Neem je bij een complexe klus hulp aan van een collega, of werk je liever een paar uur over? Grote kans dat je voor het laatste kiest. Van de 500 mensen die onderzoekers Mark C. Bolino en Phillip S. Thompson ondervroegen, wilde ruim twee derde hun werk helemaal alleen en zonder hulp doen.
Deze mensen, werkzaam in diverse branches, hadden hier verschillende redenen voor: de helft van de ‘hulpweigeraars’ vond dat het hun imago ten goede kwam als ze alles zelf deden. 20% wilde niet in het krijt staan bij collega’s, nog eens 10% twijfelde aan de goede bedoelingen van collega’s en 8% dacht niet dat hun collega over de capaciteiten beschikte om goede hulp te bieden.
Burn-out
Sommige respondenten wilden zelfs geen hulp accepteren wanneer ze voor hun gevoel haast verzopen in het werk. Liever werkten ze een paar uur langer door dan hun collega te laten bijspringen. Zoals je waarschijnlijk aanvoelt, schrijven Bolino en Thompson, werken dit soort opvattingen een burn-out in de hand.
Hulp weigeren zorgt niet alleen voor stress op de korte en lange termijn. Respondenten die negatief waren over hulp, hadden ook minder plezier in hun baan en dachten er vaker aan om hun baan op te zeggen. Ook voor het bedrijf is het slecht: medewerkers die geen hulp aannemen zijn zelf ook minder behulpzaam, ze presteren slechter, zijn tot minder bereid voor de baas en zijn minder creatief. Samenwerkers leveren juist betere individuele en teamprestaties door betere taakverdeling en communicatie.
Met het imago-argument slaan de hulpweigeraars de plank al helemaal mis. In tegenstelling tot wat ze vaak denken, worden medewerkers die alles zelf willen doen mínder goed gewaardeerd door hun leidinggevende. Mensen die juist hulp aannemen, worden positief beoordeeld en geprezen als hardwerkende, productieve teamplayers.
Managers
Als medewerkers open staan voor hulp, is dat dus niet alleen beter voor henzelf maar ook voor het bedrijf. Voor managers is hier een taak weggelegd: het goede voorbeeld geven. Laat zien dat je vertrouwen hebt in de motieven en kwaliteiten van helpende collega’s, en beloon ze door hen verantwoordelijkheid en vertrouwen te schenken. Let op dat je daarin geen tegenstrijdige signalen stuurt: als solo-werkers sneller vooruit komen binnen het bedrijf dan hun behulpzame collega’s, gaan je medewerkers het weer allemaal zelf doen. Besteed aandacht aan succesvolle samenwerkingen en laat zien hoe die manier van werken heeft bijgedragen aan de doelen van het bedrijf. En zorg dat je als manager zelf ook open staat voor hulp. Dat komt je bedrijf, je collega’s en jezelf ten goede.
Dit helpt je hulp accepteren
Hulp accepteren is lastig. Nora Klaver schreef het boek May Day! Asking for help in times of need en geeft een paar tips.
Bekijk het van de andere kant. Als je hulp accepteren ziet als een teken van zwakte en je bang bent voor je imago, bedenk dan dat het juist sterk is om te erkennen dat je niet volmaakt bent.
Oefen. Accepteer het de eerstvolgende keer als iemand je hulp aanbiedt, zonder aandacht te besteden aan de bezwaren die misschien in je opkomen.
Bedank. Bedank als de hulp wordt aangeboden, als de hulp is gegeven, en de volgende keer dat je die persoon ziet.
Luister. Je hoeft niet van iedereen hulp en advies aan te nemen, maar wees voorkomend naar wie het biedt. Ze bieden je iets aan, en jij kunt iets terug doen door te luisteren en het in overweging te nemen.