Peter van der Meer neemt na twee jaar afscheid als retaildirecteur van Pearle Nederland, blijkt uit een interne mededeling, die in handen is van RetailNews. Wat de exacte reden van het vertrek is, is niet bekend.
Ondernemerschap
Van der Meer werd in maart 2017 binnengehaald bij Pearle om voornamelijk een nieuwe strategie op te tuigen. Zo kwam er onder zijn bewind een nieuw winkelconcept en een nieuwe marketingstrategie onder de naam ‘happy eyes’. Daarmee wil de optiekketen oogzorg uit de klinische sferen halen. In een pilotstore in Hoog Catharijne werd die aanpak getest, door klanten het proces van het slijpen en bijstellen van een bril van dichtbij mee te laten maken.
“We willen geen medische omgeving creëren”, zei Van der Meer vorig jaar nog tegen RetailTrends. “De insteek is met name om de customer journey heel scherp te krijgen. Om te kijken wat werkt en elementen uit te rollen naar onze andere 320 winkels. Het kan dat we hiermee de nieuwe norm in optiekland neerzetten, maar ook dat we alleen quick wins implementeren in de bestaande vestigingen.”
De scheidend Pearle-topman omschrijft zichzelf als een ‘talent in het combineren van visie, strategie, (her-)structureren en implementatie. Schuwt het niet om buiten-de-box te denken met een hands-on aanpak.’ Wellicht mist de afgestudeerd bedrijfskundige het echte ondernemerschap bij moederbedrijf GrandVision.
Stoelendans
Het rommelt al een tijdje in de top van GrandVision. Mei vorig jaar werd topman Leo van Welij van de Benelux-divisie op non-actief gezet door het moederbedrijf. Agressief gedrag, alcoholmisbruik, vriendjespolitiek en het creëren van een angstcultuur: de klachten waren niet van de lucht. Vorig jaar maakte RetailNews ook al melding van een forse stoelendans in de top van GrandVision Benelux. Zo vertrokken directieleden Julius Remarque, Ilse Heemskerk en Hans van der Heyden.
Ondertussen vallen de resultaten van het optiekbedrijf ietwat tegen, met name door (naar eigen zeggen) een ‘overgangsjaar’, waarin ketens die in 2017 zijn overgenomen in het bedrijf moesten worden geïntrigeerd. GrandVision zag de winst vorig jaar dalen en onder de streep bleef 237 miljoen euro; bijna vijf procent minder dan een jaar eerder.
GrandVision laat de oorlogskas de afgelopen maanden flink rinkelen. Sinds 2017 kocht het bedrijf de Zwitserse keten Visilab, de brillenzaken van het Britse winkelbedrijf Tesco, het Spaanse Óptica2000 en het Nederlandse onlinebrillenmerk Charlie Temple.