Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

We All Win’: hoe jonge leiders winst en waarde weten te verbinden

Winst maken is bepaald geen vies woord voor de aankomende generatie jongeren. Maar dan wel graag winst met een positieve maatschappelijke impact, leren ze bij Enactus. Want ‘bedrijven kunnen alleen functioneren als ook de samenleving functioneert.’

Foto: Nico Alsemgeest

Ja, ze wil heel graag de eenzaamheid onder ouderen terugdringen. Maar, zo vertelt de 19-jarige Xanthe-Yalou Vije tegenover een paar honderd leeftijdsgenoten en enkele ervaren juryleden, dat is zeker niet het enige. Vije wil namelijk ook heel graag leren spreken in het openbaar. ‘En zie waar ik nu sta…’

Op het podium in Media Plaza in Utrecht is de Nijmeegse studente Bedrijfskunde zeker niet de enige die wat plankenkoorts te overwinnen heeft. Het is dan ook niet niets, deze finale van de ‘National Competition’ van Enactus, het internationale netwerk van studentenverenigingen waar ‘sociaal ondernemerschap’ centraal staat.

In 36 landen zijn allerlei teams bezig met projecten die enerzijds maatschappelijke problemen willen oplossen, maar anderzijds de studenten ook ondernemersvaardigheden leren. Leiding geven, begrotingen maken, producten verzinnen, samenwerken, partnerships sluiten; het komt allemaal aan bod. Maar dan wel in een min of meer vertrouwde omgeving. En dus met positieve impact op de samenleving.

Blokje om

In Nederland zijn inmiddels op 14 plaatsen van zulke Enactus-teams aan de slag. Vije is in Nijmegen onder meer bezig met het project ‘Blokje Om’, vertelt ze. Daarbij worden eenzame ouderen – tegen een kleine betaling – in contact gebracht met studenten, die dan vervolgens met hen letterlijk een blokje om kunnen lopen.

Het Nijmeegse team vertelt ook openhartig over waar het aanvankelijk misging. ‘We hebben 250 flyers uitgedeeld, maar kregen geen enkele reactie.’ Maar via IT-lessen in het winkelcentrum en muzikale middagen lukte het uiteindelijk toch om contact te maken met de doelgroep. ‘En zo hebben we geleerd dat je samen verder komt alleen. En dat slechts de kleinste verandering in het leven van een ander al echte betekenis kan hebben. Zo hebben we als studenten de power om de wereld een stukje beter te maken.’

Een stapje verder

Mooie woorden, maar deze middag zijn ze niet genoeg om de jury te overtuigen. Die kiest in deze voorronde voor het team van de universiteit van Amsterdam, dat duidelijk al een stapje verder is in de uitvoering van de ideeën.

Zo is er de Fresh Bag, een project dat elke week bij lokale boeren biologische groente en fruit ophaalt, dat in tassen stopt, en vervolgens voor 6,50 euro verkoopt aan studenten en medewerkers van de UvA. Al meer dan 850 tassen werden zo aan de man gebracht.

In een ander project wordt de vervuiling die toeristen maken aangepakt, via een tas die hotels kunnen uitdelen aan hun gasten. In die tas zit dan bijvoorbeeld een hervulbare waterfles, een poncho van gerecyled plastic en een tipgidsje.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over Mevrouw Cous, een project dat zich inzet voor integrerende vrouwen in Amsterdam. Deze cateringservice beleeft 15 juni het summum van wat er bij Enactus mogelijk is: een zogeheten ‘exit’, waarbij het project voortaan op eigen benen verder kan. ‘We zijn er heel trots op dat dat gelukt is’, vertellen de in keurig zwart-wit gestoken studenten op het podium dan ook.

Genoeg voor een finaleplaats

Het is genoeg voor een finaleplaats, zodat het team later diezelfde middag nog een keer het podium op mag. Maar hoe mooi de projecten ook, in de finale leggen de Amsterdammers het uiteindelijk af tegen de studenten uit Wageningen, die onder meer met meelworm-brownies en bijenprojecten de hoofdprijs verdienen: een reis naar de World Cup in Silicon Valley in september dit jaar.

Een impressie van de World Cup van 2018

Geeft niets natuurlijk, want ‘We all win’, zoals het thema van de dag luidt. Het mag dan een competitie heten, in werkelijkheid, zo wordt keer op keer benadrukt, gaat het er in de eerste plaats toch echt om de wereld een stapje beter te maken. Maar dan niet via goede-doelen-liefdadigheid, maar gewoon: door te ondernemen. Waarbij het educatief effect voor de studenten zeker niet onvermeld mag blijven.
Niet gek dus dat de presentaties in nagenoeg vlekkeloos Engels zijn, de kleren tiptop in orde, en dat zelfs van alle verenigingen heuse jaarverslagen klaarliggen. We pakken het immers wel serieus aan.

Bedrijven sluiten graag aan

En dus is het ook niet gek dat veel bedrijven hier graag meedoen als partner, of in de rij staan om een van de vele benodigde juryleden te leveren. Hier krijgen ze immers de kans in contact te komen met de leiders van de toekomst.

En die toekomst is fris, enthousiast, vol goede moed, zoals we hier merken. Maar ook: professioneel en bijna ongelooflijk makkelijk in de omgang met allerlei talen en culturen. En nog bevlogen bovendien. Want winst maken is geen vies woord voor deze generatie, maar dan wel graag met positieve maatschappelijke impact.

Het is iets dat bijvoorbeeld ook Kees Kruythoff constateert. Hij noemt ‘het sociaal bewustzijn’ van deze generatie zelfs ‘ongelooflijk’. Het zorgt bij hem naar eigen zeggen niet alleen voor trots, maar ook voor hoop voor de samenleving van de toekomst. ‘Ik wil zo graag bij jullie horen’, houdt hij het publiek in Utrecht dan ook voor.

De samenleving kan niet zonder

Kruythoff werkt tegenwoordig als president Home Care bij Unilever vanuit Londen, na een carrière die hem de afgelopen 15 jaar leidde naar standplaatsen als New York, Zuid-Afrika en Brazilië. Naast die Unilever-loopbaan is hij wereldwijd ook nog eens actief als president van het hele Enactus-netwerk.

Een mooie taak, vindt hij, maar ook: logisch. Want juist van de nieuwe generatie moet volgens hem de verandering komen die het bedrijfsleven en de samenleving niet tegenover elkaar zet, maar juist met elkaar verbindt. ‘Het vertrouwen in de samenleving is laag’, haalt hij een onderzoek van Edelman aan. ‘En daarom is het juist zo belangrijk dat bedrijven in dat vacuüm stappen. Het bedrijfsleven kan alleen functioneren als ook de samenleving functioneert. Het is one and the same thing; het een kan niet zonder het ander.’

En, met een verwijzing naar Unilevers beroemde Sustainable Living Plan: ‘Wat hier gebeurt heeft echt relevantie. Het is built to last. Het laat zien dat leiderschap en ondernemerschap het verschil kunnen maken.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Heuse value proposition

Dat ‘verschil’ krijgt binnenkort overigens ook nog een officieel tintje. Enactus werkt namelijk aan een heuse ‘value proposition’, zo werd tijdens het finale-evenement bekend gemaakt. Er wordt – met Ormit en KPMG samen – een impacttool ontwikkeld, die moet kunnen aantonen welke competenties de Enactus-studenten allemaal ontwikkelen. Die competenties kunnen ze dan weer op hun cv schrijven, zodat deelname aan het platform of een van de projecten voor hen nog interessanter wordt.

Het moet een soort keurmerk worden, vertelt landelijk Enactus-director Michiel Munneke. Dat stempel moet deze studenten op de arbeidsmarkt een streepje voor geven. Voor zover ze dat niet allang hebben natuurlijk, deze bevlogen leiders van de toekomst… Of, zoals Unilever-president Kruythoff het met een mooie woordspeling uitdrukt: ‘The future has never looked brighter.’