Een sms, verstuurd om 11 uur ’s avonds: ‘Aldo, ik heb een vrij dringende vraag over een kwestie, kan ik je morgenochtend bellen?’ Het antwoord van advocaat Aldo Verbruggen van Jones Day volgt enkele minuten later. ‘Natuurlijk, ik ben vanaf acht uur bereikbaar.’
Voor sommigen zullen deze tijdstippen als onmogelijk klinken, maar in de advocatuur is het de normaalste zaak van de wereld. Verbruggen: ‘Het wordt van je gevraagd om altijd bereikbaar te zijn en klaar te staan voor de klant. Ze betalen ervoor en weten dat de service flawless is.’
Wie kijkt naar de man-vrouw verhouding binnen de Amsterdamse vestiging van Jones Day kan tevreden vaststellen dat diversiteit op de werkvloer geen probleem is: 26 mannelijke en 19 vrouwelijke advocaten werken hier dag (en soms nacht) aan hun taken. In de top ligt de verhouding iets anders. ‘Van de 11 partners zijn er 4 vrouw’, vertelt Irene Vermeeren-Keijzers, een van de vrouwelijke partners van het kantoor. ‘In vergelijking met de meeste andere kantoren is dat een hoog aantal.’
Waarden
Voorop gesteld staat dat het werk zwaar kan zijn. Verbruggen: ‘Als je kinderen echt jong zijn en je zo hard wil werken, kan dat enorm lastig te combineren zijn. Maar al te vaak is het de vrouw die in dat geval een stapje terug zet.’ Bij Vermeeren-Keijzers was het precies andersom. ‘Mijn man werkt bij een bank, waar hij de mogelijkheid had om flexibeler te werken, om zo ook voor onze kinderen te zorgen.’ Op die manier kon Vermeeren-Keijzers haar werk en gezin combineren.
Maatschappelijke betrokkenheid is voor Jones Day een belangrijk aandachtspunt. Het kantoor is naar eigen zeggen een vreemde eend in de bijt, in de positieve zin van het woord. Advocaten worden bijvoorbeeld gestimuleerd om pro-bono zaken aan te nemen.
De pro-bono zaken die door Jones Day aangenomen worden leveren financieel niets op, maar tonen volgens Verbruggen waar Jones Day voor wil staan. ‘De rechtsstaat moet voor iedereen toegankelijk zijn. 15 procent van de zaken die ik doe zijn pro-bono, waar we dus niet betaald voor krijgen. Als je vanuit een financieel oogpunt kijkt, lopen we dus 15 procent omzet mis. Maar de maatschappelijke verantwoordelijkheid die het kantoor hiermee neemt, is voor mij belangrijker dan het geld.’
Melting pot
Naast de man/vrouw-verhouding op het kantoor is ook culturele diversiteit een speerpunt. ‘Doordat we van oorsprong een Amerikaans bedrijf zijn, is het voor ons een vanzelfsprekendheid. In de grootste melting pot ter wereld is het een fundamentele waarde.’ In alle lagen van het kantoor is culturele diversiteit goed vertegenwoordigd en ook vrouwen in de top van bedrijven is op peil: 16 van de in totaal 44 kantoren wereldwijd wordt geleid door een vrouw.
Dat culturele diversiteit veel verschillende perspectieven oplevert is bekend. Vermeeren-Keijzers wil zelf een stap verder gaan in diversiteit: ‘Niet alleen qua achtergrond of sekse, maar ook een diversiteit aan persoonlijkheden. De een is introvert, de ander stapt eerder op de voorgrond. Terwijl de ene collega heel wetenschappelijk naar zaken kijkt, handelt de ander sneller. Op die manier krijg je alle perspectieven aan tafel en kun je uiteindelijk excelleren.’
Toch is het binnen het Amsterdamse kantoor soms lastig om de beoogde culturele diversiteit te bereiken. Verbruggen: ‘Ik geef zelf gastlessen op universiteiten en zie daar ik een heel diverse groep studenten. Het is jammer dat we dat niet altijd in dezelfde mate terugzien in de sollicitaties die we ontvangen.’ Vermeeren-Keijzers denkt dat het deels te maken zou kunnen hebben met de angst voor afwijzing. ‘Je hoort soms geluiden dat mensen niet solliciteren, omdat ze denken dat ze niet worden uitgenodigd. Wij hopen juist met een diversiteitsbeleid toptalent aan te trekken, ongeacht afkomst.’
Forward
Om diversiteit binnen alle kantoren te bevorderen is op het Amerikaanse hoofdkantoor een Diversity Partner aangesteld, die zich specifiek bezighoudt met de verschillende culturen binnen het bedrijf. ‘Alle vrouwen van de verschillende kantoren worden bijvoorbeeld bij elkaar gebracht op een congres met lezingen en netwerkborrels. Met 300 vrouwen is dat een geweldig gezicht’, aldus Vermeeren.
Een Nederlandse activiteit om meer aandacht voor diversiteit te genereren is Forward, de eerste Nederlandse LGBT-community onder juristen. Menno Geusens van Jones Day richtte de beweging samen met advocaten van andere kantoren op, inmiddels hebben binnen een jaar zo’n 300 juristen aangegeven actief betrokken te willen zijn bij Forward. ‘Op die manier leren we elkaar kennen, maar in het beste geval komt daar ook nieuw cliëntcontact uit voort.’ Het idee ontstond toen een vriend van hem in New York bij een kantoor werkte en zich aansloot bij een soortgelijk Amerikaans netwerk. ‘Je vergroot de zichtbaarheid en creëert bewustzijn enerzijds, maar er ontstaat ook een nieuw contactmoment met mogelijk nieuwe cliënten, omdat we het bedrijfsleven ook proberen te betrekken.’
Het netwerk sluit volgens Geusens goed aan bij de diversiteit waar Jones Day voor staat. Geusens: ‘In Engeland en Amerika is het heel gebruikelijk dat cliënten bij de keuze voor een kantoor kijken naar het diversiteitsbeleid. Die beweging zal ook naar Nederland komen en dan hebben wij ons antwoord klaar.’