Mensen nemen op social media sneller dingen aan van andere mensen, in plaats van bedrijven. Zorg er daarom voor dat jouw medewerkers ook je ambassadeurs worden.
Op social media lezen we liever persoonlijke berichten dan advertenties. Alleen dat al is een reden om na te denken over employee advocacy: het inzetten van je medewerkers als ambassadeur van je bedrijf. Niemand beschikt over zoveel kennis en betrokkenheid als zij.
Zo werkt het
Employee advocacy is een manier om je (potentiële) klanten te laten zien welke kennis je als bedrijf in huis hebt. Je medewerkers zijn de experts, zij verzamelen content die interessant is voor jullie doelgroep. Dit kunnen eigen berichten zijn of berichten die zij online tegenkomen en die te maken hebben met jouw business.
Voordat ze die berichten delen in hun eigen netwerk, voegen ze daar als expert hun eigen mening aan toe. Zo geef je er een eigen draai aan. Vervolgens link je naar je eigen website of platform voor meer informatie. Op dat platform kun je vervolgens het bereik van de berichten meten.
Dit heb je eraan
Het organisch bereik van bedrijfspagina’s wordt steeds minder. Bij Facebook gaat dat zelfs al richting de 0 procent. Social advertising wordt daardoor steeds belangrijker. Als medewerkers een bericht over jouw bedrijf delen, bereik je een veel grotere groep dan als je het alleen via je eigen kanalen deelt. Persoonlijke berichten worden nu eenmaal beter gelezen en hoger gewaardeerd dan bedrijfsberichten.
Voor de werknemers zelf is het dé manier om te laten zien welke kennis ze in huis hebben. Dat straalt weer af op de organisatie en heeft een aantrekkende werking op prospects en klanten. Een bijkomend voordeel is dat de kosten relatief laag zijn.
Do’s en dont’s
- Begin klein
Het beste is om met een kleine groep enthousiaste werknemers te beginnen. Geef ze alle ruimte. Start met een kick-off waarin je duidelijk de do’s en dont’s bespreekt en samen opstart. Als dat goed gaat, steken zij de rest aan om mee te doen. Stel het niet verplicht. Deel de successen van deze kleine groep, dat werkt aanstekelijk.
- Spam nooit
Laat niet zoveel mogelijk berichten door iedereen delen. Dan krijgen de mensen er al snel genoeg van en schiet je je doel voorbij. Geef je eigen draai aan een bericht, zodat het perfect aansluit bij de doelgroep. Kijk tegen welke problemen je doelgroep aanloopt en bied daar passende oplossingen voor.
- Geef richtlijnen
Op social media zul je als bedrijf deels de controle los moeten laten en erop vertrouwen dat je medewerkers jouw bedrijf goed vertegenwoordigen. Het is wel verstandig om richtlijnen aan te geven wat wel en niet gedeeld kan worden. En spreek af dat er in geval van twijfel eerst even overlegd wordt.
- Denk vooruit
Het is natuurlijk mooi om een zo groot mogelijk bereik te creëren. Maar het gaat er vervolgens wel om dat om te zetten in leads. Dus vergeet niet de lezers van die berichten naar je eigen website of platform te krijgen en zorg dat alle berichten daar bij elkaar staan.
Motiveer je mensen
Het werkt alleen als je medewerkers gemotiveerd zijn om mee te doen. Maak het ze daarom zo gemakkelijk mogelijk zodat het weinig tijd kost. Bijvoorbeeld door ze een e-mail of ander bericht te sturen als er weer een post klaar staat die ze kunnen delen. Maak duidelijk wat ze er zelf aan hebben. Je kunt ook een spelelement toevoegen en een top 3 bijhouden van meest gelezen berichten. Zo gaan je medewerkers op een leuke manier de concurrentie met elkaar aan en profiteert iedereen.
Employee advocacy kan dus een ontzettend leuke manier zijn om je bedrijf op social media te profileren. Het levert niet alleen goede resultaten op, maar verhoogt ook nog eens het zelfvertrouwen en de betrokkenheid van je medewerkers.
Dit artikel verscheen eerder op Sprout. Afbeelding via Sprout.
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met kennispartner PostNL.