Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders?
Eerder dit jaar bleek uit een onderzoek van de NationaleVacaturebank dat Nederlandse werknemers vinden dat ze niet vaak genoeg een compliment over hun werk van hun baas krijgen. En dit terwijl maar liefst 86 procent hier wel behoefte aan heeft. Liefst 59 procent van de werknemers zegt alleen iets van hun baas te horen op het moment dat ze iets fout doen.
Bevlogen leiders
Het is niet het enige onderzoek dat wijst op gebrek aan betrokkenheid van managers. Vorig jaar verscheen een whitepaper over energie op de werkvloer van onderzoek- en adviesbureau Triple I Human Capital in samenwerking met Wilmar Schaufeli, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Utrecht. Een derde van de 1.241 ondervraagde Nederlandse werknemers gaf aan zich zelden tot nooit gewaardeerd te voelen en de helft van de respondenten zei zelden tot nooit positieve feedback van hun leidinggevende te ontvangen.
‘Leiderschap’, zo schreef het bureau, ‘vormt een centraal thema bij de energiebalans van werknemers. Het zijn juist de bevlogen leiders die in een organisatie benoemen wat goed gaat en een sfeer van waardering en vertrouwen weten te creëren.’
Het zijn juist de bevlogen leiders die in een organisatie benoemen wat goed gaat en een sfeer van waardering en vertrouwen weten te creëren.’
Het schort aan de communicatie
Dat gebrek aan 'Dankjewel' zeggen, aan waardering tonen, is een vaak gehoorde klacht van werknemers, zowel in Nederland, als over de grens. Een recent Amerikaans onderzoek, gepubliceerd op Harvard Business Review, wees ook weer eens uit dat het juist aan de communicatie tussen bazen en werknemers nogal eens schort. De 8 voornaamste klachten over leiders luiden als volgt:
#1. Ze erkennen de prestaties van werknemers niet (63%)
#2. Ze geven onduidelijke instructies (57%)
#3. Ze hebben geen tijd om met werknemers besprekingen te voeren (52%)
#4. Ze weigeren om met ondergeschikten te praten (51%)
#5. Ze nemen krediet voor andermans ideeën (47%)
#6. Ze leveren geen constructieve kritiek (39%)
#7. Ze kennen de naam van werknemers niet (36%)
#8. Ze wensen werknemers niet telefonisch of persoonlijk te woord te staan (34%)
Connectie ontbreekt
‘Wat vooral bleek uit de verzamelde data van het onderzoek’, zegt Lou Solomon, de ceo van Interact, het consultancybureau dat de enquete onder ruim 1000 werknemers afnam, ‘is dat de meerderheid van de leiders op de cruciale momenten niet in staat is om zijn mensen betrokken te houden. Effectieve leiders weten dat gezonde communicatie draait om de connectie: om mensen betrekken, om duidelijke aanwijzingen geven, om interactie die betekenisvol is, evenals voldoende feedback. Productiviteit en goede communicatie zijn totaal met elkaar verbonden.’
Productiviteit en goede communicatie zijn totaal met elkaar verbonden.’
Goed presteren
Uiteindelijk draait een bedrijf vooral om de mensen, zo meent Solomon. ‘Bedrijven schieten niet zozeer tekort omdat hun leiders zakelijk de boel niet goed begrijpen. Het probleem is dat ze niet begrijpen wat de mensen die onder hen werken nodig hebben om goed te presteren.’
Bedrijven schieten niet zozeer tekort omdat hun leiders zakelijk de boel niet goed begrijpen. Het probleem is dat ze niet begrijpen wat de mensen die onder hen werken nodig hebben om goed te presteren.’
Meer over motiveren?
-
7 tips om slim feedback te geven (en te ontvangen)
-
Feed forward heeft meer effect dan feedback
-
Test jezelf: durf jij kritische feedback te geven?