Zelfs al ligt de werkloosheid op een historisch laag peil, heb je een goed verhaal, een fantastisch CV en beschik je ook nog eens over veel gevraagde vaardigheden, dan nog kan het lang duren voor je een nieuwe baan vindt. Veel procedures lopen op niets uit door dingen die buiten je kunnen liggen: budgetten, prioriteiten en de mensen die over de baan gaan veranderen. Om de zoektocht naar een nieuwe baan snel te laten verlopen heeft Forbes een kwantitatieve aanpak beschreven.
Om te beginnen moet je je zoektocht actief aanpakken. Wacht niet tot een headhunter je belt of dat de droomvacature ergens verschijnt om vervolgens met duizenden anderen te vechten om de baan. Nee, om snel succes te hebben moet je een wijd net uitgooien dat genoeg nieuwe posities omvat en vervolgens door middel van netwerken je ideale baan binnen hengelen.
De planning: richt je op 200 posities
Als je aan het vissen bent in een zee waar weinig vissen zwemmen, is de kans dat je er een vangt klein. Zo is het ook met banen. Als je heel selectief bent als het gaat om de functie of het bedrijf waar je wilt werken, kan het heel lang duren voor je iets vindt. Je moet je op een groot aantal mogelijke banen richten om je kansen te vergroten. En met ‘mogelijk’ gaat het om banen die bestaan, of ze er nou iemand voor zoeken of niet. Dus door verder te kijken dan je vanuit jezelf zou doen, kom je uit op andere plekken of in andere functies dan je van tevoren zou verwachten.
Maar wie bedenkt dat hij een hoge marketingfunctie wil hebben bij een beursgenoteerde financiële instelling in Amsterdam is een stuk langer aan het zoeken dan wanneer er in de zoektocht ook andere bedrijven worden toegevoegd en je bereid bent verder te kijken dan de Randstad.
De uitvoering: laat 200 mensen weten dat je op zoek bent
De meeste mensen die een nieuwe baan zoeken, laten dit aan een handjevol goede bekenden en vrienden weten. Maar als je creatief naar je netwerk kijkt, kun je je netwerk voor je laten werken.
Door goed te kijken wie je kent: dat kan een klasgenoot van vroeger zijn die nu bij het bedrijf werkt waar jij graag aan de slag zou willen, je buurman, een collega of een hoogleraar van je universiteit.
Als je deze mensen benadert, wees dan specifiek. Stuur ze een email met daarin kort omschreven wie je bent en wat je kan en waarom je van waarde denkt te zijn voor bedrijf X. Door te mailen wordt het voor de ontvanger makkelijk om de mail door te sturen naar de persoon die er over gaat.
Blijf bezig: zorg dat je altijd zes afspraken in het vooruitzicht hebt
Niemand vindt het leuk om een nieuwe baan te zoeken, dus veel mensen leven van procedure naar procedure. Ze wachten de ene af voordat ze een andere beginnen. Niet doen! Als het niets wordt, betekent dit dat je weer helemaal van voren af aan moet beginnen. Dit werkt demotiverend en het kost veel tijd.
Door verschillende ballen in de lucht te houden, concrete banen of gewoon netwerkafspraken blijf je gemotiveerd en is de kans groot dat in ieder geval een van de ingezette sporen iets oplevert.