Stijlen van leidinggeven verschillen per organisatie en per leidinggevende, dat is logisch. En het is altijd aan te raden om dichtbij jouw eigen voorkeursstijl te blijven, want authenticiteit – op een manier leidinggeven die bij je past – is het allerbelangrijkst. Toch is het ook goed om je te laten inspireren door andere stijlen van leidinggeven die je misschien zelf nog niet onder de knie hebt.
In dit artikel gaan we daarom inzoomen op het begrip relationeel leiderschap.
Wat is relationeel leiderschap?
Iedere leider streeft naar effectiviteit, het is dus ook niet voor niets dat het boek ‘7 eigenschappen voor effectief leiderschap’ van Covey een wereldwijde bestseller is. Hoewel het belangrijk is om jezelf als leider te blijven ontwikkelen en een visie uit te dragen, gaat het bij relationeel leiderschap om het grotere geheel en dus nooit alleen om individueel succes..
Een relationele leider is iemand die zijn of haar focus legt op het opbouwen van goede – gelijkwaardige – samenwerkingen om zo het potentieel van mensen en groepen optimaal te benutten. Deze leiders getuigen van veel begrip, empathie en inzicht om dit te kunnen realiseren.
3 belangrijke kenmerken van relationeel leiderschap:
- Het legt de nadruk op relaties waarin wederzijds respect en onderlinge samenwerking centraal staan;
- Het leunt sterk op de functie ‘voelen’;
- Het gaat om het faciliterend opstellen en rekening houden met anderen.
Kijk naar het grotere geheel
Bij relationeel leiderschap gaat het – logischerwijs – om de relatie met de ander. Het gaat dus niet om het individu, maar om het ‘wij. En dat is precies waarom het zou kunnen dat we in deze tijden met extreme individualisatie – en vereenzaming – in het Westen wel eens baat kunnen hebben bij wat meer rationeel leiderschap.
De complexe mondiale problematiek waar we een oplossing voor moeten gaan vinden, vraagt om een ‘wij’ houding in plaats van de ‘ik’ houding die ons in deze problemen heeft gebracht. En dat geldt natuurlijk ook voor organisaties.
Het toepassen van relationeel leiderschap vraagt erom dat je aandacht hebt voor elkaar en probeert elkaar vanuit respect beter te verstaan. Op deze manier kun je relaties herstellen en verdiepen, samenwerking optimaliseren en mensen – en de organisatie – tot bloei brengen.
Dé valkuil van relationeel leiderschap
Een valkuil voor relationeel leiderschap is het niet écht kunnen luisteren naar elkaar, maar meteen schieten in het eigen oordeel over wat de ander zegt. Dit is een obstakel dat een goede relatie absoluut in de weg staat en verdere groei blokkeert.
We moeten onszelf nooit als uitgangspunt nemen, maar open blijven staan voor andere manieren van denken en kijken en daarvan willen leren in plaats van ons eigen gelijk willen halen. De relationele leider zal hier zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Heb je al een basis in je ontwikkeling als leider en ben je klaar om de volgende ontwikkeling door te maken? Kom dan naar Leiderschap voor Gevorderden en leer onder leiding van André Wierdsma en Mil Rosseau over o.a. relationeel leiderschap, transactionele analyse en zelfsturing in organisaties.