Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager in het nieuws: Jason Hart (Aldi VS)

Aldi maakt een flinke groei door in Amerika: voor het einde van 2022 moeten er 2500 winkels met de grote letter A geopend worden. Vandaag werd bekend dat daar een investering van 3,4 miljard dollar voor wordt gedaan. 1300 bestaande winkels worden opnieuw ingericht, allemaal onder de leiding van CEO van de Amerikaanse markt Jason Hart.

Manager in het nieuws: Jason Hart (Aldi VS) Aldi maakt een flinke groei door in Amerika: Voor het einde van 2022 moeten er 2500 winkels met de grote letter A geopend worden. Vandaag werd bekend dat daar een investering van 3,4 miljard dollar voor wordt gedaan. 1300 bestaande winkels worden opnieuw ingericht, allemaal onder de leiding van CEO van de Amerikaanse markt Jason Hart. Hart werd in april 2015 aangesteld als ceo van de Amerikaanse afdeling van de Duitse supermarkt. In 1993 begon hij als een management trainee, waarna hij zich opwerkte tot het hoofd van het bedrijf. Aldi is al sinds 1976 actief overzee, met 30 miljoen klanten. Toch moet de winkel zich nog altijd bewijzen. Grootste concurrenten in het lage segment zijn Walmart en Kroger. De positie van goedkoopste supermarkt is flink bevochten in Amerika. Walmart voerde in elf staten een proef uit met sterk verlaagde prijzen en Lidl meldde zich afgelopen half jaar ook op de Amerikaanse markt met de openingen van honderd winkels. Hart gaat met Aldi VS mee in die strijd: bij de opening van de 900 nieuwe winkels beloofde hij prijzen te zullen hanteren die tot 50 procent lager liggen dan die van andere retailers. ‘Als we verder uitbreiden en groeien wordt onze koopkracht groter, waardoor we consumenten nog betere prijzen kunnen bieden’, aldus de topman in een persbericht. Hart staat in Amerika bekend als de koning van de prijsreductie. In plaats van in te zetten op alle producten die voor iedereen geschikt zijn, kiest Aldi ervoor om in te zetten om de allergoedkoopste te zijn - terwijl de kwaliteit behouden blijft. Aldi profiteerde in Amerika enorm van de crisis, waarin consumenten op iedere euro wilden letten. Toen deze klanten na de crisis loyaal bleven aan de supermarkt, stelde Aldi zijn doelstellingen bij. Wilde de winkel eerst nog 2000 winkels tegen het eind van 2018 hebben, tegenwoordig moeten dat er 2500 zijn in 2022. Om die bestaande klanten vast te houden en nieuwe klanten aan te trekken, wil Hart ook inzetten op make-over van de bestaande winkels. Zo is de versafdeling uitgebreid, met 70 verschillende organische producten die veelal van lokale boeren zijn gekocht. Daarnaast bestaat er een volledig glutenvrije afdeling, een uitgebreide versafdeling voor vlees en werden afgelopen oktober alle kunstmatige kleurstoffen uit producten verwijderd. Daarbij blijft 90 procent van de producten huismerken, maar zelfs de duurzame producten zijn goedkoper dan bij andere winkels. ‘Op die manier kunnen we echt een verschil maken Hart breidde het assortiment uit, zonder af te doen aan het credo waar Aldi groot mee is geworden: kwaliteit tegen een lage prijs.
Foto: Getty Images

Hart werd in april 2015 aangesteld als CEO van de Amerikaanse afdeling van de Duitse supermarkt. In 1993 begon hij als een management-trainee, waarna hij zich opwerkte tot het hoofd van het bedrijf.

Aldi is al sinds 1976 actief overzee, met 30 miljoen klanten. Toch moet de winkel zich nog altijd bewijzen. Grootste concurrenten in het lage segment zijn Walmart en Kroger. De positie van goedkoopste supermarkt is flink bevochten in Amerika. Walmart voerde in elf staten een proef uit met sterk verlaagde prijzen en Lidl meldde zich afgelopen half jaar ook op de Amerikaanse markt met de openingen van honderd winkels.

Kwaliteit

Hart gaat met Aldi VS mee in die strijd: bij de opening van de 900 nieuwe winkels beloofde hij prijzen te zullen hanteren die tot 50 procent lager liggen dan die van andere retailers. ‘Als we verder uitbreiden en groeien wordt onze koopkracht groter, waardoor we consumenten nog betere prijzen kunnen bieden’, aldus de topman in een persbericht.

Hart staat in Amerika bekend als de koning van de prijsreductie. In plaats van in te zetten op alle producten die voor iedereen geschikt zijn, kiest Aldi ervoor om in te zetten om de allergoedkoopste te zijn – terwijl de kwaliteit behouden blijft. Aldi profiteerde in Amerika enorm van de crisis, waarin consumenten op iedere euro wilden letten. Toen deze klanten na de crisis loyaal bleven aan de supermarkt, stelde Aldi zijn doelstellingen bij. Wilde de winkel eerst nog 2000 winkels tegen het eind van 2018 hebben, tegenwoordig moeten dat er 2500 zijn in 2022.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Duurzaam

Om die bestaande klanten vast te houden en nieuwe klanten aan te trekken, wil Hart ook inzetten op de make-over van de bestaande winkels. Zo is de versafdeling uitgebreid, met 70 verschillende organische producten die veelal van lokale boeren zijn gekocht. Daarnaast bestaat er een volledig glutenvrije afdeling, een uitgebreide versafdeling voor vlees en werden afgelopen oktober alle kunstmatige kleurstoffen uit producten verwijderd.

Daarbij blijft 90 procent van de producten huismerken, maar zelfs de duurzame producten zijn goedkoper dan bij andere winkels. ‘Op die manier kunnen we echt een verschil maken.’ Hart breidde het assortiment uit, zonder af te doen aan het credo waar Aldi groot mee is geworden: kwaliteit tegen een lage prijs.