. Om toch het kaf van het koren te kunnen onderscheiden, noem ik deze pure, echte, oorspronkelijke marketing ‘betekenismarketing’. Immers: het gaat in oorsprong bij de relatie tussen organisatie en (potentiële) klant om de betekenis die je voor elkaar hebt. ‘Wat kan ik betekenen voor jou?’ zou de eerste vraag moeten zijn die iedere manager/marketingprofessional stelt aan een (potentiële) klant.
Bij deze een oproep aan alle managers en marketingprofessionals: laten we allemaal, stuk voor stuk, alstublieft weer vanuit deze 5 punten marketing bedrijven. Doe de (crisis)oogkleppen af. Verlos jezelf van de (recessiegedreven) tunnelvisie. Doe weer aan echte marketing.
Eerdere bijdragen:
- Occupy: waar begin je als manager?
-
Is wat je zegt wel echt?
-
Hoe een crisis ons beter kan maken
-
Socrates en het vermogen te verwondering
- De vier vormen van weten
Over de auteur: Rob Wichers Schreur is identiteitsmarketeer en betekenisdenker.
Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.