Een beetje ceo zit tegenwoordig op socialmedia. Zou je zeggen althans. MT neemt de proef op de som. Dit keer: Ajax-ceo Rik van den Boog.
Arme, arme Rik van den Boog. Schittert zijn ster door de Ajax-soap qua volume nu echt aan de socialmedia-hemel, is ‘ie bijkans nog minder populair dan Moammar Khadafi. Volgens het programma Brandwatch dat analyseert welke sentimenten iemand oproept in het social media SOCIAL MEDIA MEETLAT
MT legt om de week een Nederlandse topman/vrouw langs de Social Media Meetlat.
Deze editie: Rik van de Boog, ceo Ajax
Eindoordeel: Leekdomein, is de Ajax-ceo ook in het social media domein de grote verliezer in de strijd tussen hem en Johan Cruijff. Werd hij in reguliere media door oud-zakenpartners al als onbetrouwbaar afgeschilderd (Cruijff noemde hem zelfs een leugenaar…). Op social media is hij helemaal de kop van jut. ‘Rik van den boog donder op’, twittert @cCtLM. ‘Juventus wil Louis van Gaal en Berlusconi wil Rik van den Boog als rechterhand’, vindt @Wimpie77. En zo gaat het maar door.
Eigenlijk zijn van de in totaal 1221 naamsvermeldingen op Twitter, Facebook, blogs, fora, etc. van de afgelopen twee maanden (zoekopdracht van 2 april jl) maar 2 procent duidelijk positief van toon. 53 Procent is neutraal en 45 ronduit negatief (ofwel door de toon ofwel door het feit dat ze verwijzen naar berichten die negatief van aard zijn). Van den Boog die inmiddels echt zijn vertrek heeft aangekondigd, zocht in een wanhoopspoging zijn heil nog bij PR-bureau Burson-Marsteller. Het mocht niet meer baten, 17 april jl. werd het hem echt te heet onder de voeten.
Weinig social feeling
De vraag is of zo’n pr-offensief hem ook nog had geholpen overigens. De publieke opinie vormt zich tegenwoordig steeds meer via social media. En da’s een medium waar Van den Boog niet al te veel kaas van heeft gegeten. Want: geen Twitter, geen Facebook en slechts zeven connecties op Linkedin. Aanwezigheid op (een) van deze platformen had hem in ieder geval de mogelijkheid gegeven om pertinte onwaarheden te bestrijden in het social media domein, zelf actief zijn kant van het verhaal de ether in te gooien of eventueel steun te vinden bij andere stakeholders. Nog beter was echter geweest als Ajax en Van den Boog al in vroeg stadium een online reputatiemanagementplan hadden gemaakt. Want om met Cruijf te spreken: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt." Maar da’s logisch…
Rik van den Boog in cijfers
- 1 Wikipediapagina
- 7 connecties op Linkedin-profiel
- 0 Twitter-accounts
- 0 Facebook-accounts
- 75 keer komt hij voor in YouTube-filmpjes (vaak via reguliere media)
- 1221 genoemd de laatste twee maanden
- 480 keer opgedoken in nieuwsitems op internet
- 210 keer in blogs
Conclusie: Leek
Voelt zich aangevallen door De Telegraaf en andere reguliere media, maar realiseert zich niet dat hij de strijd op social media allang verloren heeft. Daarvoor is hij letterlijk te weinig actief op web 3.0
> De zoekopdrachten zijn uitgevoerd op 21 april 2011
> Eerdere bijdragen
De Social Media Meetlat wordt samengesteld door Rutger Huizenga, creatief directeur SocialPeople, een socialmediabureau dat zich onder andere specialiseert in het monitoren op social media van merken, personen en bedrijven.